Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Varvtalsräknare

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Mekaniskt (trådstartaren)

#1 » 00:57:07, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er

Jag letar efter en varvräknare för fast montering med induktiv avkänning via klämma över tändkabel, typ stroboskoplampa för tändningställning brukar ha såna klämmor. Jag har kommit över en gammal bromsbänk för MC som jag vill få liv i, men varvräknaren (och alla andra mätinstrument) fungerar inte. Jag har försökt googla lite men hittar inte det jag söker. Har som nödlösning beställt en modern multimätare/panel avsedd för moped, men där ska man tvinna en kabel över tändkabeln för att få signal till mätaren och det låter inte så praktiskt i längden. Nån som har tips?

/Fredrik
Mekaniskt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:02:32, 09-11-2019
Ort: Södertälje
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mest moped faktiskt men har bla migatronic rallymig, biltema metallbandsåg, sieg c1 svarv, nån noname slipmaskin i verkstaden samt en massa andra handverktyg och maskiner



G-son

#2 » 02:27:23, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätaren du köpt fungerar nog om du sätter en klämma av lämplig typ runt tändkabeln istället för att vira, den behöver bara vara nära tändkabeln för att känna av när det blir gnista.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 06:27:52, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte enklare att reparera och få igång instrumenten på den gamla panelen då? Räkna inte med att det hjälper att googla, det är nog mer effektivt att börja diskutera problemen på detta forum.

Tänk på att varvräknare, stroboskoplampor mm som ska känna av signal från en tändkabel kan göra det på två olika sätt, antingen kapacitivt eller induktivt. Vid kapacitiv avkänning är det bara en klämma som ska ligga an mot tändkabeln, vid induktiv avkänning utgörs klämman av en strömtransformator med öppningsbar kärna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mekaniskt (trådstartaren)

#4 » 08:32:42, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det inte enklare att reparera och få igång instrumenten på den gamla panelen då? Räkna inte med att det hjälper att googla, det är nog mer effektivt att börja diskutera problemen på detta forum.

Tänk på att varvräknare, stroboskoplampor mm som ska känna av signal från en tändkabel kan göra det på två olika sätt, antingen kapacitivt eller induktivt. Vid kapacitiv avkänning är det bara en klämma som ska ligga an mot tändkabeln, vid induktiv avkänning utgörs klämman av en strömtransformator med öppningsbar kärna.


Jag hade gärna gjort det, även om maskinen är gammal så skulle funktionen duga och dessutom är orginalutseendet mycket trevligare än med massa extramätare ditsatta. Jag har försökt googla på mätaren och har endast fått någon enstaka träff, två eller tre kanske men dom har inte gett så mycket. Mätaren är tillverkade av Souriau och på tyskylten på baksidan står det "Typ 149401 Nr 39513" Jag har öppnat upp mätaren och tyvärr ser det ut som om det har varit vatten i den. Döm av min förvåning så trots att den är monterad fast i bromsbänken så är den batteridriven. Jag tog bort de gamla batterierna och gjort rent kontaktblecken och monterade i nya och testade, då fick jag lite utslag på mätarnålen i några sekunder, sen dog den igen och efter dess får jag inget mer utslag. Den är ju gammal och väldigt enkel i sin konstruktion, men jag klarar inte av att laga den mer än så tyvärr.
Mekaniskt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:02:32, 09-11-2019
Ort: Södertälje
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mest moped faktiskt men har bla migatronic rallymig, biltema metallbandsåg, sieg c1 svarv, nån noname slipmaskin i verkstaden samt en massa andra handverktyg och maskiner

torbjorn_forsman

#5 » 14:15:51, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg upp några bilder så är väl chansen stor att det finns kompetent hjälp här.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mekaniskt (trådstartaren)

#6 » 23:15:16, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Jag tänkte mej inte för och tog inga bilder när mätaren var öppnad. Jag får återkomma om några dagar med det

1 person gillar det här inlägget.
Mekaniskt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:02:32, 09-11-2019
Ort: Södertälje
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mest moped faktiskt men har bla migatronic rallymig, biltema metallbandsåg, sieg c1 svarv, nån noname slipmaskin i verkstaden samt en massa andra handverktyg och maskiner


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se