Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Hydrostat/converter

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera teknik här

Kjell.K.

#16 » 02:06:16, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men var "tar" man vridet ifrån?

Om man har en motor som vrider t ex 250 nm vid ett visst varvtal och så kopplar man för en converter så måste väl vridet vara mindre på convertens utgående axel, om den har samma varvtal som motorn, än vad motorn har tom?

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Om motorn fortfarande snurrar med samma varvtal, menar jag.
Senast redigerad av Kjell.K. 07:20:10, 30-08-2008, redigerad totalt 1 gång.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.



ja-bond77

#17 » 06:08:57, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbin har endast två skovelhjul. Converter eller momentomvandlare som den också kallas har ett tredje, stillastående(egentligen frihjulande) hjul, stator som tvingar ut oljan mot periferin där momentöverföringen sker. Rätta mig om jag har fel. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Kjell.K.

#18 » 07:23:19, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har ju många gånger tänkt på "dilemmat" att automatlådor ska ge ökat vridmoment, å ena sidan, och, när det gäller framför allt äldre automatlådor, tar de betydligt mer effekt än en manuell låda, å andra sidan. :klia:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Robban_C

#19 » 08:53:19, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell.K. skrev:Men var "tar" man vridet ifrån?

Om man har en motor som vrider t ex 250 nm vid ett visst varvtal och så kopplar man för en converter så måste väl vridet vara mindre på convertens utgående axel, om den har samma varvtal som motorn, än vad motorn har tom?

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Om motorn fortfarande snurrar med samma varvtal, menar jag.
Men det gör den inte. Puffran snurrar ju alltså med ett betydligt högre varvtal än vad utgående ur convertern gör. Tänk bara på hur det fungerar med automat när du lägger i driven och bilen står helt still. Puffran snurrar ju på medans converterns utgående axel då står helt still. I denna situation ger convertern en betydande vridmomentsökning.
Läs fetstilen här:
Robban_C skrev:... motorns vridmoment dubblas eller tripplas på väg till lådan, givetvis med mer än motsvarande sänkning av hastigheten.

Begreppet "mer än" representerar de förluster som uppstår i convertern.

Men när man får upp farten så att hastighetsskillnaden före/efter converter minskar så minskar givetvis också vridmomentsökningen. Annars hade vi ju faktiskt överskridit 100% verkningsgrad och det vet vi alla att det inte går.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#20 » 15:13:48, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer löäsningen:) från 70-talet. :grin:

jag borde väl skaffa en skanner, har plockat fram mina gamla skolböcker för Maskinisten :cool2:

Bilderna ligger på sidan, blir mindre " text " om jag roterar dem.
Det här med data ... inte min branch! :mon:

Ni får väl ta datorn till sängen, om det är svårt att läsa. :lmao: :lmao:



Hydraulisk koppling

Bild

Turbinväxeln (momentomvandlaren)

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

ja-bond77

#21 » 15:49:30, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra "löäsning" det där! :mrgreen: Och ja, scanner är ett måste för oss maskinister!

[ot]Ett tips för framtida inscanningar: Använd "lägg till bilaga" funktionen nertill på "svara på ämne" sidan. :thumme: Jag syftar då enbart på inscannad text, bilduppladdningsfunktionen tycker jag annars funkar utomordentligt. Med "lägg till bilaga"funktionen får du mer pixlar=större bild=tydligare bild för läsning av text. Enda kravet är att bilden ska vara under 150kB(?). Man kan alltså justera storleken(pixlarna) till typ 1024x768 eller vad man tycker är passande, och komprimera jpeg-filen till en typ 70% av ursprunget. Hur gör man allt detta då? Absolut enklast är att hämta ner Windows resizer programmet med denna länk: http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe
Tyvärr kan man inte välja komprimeringsgrad så till detta ändamål blir filerna för stora. :/

Ett alternativ som funkar är:
http://www.vso-software.fr/download_pro ... oduct=vir2

Nästan lika enkelt som windowsresizer, tror man hamnar att göra ett eller två extra klick men det klarar du säkert... :smile: Efter installation är det bara att högerklicka på bilderna och välj "VSO image resizer" :thumme:

Man kan ju också använda riktiga bildhanteringsprogram men då blir det kanske lite onödigt avancerat...[/ot]
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tomasb

#22 » 15:59:42, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det var ju inte så farligt. Rena fyndet! :mrgreen:
Jag har hört om kostnader uppåt 100 flagg till hjullastare men det kanske är med arbete. Men arbetet att byta borde inte vara så dyrt. Jag inbillar mig att man byter hydrostat på en hjullastare på ett par dar max.

Jaja, det kostar en slant i alla fall. Men det är ju därför vi ska ta bra betalt för de jobb vi gör. :grin:


Där hamnar du om både pump och motor måste bytas. mitt prisex. avsåg bara en av dom.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#23 » 16:08:54, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra förtydligande! :thumme:

Men kan väl antagligen säga så här:
Om byte av det ena sker pga ras så lär man byta den andra änden också. Raset frigör ju med stor säkerhet en massa delar och dom gör inget bra intryck i systemet. Alltså gäller ordentlig sköljning av systemet och därefter ny pump och motor.
Rätt eller fel?

Och om byte sker pga slitage så är väl andra änden också lika sliten? Eller slits de båda ändarna olika hårt/fort/mycket?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#24 » 17:07:03, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför bygger man inte hydrostater som håller lika bra som andra transmissioner? Eller är det inte möjligt? :klia: Jag menar att om man byter oljor och filter enligt rekommenderade intervall och ändå rasar/slits skiten efter 5000-10000 timmar! :mad:

Jag kan ju komma med lite "uppmuntrande" ord; i Lännen grävlastare(vet inte exakta modeller, åtm 740S) har man en pump, men hjulmotorer i varje hjul, alltså fyra(4) stycken!!! Klart, man slipper köra sönder bakaxlar men visst kostar det en hel del då motorerna ger upp... :???:

Skulle vara intressant att höra åsikter om det där med slitage i motorer/pump...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tomasb

#25 » 17:35:56, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Och om byte sker pga slitage så är väl andra änden också lika sliten? Eller slits de båda ändarna olika hårt/fort/mycket?


Det beror ju kanske på om det fast eller rörligt deplacement. Numer är det väl ganska vanligt med rörligt även på motorn, och då borde dom ju rimligtvis slitas lika fort. Det lilla jag har sett av hydrostater så verkar det ju ofta vara där dom går sönder.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

linkan416

#26 » 19:47:47, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

renoveradet lådan i en L70 gick på 100000 surt men ett måste
Användarvisningsbild
linkan416
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:30, 25-04-2008
Ort: kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 426 E HT ljungby L11 åkerman H10 hyundai130-3 R145-9

micke holmberg

#27 » 22:05:44, 30-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond det finns ingen lännen med motorer i hjulen sitter en tvåstegs växellåda på dom ock där sitter hydrostatmotorn
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

ja-bond77

#28 » 05:19:45, 31-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså, där ser man! Hade tydligen blivit felinformerad då. :???: Tur det får man väl säga, då blir det "bara" en pump och en motor att byta då det ger upp...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#29 » 10:48:59, 31-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på skogsmaskinerna, mycket vanligt med hydrostater sedan 70-tal och inte fasen rasar de så ofta! Måste säga att jag tycker att det är hypat att dessa transmissioner rasar ofta, titta på hjulgrävarna de rullar också många timmar på sina! Mycket beror naturligtvis på skötseln!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

micke holmberg

#30 » 21:23:44, 02-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

men det är kanske vanligt på ew 160 b det är en firma här som har en sådan maskin där rasade hydrostatmotorn redan efter 4500 timmar det år lite timmar för ett ras på en sån tycker jag
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gute84 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se