Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Variatorspak som glider - låsning med mässing mot stålaxel [PROBLEMET LÖST]

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Laryx (trådstartaren)

#1 » 12:57:34, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en träsvarv med remvariator, där spaken för varvtalsreglering slinter mot axeln i "variatorklumpens" underdel. Önskar råd för hur man bäst åtgärdar.

Bild
Efter att ha lagt i brickor mellan låsskruven och den mässingsplugg som ligger underst – och som uppenbarligen ska hålla fast spaken mot axeln – och vridit så hårt jag vågat med risk för att insexnyckeln skulle gå sönder, så tappar spaken ändå greppet alltsomoftast. Om jag trycker spaken åt sidan samtidigt som jag ytterst långsamt justerar hastigheten, så följer sakerna med. Då ger snedbelastningen uppenbarligen sidan av "kragen" (hålet) anläggning mot axeln för att det ska ge tillräckligt grepp. Men jag skulle ju vilja justera normalt, bara genom att dra uppåt och nedåt (utan att utöva tryck åt sidan).
En vän råder mig att använda Loctite Gänglåsning 243. Är det bra i detta sammanhang, eller finns det något "fel" som går att åtgärda på bättre sätt.
Har ni några förslag?

Kan det vara denna lilla "kant" som är problemet? Får mässingspluggen inte tillräcklig anläggningsyta mot axeln?
Bild

Variatorn heter för övrigt Povelsen Variator Junior.

Bild
Bild

( Jag gjorde även en video som visar variatorn https://www.youtube.com/watch?v=fgWRvKQtVd8 )
Senast redigerad av Laryx 19:01:38, 07-09-2023, redigerad totalt 1 gång.
Laryx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:53, 04-09-2023
Ort: Älvsborgs län
Sverige



Laryx (trådstartaren)

#2 » 19:00:48, 07-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst:

Idag gjorde jag äntligen det som jag funderat på från början, efter att ha kommit fram till att det borde gå. Jag spände fast nederdelen av spaken i ett skruvstäd, satte i en dorn och slog riktigt hårt med en hammare. Ut kom mässingspluggen. Föregående ägare torde ha skruvat fast den så hårt att mässingen pressats ut i sidornas gängor och därför fastnat, så att den inte gick att skruva ut längre. Mässingspluggen hade tydliga spår av gängorna. Jag slipade bort spåren manuellt med slippapper och fick hålla på ett tag innan den var så smal att den gick att stoppa in igen. Jag tror jag fick fast axeln i ett lämpligt läge... med "variatorblocken" ställda två snäpp till höger om 0 med spaken rakt upp; det var i det läget som den hamnade av naturen, när jag hängde upp variatorn endast i den övre remmen. Nu fungerar variatorn men jag har inte hunnit provköra så mycket än.

Jag håller tummarna för att axeln håller sig utan att glida, nu när mässingspluggen verkligen trycktes ut av insexskruven när jag drog åt!
Laryx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:53, 04-09-2023
Ort: Älvsborgs län
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se