Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Kugghjul med "Motorsågsdelning"

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

sparcraft73 (trådstartaren)

#1 » 13:15:14, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

min 11-årige son skruvar på saker som inte fungerar och har fastnat för motorsågar (utan kedja). Nu vill han kunna
mäta prestanda och har fått nys om att man kan driva en hydraulpump med kedjan och sedan mäta trycket
och varvtalet och på så sätt få fram avgiven effekt.

Är det ngn som vet var man kan få tag på ett kugghjul med delning som en sågkedja (0.325"). Sågar har ju väldigt högt
varvtal så det behöver vara ett större hjul än det som sitter på sågar.

Nästa problem är att få tag på en passande pump så är det någon som har tips även där tar vi tacksamt emot det också.

Tack på förhand!
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mats757

#2 » 13:37:04, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklast är väl att byta bort hela kedja mot en gokartkedja. Då finns det drev och kedja i lämpliga storlekar för ändamålet.
När man ändå är inne på gokartdelar så kan man använda hela bakaxeln med tillhörande broms. Då behövs ingen hydraulik. Sätt oket på en hävarm, förslagsvis en meter. Väldigt pedagogiskt och bra, sedan en våg i andra i andra änden av hävarmen.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Ähee

#3 » 14:34:48, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang drivningen har jag inte så mycket bra ideer.
Men det är nog lämpligare att driva en generator.
Då kan både spänning och ström mätas och då få ut en mätbar effekt.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#4 » 17:44:19, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähee skrev:Men det är nog lämpligare att driva en generator.
Då kan både spänning och ström mätas och då få ut en mätbar effekt.



Jag har ett par fd arbetskamrater som i början av 1990-talet byggde om en 2-takts sugmotor till 2-takts turbo motor på och en snöskoter. För att kunna mäta motoreffekt och vridmoment så byggde man med hydraulpump och en variabel strypning som belastning. Nu talar vi om en uteffekt i 100 hk-området. De använde en Webster flödesmätare som hade strypningen redan inbyggd. En av de (ganska uppenbara) erfarenheterna var att hydrauloljan blev snabbt väldigt varm och det ökade det inre läckaget pumpen så det blev osäkerhet i utgående pumpeffekt. Nu var inte deras mål att bestämma en exakt motoreffekt utan mätningarna var mera för att mäta effektförändringarna vid olika intrimningsalternativ.
Eftersom det var viktigt att ha motorn installerad på snöskotern under mätningen så hade man byggt mätrampen med en snöskotermatta ungerfär som en upp och nedvänd snöskoter. Den underliggande matta drev sedan hydraulpumpen. Sedan spände man fast test-skotern ovanpå den mattan och körde testningen. Så där uppkom ytterligare en förlustkälla i och med den den mekaniska friktionen mellan de två mattorna och de förlusterna var ju så klart inte mätbara. Sedan tillkom friktionsförlusterna i variator transmissionen samt osäkerheten i vilken utväxling variatorn gav i de olika testförsöken.

En växelströmsgenerator har den fördelen att den är byggd för samma varvtalsområde som en motorsågsmotor och kan direktdrivas utan nedväxlinar. Så jag I det här fallet med motorsåg välja en lagom stor växelströmsgenerator tillsammans med ett batteri och laddningsregulator samt nån typ av variabel last. Som ett komplement till mätning av ström och spänning kan man dessutom ha en ljusramp med gamla hederilga 55W eller 100W 12V glödlampor som man sekvensiellt kan slå på en och en för att öka belastningen. 20 st 55W lampor skulle ge en hygglig upplösning. Det ger då en visuell presentation av motoreffeten. För att kunna beräkna vridmomentet så behövs varvtalsmätning på motorsågen. En sån här för ett par hundralappar på Amazon skulle fungera tillräckligt bra.
Bild

Vad gäller riggens utformning så skulle bygga den på ett motorsågsvärd som har utbytbar svärdspets som man monterar bort och ersätter med en "adapter" till generatorn. På generatoraxeln gör man en anpassad anordning med med ett drivhjul av samma typ som på motorsågen och sedan kör det hela med en ny felfri motorsågskedja. Det är viktigt att man bygger in detta med skyddskåpor som skydd vid kedjebrott.
Fördelen med den elektriska varianten jämfört med den hydrauliska är att man använde mycket billigare komponenter. En så här rigg med ett svärd gör det möjligt att enkelt byta motorsåg till "grannens"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ord bind

#5 » 21:20:05, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

om ni inte vill klabba med olja går det att använda en pump till en högtryckstvätt med lite storlek på. Ringdrev går att svetsa i med lite försiktighet eller en koplingstrumma kan också fungera som som drev. lagring kring ingående axeln och en hävarm på en våg så behöver ni inte bry er om förluster i pumpen.
Men slipa av tänderna på kedjan för säkerhets skull även en slö kedja gör stor skada vid 20m/s +.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

sparcraft73 (trådstartaren)

#6 » 06:51:19, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju grymt om man kan slippa hydrauliken i detta men frågan är vad man skall ha för generator klarar av att ta emot denna effekt. Jag tänker sågen kan ge ca 6 hk som mest och detta blir ca 4,4kW.
Om man skall använda kopplingstrumma och sågen har ett maxvarvtal på 14kRPM så behöver ju generatorn kunna ta emot detta också. Det är inte direkt en bilgenerator då?
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mats757

#7 » 08:56:29, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dilemmat med både hydraulik och bilgenerator är att veta från gång till gång hur hög verkningsgrad det är i överföringen. Är det 50 eller 80% verkningsgrad?
Fördelen med en riktigt bra kedja är att den verkningsgraden är väldigt hög. Nästan inga förluster överhuvud taget.
Vad man sedan bromsar med är av mindre betydelse bara man mäter vridmomenter över en hävarm med bestämd längd.
DÅ, blir det en tämligen exakt effektmätning.

14000rpm ör lite i överkant för en bilgenerator. Men 10000 är helt normalt. Men sätt den på kedja med nedväxling och hävarm för vridmomentsmätning! Blir en bra och enkel bromsbänk. Då kan du på samma gång ta reda på effektförlusten i generatorn! :-)
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

torbjorn_forsman

#8 » 09:35:53, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En större 24 V-generator från en buss borde kunna duga som belastning. Tänk också på att bilgeneratorer och liknande ofta inte har mer än ca 50 % verkningsgrad.

Små bilgeneratorer (typ Bosch G1 eller liknande med liten diameter, såna som kan lämna kanske 35 A och som man hittar på småbilar från 70-80-talet) brukar tåla 12000 r/min , men ju större diametern är desto lägre är maxvarvtalet. För stora generatorer är maxvarvtalet ofta 10000 eller 8000.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#9 » 09:48:54, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla tiders provbänkar använde man en vattenpump, och det fungerade
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se