Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Stopp i fettnippel -lösning?

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera teknik här

BM425

#31 » 19:53:08, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en vanlig bult med bussing som ska smörjas så skulle jag ha använt en högtryckstvätt för att rensa bort skiten o kunna trycka in fett efteråt.

Gäller bara om andra alternativ har misslyckats och aldrig tillsammans med kul eller rull-lager.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



QV_

#32 » 22:26:55, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall är det ett par fästbultar till cylindrar som djävlas.

1 av dessa är rätt OK placering för gasen men den inre för styrningen cylinder sitter inte bra till för extern låga eller hammarslag.
Bild
Försök att lossa bulten. 41mm skalle
Senast redigerad av QV_ 22:29:41, 28-03-2021, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

BM 4 ever

#33 » 22:29:35, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen det går ju inte sätta hur högt tryck som helst i en smörjnippel. Antingen lossar den med trasig gänga som följd, eller så går den helt enkelt av med efterföljande jobb att få bort resterna. Jag föredrar att ta bort nippeln och försöka peta/borra i hålet. Värma med gassvets är också ett effektivt hjälpmedel när man ska trycka i nytt fett.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

överlass

#34 » 22:35:30, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt som kan funka ganska bra i ditt fall när en hydraulkolv gör att man kan få en vridande rörelse mot tappen är att en gubbe står med en fettspruta och pressar så det är maxtryck på fettet och den andra kör funktionen fram och tillbaka då kan stoppet nötas bort om man har lite tur.
Det svåra i ditt fall är kanske att hålla kvar rätt vinkel mot nippeln om cylindern sitter illa till.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Jimmy Nilsson

#35 » 22:35:48, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Eftersom jag (som de flesta andra) har en och annan punkt som inte vill släppa till fett på grund av bristande underhåll så är det intressant med lösningar.

Har en punkt på min dumper som sitter illa till.
Försökt att släppa på bulten men allt sitter fast. Att komma åt och slå med hammare kommer inte att generera några större träffar med kraft, tyvärr.
Så då har min hjärna hittat på ett substitut!

Vill då gärna ha medlemmarnas funderingar på lösningen.
Om man köper denna (eller liknande) överdyra munstycke https://www.swedol.se/snabbkoppling-smr ... 90032.html
och kopplar den mot min porto power. Blir det bättre/sämre/lika som att slå med en hammare på en vitaliserare?



Biltema har sin variant av munstycke. inte fullt ockerdyrt https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 2000041997
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

QV_

#36 » 22:37:33, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I fallet ovan så skall fettet in i mitten av bulten och sedan vandra igenom cylinderändens lagring för att komma till utsidan.
Den andra sidan på kolven var ju lite mera åtkomlig, där räckte det att sätta dom kraften under bulten, lyfta sidan och drämma till med släggan för att bulten skulle börja komma ut.

Men man får väl kanske rensa insidan och skära ett arbetshål med plasman. Eller så blundar man, men då kan man ju också förstöra nippeln med för högt tryck innan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#37 » 22:43:28, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:Ett sätt som kan funka ganska bra i ditt fall när en hydraulkolv gör att man kan få en vridande rörelse mot tappen är att en gubbe står med en fettspruta och pressar så det är maxtryck på fettet och den andra kör funktionen fram och tillbaka då kan stoppet nötas bort om man har lite tur.
Det svåra i ditt fall är kanske att hålla kvar rätt vinkel mot nippeln om cylindern sitter illa till.


Man har rätt bra plats under maskinen, man får väl bara se upp med att inte hjulen åker över en när man svänger fullt...

Fast låsbar nippel och lite längre slang så borde man kunna gör det själv.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#38 » 22:46:17, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Biltema har sin variant av munstycke. inte fullt ockerdyrt https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf ... 2000041997


Se där. Tackar.
Det är ju en lite mera behaglig prisbild. Förhoppningsvis är ju detta ett jobb man inte skall behöva göra frekvent.
Att specen är 8 000 PSI istället för 10 000 PSI kan man säkert överleva.
Tror inte att mina fettsprutor levererar dessa tryck. Men vissa är gamla så de kan ju vara bra.
Vet inte heller vad min (troligen lågpris) porto power lämnar men det brukar ju vara 700 BAR vilket är runt 10,000 PSI om jag inte räknat fel.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#39 » 23:07:27, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken är den mest aggressiva fettlösaren då.

Kemisk ren bensin?
koncentrerad avfettning
Varmluftspistol (gas vore bättre men det är lite svårt just där)
Kollade Telwin 2,5kw induktionsvärmare och det är max 2 minuters drifttid, innan 5 minuters vila. Känns klent till en 41mm bultskalle.
VD40 + ATF
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#40 » 23:33:15, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemiskt ren bensin (ungefär lika med alkylatbensin) är inte särskilt effektivt fettlösande eftersom den saknar cykliska (aromatiska) kolväten.
Då är vanlig mackbensin, gärna spetsad med 20 % cellulosaförtunning, mer effektiv. Isopropanol kan också vara bra att blanda i bensinen.

"Avfettning", "bromsrengöring" och liknande produkter kan vara så olika från gång till gång och från tillverkare till tillverkare, att man aldrig kan lita på dem.

Men det är ändå svårt att få kemiska produkter att krypa in i gammalt hopbeckat fett. Värme är alltid mer effektivt. Man behöver inte rödglödga saker för att få fettet att mjukna, det räcker gott med att komma upp till ca 100 grader. Ett alternativ kan vara att spola med vattenslang och hetvatten, eller en hetvattentvätt. Men när det är grovt gods måste man ju värma rätt länge innan det är genomvarmt.

Och kom ihåg att fettet kommer att becka ihop igen när det kallnar eller lösningsmedlet avdunstar. Och ofta verkar det som om gammalt fett kan "smitta" nytt fett så det hela beckar ihop på nytt efter kort tid. Säkrast är om man kan ta isär lagringen och tvätta bort alla rester av det hopbeckade innan man sätter ihop och smörjer på nytt.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#41 » 07:44:42, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och sedan finns det en sprint och bussning som har smetat ut sei mot varandra, smörjhålet kan vara blockerat av metall, fett stelnar inte på en månad, positionen brukar vara osmord några år innan man reagerar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#42 » 17:31:07, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev: Säkrast är om man kan ta isär lagringen och tvätta bort alla rester av det hopbeckade innan man sätter ihop och smörjer på nytt.


Det är alltid min första plan när jag meckar nyinköpt.
Men ju i detta fall så är inte mina verktyg eller metodik anpassat för seriöst igenbeckade bultar. Men snart så!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

vazman 67

#43 » 10:02:45, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det var Björn.O som tipsade i någon gammal tråd om att skruva bort nippeln och sen köra med hetvattentvätt en stund i hålet. Har gjort det vid några tillfällen,aldrig gått bet än så länge. En s.k. vitaliserare fungerade inte för mig

1 person gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

QV_

#44 » 16:02:58, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju ingen diskret pjäs, den på Biltema.
Bild

Får kolla om den passar! Kommer inte ihåg i vilken vinkel som nippeln hade.
Om inte så får man prova lite andra nipplar, så skall något läge bli bra.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mangan

#45 » 10:35:05, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du nöjd med Biltemas nippel?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se