Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Problem med en symaskin Huskystar 215

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 21:40:36, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla. Rätt forum, tja vi får väl kolla vilket... Min sambo har en symaskin Huskystar 215 som syr ganska dåligt. Felet är att den tappar stygnen då och då, ibland flera stycken åt gången. Jag har dels gjort rent alla berörda detaljer från bös, trådrester och skit rent allmänt. Sen har jag kollat nålens läge i förhållande till den lilla griparen som skall träffa trådöglan som blir när nålen är på väg upp. När man gör detta sakta så ser det rätt och riktigt ut. Ändå tror jag att det just detta som händer, att griparen inte träffar trådens ögla? Vad göra?
Så här ser maskinen ut:
Bild
Kanske inte säger nåt i detta läge, men jag fotar gärna detaljer på den om så önskas...
Edit: felstavat.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



BM425

#2 » 23:00:25, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en beskrivning på hur man synkroniserar en Husqvarna. Husqvarna Automatic 21
Vet att det inte är samma maskin men förfarandet o hur det ska se ut är liknade.

Jag lämnade in min gamla gröna Husqvarna då byttes rotorn som ska fånga tråden. Det blev bättre men inte bra.
Rätt trådspänning är viktig både på under o övertråd.

Har haft isär min gröna o jobbat med synkroniseringen. Funkar hyfsat nu så länge trådspänningen är rätt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

SwedEh

#3 » 00:45:30, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa med en ny nål av ej kinakvalitet, kolla nålens läge i förhållande till griparen.. de ska i stort sett snudda varandra, testa att rucka på griparen när maskinen inte är igång.. vet inte hur det är på den där men vissa maskiner kan man justera griparen genom att lossa nån skruv och vrida allt lite. har varit med om en sån där griparen inte satt riktigt som den skulle. resultatet blev att den ändrade läge ibland så vissa stygn inte blev några stygn..

men, börja med en ny kvalitetsnål och kolla trådspänningen på både över- och undertråd. Nål ohc trådspänning är nog de vanligaste felen när symaskiner inte riktigt syr som man vill..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Volvot24 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se