Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hydrostat/converter

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera teknik här

Jonas_N (trådstartaren)

#1 » 20:23:08, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon kunnig här som kan förklara hur en hydrostatisk växellåda jobbar, likaså hur en converter jobbar ?

Har hört av folk med erfarenhet ( påstår dom i alla fall att dom har )
att typ en äldre volvo bm traktorgrävare ( 616,646 ) som har converter är väldigt driftsäker å man behöver inte va rädd för nått haveri i transmissionen. Medans typ en Lännen tex från -80 talet som har hydrostatisk växellåda, är väldigt opålitlig när maskinen varit med en del å man bör vara aktsam för dessa maskiner då växellådorna ofta rasar på dom ! ( vad är det som rasar när man prata haveri, är det oftast lagerna eller ? )

Någon som vet nått om detta lr har god erfarenhet från Lännen tex ?
Volvo Bm vet vi redan har god kvalite och är pålitliga maskiner.
Jonas_N
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:26, 24-09-2006
Ort: Ljungby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kobelco 907 II



nixs

#2 » 20:38:25, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrostatisk växellåda har jag aldrig upplevt någon, ev en hydrostatisk transmission, annars så har man en hydrodynamisk koppling före en växellåda dvs en converter, eller turbinkoppling, växellådan måste vara av typoe powershift i detta fall. En hydrostat kan man ha en växellåda kopplad till efter hydrostatdelen men det är fortfarande olika delar och så ledes ingen hydrostatisk växellåda.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#3 » 21:22:25, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:... en hydrodynamisk koppling före en växellåda dvs en converter, eller turbinkoppling, växellådan måste vara av typoe powershift i detta fall. ....
Nej. Jag har en gammal traktor med converter men ingen powershift. Men den är ju gammal.
För övrigt har du nog presterat ditt mest röriga inlägg hitintills. :grin:
Dock helt korrekt i fakta. :thumme:

Jag gör ett försök att reda ut begreppen:
Converter/hydrodynamisk koppling/turbinkoppling:
Samma sak som sitter mellan puffran och lådan i en bil med automatlåda. Används i moderna maskiner alltid tillsammans med en växellåda som kan växlas på fullt spett (Power Shift på Volvospråk). Ännu vanligare är nog att växlingarna sköts automatiskt, precis som automaten på en bil. Kallas APS (Automatic Power Shift) på Volvospråk.

Hydrostat:
Dessa har ofta ingen egentlig växellåda alls. Möjligen en mekanisk hög- och lågväxel. Systemet i övrigt består rätt och slätt av en hydraulpump på puffran och en (eller i sällsynta fall flera) hydraulmotor nånstans i transmissionen. Hydraulmotorn och/eller pumpen är steglöst justerbara, detta innebär att förhållandet mellan motorns varvtal och maskinens hastighet är steglöst reglerbart (oftast via gaspedalen).


Converterlådor är nog oftast billigare att renovera än slutkörda hydrostater.
Att gamla convertrar är driftsäkra? Ja, kanske det men är dom slutkörda så är dom oerhört trötta och trista.

EDit:
En hydrostat har oftast mycket bra broms via hydrostaten medan en converter inte alls har samma "motorbroms", i alla fall inte om man inte avsiktligt växlar ner.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jonas_N (trådstartaren)

#4 » 21:40:28, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Converterlådor är nog oftast billigare att renovera än slutkörda hydrostater.



Robban_c .. Hur vet man eller hur kolla man på en begagnad grävare om hydrostaten är frisk eller börja bli hårt åtgången ?? Vad är det egentligen som slits, pumpen lr motorn ? jag mena en hydraul pump lr hydraul motor är ju inga jättedyra prylar,,, men kanske är annorlunda när det sitter i transmissionen så !?

Fixade citatet /Holger
Jonas_N
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:26, 24-09-2006
Ort: Ljungby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kobelco 907 II

Robban_C

#5 » 21:45:53, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pump/motor till ex vis grävare är dyra saker. Tänk på att det inte är några enkla kugghjulspumpar det här.
Jag vet inte exakt hur mycket det kostar men det är jättedyrt.
Hörde häromdagen att ny hydrostat till en Wille kostar 40 flagg exkl arbete. Det tycker jag lät billigt.

nixs kanske vet lite priser?

Trötta hydrostater är orkeslösa. Typ orkar dåligt uppför.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tomasb

#6 » 22:19:57, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Trötta hydrostater är orkeslösa. Typ orkar dåligt uppför.


Det behöver inte alls vara så... Har faktiskt aldrig upplevt en hydrostat riktigt klen strax före ras.. :/
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#7 » 22:23:58, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh f*n. Ja, jag avsåg väl i och för sig slitage, inte haveri. Och jag har gudskelov aldrig varit med om en rasad hydrostat.
Tomas, har du nån idé om kostnader?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tomasb

#8 » 22:27:02, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt 50 000 får man räkna med.. sen finns det säkert både dyrare och kanske billigare fabrikat.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#9 » 22:37:22, 28-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju inte så farligt. Rena fyndet! :mrgreen:
Jag har hört om kostnader uppåt 100 flagg till hjullastare men det kanske är med arbete. Men arbetet att byta borde inte vara så dyrt. Jag inbillar mig att man byter hydrostat på en hjullastare på ett par dar max.

Jaja, det kostar en slant i alla fall. Men det är ju därför vi ska ta bra betalt för de jobb vi gör. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#10 » 00:01:45, 29-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrostat har iaf överlägsen teknik eftersom man kan ställa in förhållandet mellan motorvarvtal och framfart helt steglöst.

Tex. kan man ligga på motorns maxvarv men ändå krypa fram.

Maskinen blir således stark utan att det slirar, samt så kan man använda hydrualredskap som kräver högre flöde utan att man måste köra fort för den skull.


:off_topic:
alla huddig 960 har hydrostat drift iaf

760 har converter

nyare modeller har alla hydrostat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MN

#11 » 07:24:43, 29-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sagt det förut. En converter är inte samma sak som en turbinkoppling. Den senare har ingen vridmomentomvandling.

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

nixs

#12 » 21:11:05, 29-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ett inlägg blir rörigt så måste ju läsaren tänka till en eller två gånger! Så det är meningen! :grin: Och jag ger mig! en converter kan bli trycklös eller snarare momentlös om puffran går tillräckligt långsamt och då kan man växla i en efterföljande växellåda. Annat med en converter i tex en bil, där har du konstant ett litet moment som går in i lådan och då blir det ju svårt att växla!

Både pump och motor används ju i en hydrostat men det är troligen motorn som tar mest stryk, jag har för mig att en utbytes motor till en EW160B ligger runt 40 kilo kronor, men det är inget jag kan säga med säkerhet. Kostar pengar gör det och du kan inte direkt göra jobbet själv att renovera pumpen eller motorn.

Hydrostaten är beroende av tryck multiplicerat med flöde = överförd effekt, eller uttagbar effekt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#13 » 22:37:02, 29-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Om ett inlägg blir rörigt så måste ju läsaren tänka till en eller två gånger! Så det är meningen! :grin: ...
Ja, givetvis. Du skulle ju bara kolla om läsaren var ordentligt vaken, eller hur? :mrgreen:

MN skrev:Har sagt det förut. En converter är inte samma sak som en turbinkoppling. Den senare har ingen vridmomentomvandling.

MVH
MN
Är du säker? Det skulle ju egentligen bara innebära att en turbinkoppling är en väldigt dålig converter. Vridmomentsökningen är ju så att säga converterns starka sida.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Kjell.K.

#14 » 22:48:38, 29-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det stämmer, men jag tänker mig en converters vridmomentsökning på samma sätt som om man skulle slira på kopplingen, med en manuell låda. Motorvarvet ökar och därmed får man mera vrid ut ur växellådan.

När det gäller kvalitet kan de skilja en hel del mellan olika lådor fast de har samma princip.

T ex GM,s gamla Power Glide 2-stegsautomat, i bilar, är väldigt kraftig och hållbar, men också tung. Därför har en del gamla GM bilar smidigare 2-stegsautomater, som håller ganska bra de med, och är betydligt lättare.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#15 » 23:00:18, 29-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sättet ger endast en marginell ökning av avgivet vridmoment. Momentet efter koppplingen kan ju aldrig bli större än motorns moment.
Dvs man kan få ett moment som egentligen inte finns vid den aktuella hastigheten men någon regelrätt momentomvandling är det inte.
Convertern däremot omvandlar hastighet (motorvarv) till moment med en faktor som kan vara uppåt 1:2 eller 1:3, dvs motorns vridmoment dubblas eller tripplas på väg till lådan, givetvis med mer än motsvarande sänkning av hastigheten.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se