Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Ta bort rost&gammal färg med laser

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 08:48:18, 14-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, detta är väl ett ständigt problem för alla maskinister, ROST! Hur ofta har vi inte försökt borsta, slipa, skydda, måla våra metaller för att bli av med rost och skydda dem mot ny rost. Nu ser jag att det kommit div olika laserbortagningssystem som enligt bilder och youtubefilmer verkar otroligt effektiva, helt utan jämförelse till alla dom andra sätt att få bort rost på...
Jag är lite inne på att köpa en sådan utrustning men det mest förvirrande är priset, från några hundra kronor till 70-80 tusen kronor, se ex på sajt: https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... .1000002.0
Är det någon av er som har erfarenhet/tankar om detta?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Toost

#2 » 11:23:47, 14-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen erfarenhet men mycket nyfiken. De reklamfilmer man ser är ju såna att man misstänker bluff då det ser alldeles för lätt ut...
Jag fattar inte heller varför lasern tar bort rosten men lämnar stålet ?

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 13:10:28, 14-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tar nog stålet också om man fortsätter... Jag antar att rost är bara bråkdelen så hårt som det riktiga stålet och rosten leder väl inte bort värmen så fort utan den stryker med istället. Så funkar gör det nog men det jag mest är konfunderad över är just prisskillnaden...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#4 » 16:54:53, 14-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar man på de tekniska specen så är den rätt ofullständig.

Men man får nog räkna med att strömförbrukningen är x3 på uteffekten
Sen står de om en avstånds längd så om man har lite otur så är dom känsliga på att man måste hålla pistolen på korrekt avstånd från det rostiga objektet.
Men det är bara en gissning.

Sedan är det lite svårt att lista ut om den angivna effekten är strömförbrukningen eller lasereffekten.
En 3 kW handhållen laser känns inte riktigt trovärdigt, reflektioner från blank avrostat stål skulle mycket väl ställa till det någon annanstans i lokalen. Ingen i lokalen får vara utan skyddsglasögon.
Skyddsglasögonen bör även vara med stopp på sidan så inget smiter in.
Är de så att reflektionerna sprids "vinklat" Alltså ingen stråle i form av någon "punkt" så borde det innebära att avståndet mellan pistol och arbetsstycke är kritiskt.

De moderna kraftiga laserCNC är ju helt inkapslade.

Men det verkar ju vara ett trevligt verktyg.
Har dock inte kollat något på YT filmerna
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#5 » 18:12:46, 14-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett liknande filmer sedan några år. Har alltid betraktat dem som ren bluff, i alla fall de mindre handhållna enheterna. Finns många anledningar till min åsikt, och här kommer några förvirrade tankar från mig om ämnet.
En CO2-laser har verkningsgrad på ca 10%. Stoppar du in 3000 W får du ut 300. En modern fiberlaser har man kommit upp i hela 30% verkningsgrad, dvs 3000 W in och 900 W ut. För att få ut nämnda 3000 W så måste man alltså stoppa in 10 kW! :uupps:
Nästa fråga är fysisk storlek på en laserkälla. En helt modern IPG fiberlaser på 3 - 4 kW är ca 100 * 60 * 50 cm. För bara två år sedan var de mer än dubbelt så stora. Svårt att få in detta i de små handhållna enheterna.
Om vi återvänder till verkningsgraden så begriper alla som har bara den minsta förståelse för fysik att om man stoppar in 10 kW och släpper ut 3 kW som ljus så måste de andra 7 kW försvinna på något annat vis, högst troligt som värme. En CO2-laser med 1,5 kW uteffekt jag har kommit i kontakt med hade en kylanläggning på 30 kW. Jag har inte kollat vad en modern fiberlaser har, men man kan säkert räkna med 10 gånger uteffekten, man förlorar en del i fibern och framför allt kollimator och andra delar framme i huvudet (pistolen).
För ca 10 år sedan kostade en liten fiberlaserkälla (helt naken utan någon som helst kringutrustning) från 200.000 kr. Det var 10 - 20 procent av vad en hel laserskärmaskin kostade. Idag går en naken maskin utan någon som helst kringutrustning på runt 5 miljoner. 10% av det är ganska mycket mer än en hel anläggning för att ta bort rost.

Men även om man löser allt detta så är det , precis som QV är inne på, säkerheten som är det största problemet. De gamla små laserpekarna man hade på 90-talet var på mindre än 5 mW uteffekt. Gränsen gick nämligen där innan man behövde specialtillstånd. Högre effekt riskerar att skada t.ex. ögonen. Är laserstrålen rörlig så är det något mindre risk, men det är fortfarande tillståndspliktigt att ha t.ex. en lasershow på ett diskotek. Kraven är många och hårda. För några år sedan fick man inte ha några strålar lägre än 240 cm över golvet (ingen publikskanning är alltså tillåten i Sverige), man måste ha all yta som lasern kan träffa icke-reflekterande och man måste ha en speciell operatör som bara kör lasern. Ändå är en mycket kraftig showlaser på kanske 25 W och mer normala 5W.
Vad tror ni händer om man får 3000 W på huden på en yta stor som en tumnagel (det är så stor strålen är från en 50mys fiberlaser innan den når sista samlingslinsen)? Du kommer att ha en riktigt djup brännskada, och träffar den bara någon sekund är du igenom kroppen. Bara reflexerna från en sådan pistol skulle vara mycket skadliga. Om vi tittar på en laser man använder för att skära plåt med så är bara backreflektionen, alltså det ljus som återspeglas från själva skärpunkten bakvägen via skyddsglas, linser, fiber osv in i laserkällan, ett reellt problem som man arbetar mycket hårt för att försöka förhindra att den dödar laserkällan. Inte helt ovanligt att den dör trots alla skyddsåtgärder man har. Och detta ljus tror folk man vill ha studsande runt rummet helt okontrollerat?
Skyddsglasögon då? Jo, de kan i bästa fall rädda synen från indirekt ljus, men en direktträff av 3 kW så smälter glasögonen på ingen tid.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 14:27:55, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu gäller det ju inte hur dålig verkningsgraden är utan dess helt olika priser på till synes ganska lika utrustning. På Facebook så visas det en liten filmsnutt och dom använder nog en 50 eller 100 Watts laser för direkt rengöring av metall. Jag håller med, det ser för enkelt ut... Jag har också tänkt på reflexer, vart dom tar vägen mm. Är det någon som håller på med detta, någon med erfarenhet, på jobb, eller praktiskt sett använt detta någon gång?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#7 » 16:17:41, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det har i alla fall en del med verkningsgrad att göra. Allt mitt ostrukturerade rabblande här ovan var för att visa varför jag inte tror det är möjligt att uppnå det som utlovas. En av dessa saker var just verkningsgraden och vilka problem detta innebär. Nu har jag ingen erfarenhet gällande sådan här laserbearbetning, däremot ligger jag troligen över snittet här på M gällande kunskap om laserskärning.
Givetvis hade jag önskat att allt dessa filmer visar är sant och jag hoppas verkligen det finns någon här som kan bekräfta att så är fallet, men fram till dess höjer jag ett varningens finger.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tortap

#8 » 17:06:19, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Den tar nog stålet också om man fortsätter... Jag antar att rost är bara bråkdelen så hårt som det riktiga stålet och rosten leder väl inte bort värmen så fort utan den stryker med istället. Så funkar gör det nog men det jag mest är konfunderad över är just prisskillnaden...


Järnoxid är ganska mycket hårdare än stål. Vilket man snabbt märker om man försöker slipa fram en blank yta på ett plattjärn. Det är som att slipa glas tills man kommer igenom oxiden sen biter slipskivan och man gör gropar.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stridis2

#9 » 22:05:30, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att laserskära en delvis rostig plåt är inte heller speciellt kul... Mycket stor risk man tappas skärningen när man kommer fram till en rostfläck.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 06:48:35, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men laser som en rostätare skall man glömma? Ja, det är väl bara att slå ur hågen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PerJohansson

#11 » 07:40:49, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lekt lite med en märklaser (20 eller 30 Watt eller nåt sånt). Den ska ju helst ha vektoriserad grafik för att det ska bli bra, men om man tar en bildfil med vit bakgrund så blir resultatet en ren yta på de vita partierna, lite irriterande om man märker på en detalj som är större än bildfilen, då man får en ganska skarp kant där bildfilens ruta tar slut.

Dock så tar det bra mycket längre tid än det gör i youtubeklippen...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

QV_

#12 » 21:43:44, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#13 » 22:11:13, 23-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på filmen en bit ner. Tar en evighet och inte blir det bra. Tror dom där laser är för fina ytor som blivit glömda utomhus så de rostat över natten.

På gamla lastbilar är fortfarande en pall sand, och mycket luft det som går snabbast och ger bäst resultat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Toost

#14 » 10:46:07, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen hade det varit bättre för slutresultatet om man tvättat bort smuts, sand och kanske stålborstat bort lösa rostflagor innan man försöker ta rosten med laser ...
- Jag gissar att det lasern gör är att smälta ner/ reducera det oxiderade stålet på ytan, att smälta sandkornen på ytan tillför inte nåt ...
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 11:28:35, 24-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räcker ju inte med bara värme för att reducera rosten till metalliskt järn, det behövs också närvaro av något som är mer lättoxiderat än järn och som kan ta åt sig det syre som blir tillgängligt ur oxiderna vid uppvärmning (t ex kol eller vätgas).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Volvot24 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se