Sida 2 av 3

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 02:06:16, 30-08-2008
av Kjell.K.
Men var "tar" man vridet ifrån?

Om man har en motor som vrider t ex 250 nm vid ett visst varvtal och så kopplar man för en converter så måste väl vridet vara mindre på convertens utgående axel, om den har samma varvtal som motorn, än vad motorn har tom?

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Om motorn fortfarande snurrar med samma varvtal, menar jag.

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 06:08:57, 30-08-2008
av ja-bond77
Turbin har endast två skovelhjul. Converter eller momentomvandlare som den också kallas har ett tredje, stillastående(egentligen frihjulande) hjul, stator som tvingar ut oljan mot periferin där momentöverföringen sker. Rätta mig om jag har fel. :smile:

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 07:23:19, 30-08-2008
av Kjell.K.
Man har ju många gånger tänkt på "dilemmat" att automatlådor ska ge ökat vridmoment, å ena sidan, och, när det gäller framför allt äldre automatlådor, tar de betydligt mer effekt än en manuell låda, å andra sidan. :klia:

Re: Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 08:53:19, 30-08-2008
av Robban_C
Kjell.K. skrev:Men var "tar" man vridet ifrån?

Om man har en motor som vrider t ex 250 nm vid ett visst varvtal och så kopplar man för en converter så måste väl vridet vara mindre på convertens utgående axel, om den har samma varvtal som motorn, än vad motorn har tom?

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Om motorn fortfarande snurrar med samma varvtal, menar jag.
Men det gör den inte. Puffran snurrar ju alltså med ett betydligt högre varvtal än vad utgående ur convertern gör. Tänk bara på hur det fungerar med automat när du lägger i driven och bilen står helt still. Puffran snurrar ju på medans converterns utgående axel då står helt still. I denna situation ger convertern en betydande vridmomentsökning.
Läs fetstilen här:
Robban_C skrev:... motorns vridmoment dubblas eller tripplas på väg till lådan, givetvis med mer än motsvarande sänkning av hastigheten.

Begreppet "mer än" representerar de förluster som uppstår i convertern.

Men när man får upp farten så att hastighetsskillnaden före/efter converter minskar så minskar givetvis också vridmomentsökningen. Annars hade vi ju faktiskt överskridit 100% verkningsgrad och det vet vi alla att det inte går.

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 15:13:48, 30-08-2008
av Hansborg
Här kommer löäsningen:) från 70-talet. :grin:

jag borde väl skaffa en skanner, har plockat fram mina gamla skolböcker för Maskinisten :cool2:

Bilderna ligger på sidan, blir mindre " text " om jag roterar dem.
Det här med data ... inte min branch! :mon:

Ni får väl ta datorn till sängen, om det är svårt att läsa. :lmao: :lmao:



Hydraulisk koppling

Bild

Turbinväxeln (momentomvandlaren)

Bild


Bild

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 15:49:30, 30-08-2008
av ja-bond77
Mycket bra "löäsning" det där! :mrgreen: Och ja, scanner är ett måste för oss maskinister!

[ot]Ett tips för framtida inscanningar: Använd "lägg till bilaga" funktionen nertill på "svara på ämne" sidan. :thumme: Jag syftar då enbart på inscannad text, bilduppladdningsfunktionen tycker jag annars funkar utomordentligt. Med "lägg till bilaga"funktionen får du mer pixlar=större bild=tydligare bild för läsning av text. Enda kravet är att bilden ska vara under 150kB(?). Man kan alltså justera storleken(pixlarna) till typ 1024x768 eller vad man tycker är passande, och komprimera jpeg-filen till en typ 70% av ursprunget. Hur gör man allt detta då? Absolut enklast är att hämta ner Windows resizer programmet med denna länk: http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe
Tyvärr kan man inte välja komprimeringsgrad så till detta ändamål blir filerna för stora. :/

Ett alternativ som funkar är:
http://www.vso-software.fr/download_pro ... oduct=vir2

Nästan lika enkelt som windowsresizer, tror man hamnar att göra ett eller två extra klick men det klarar du säkert... :smile: Efter installation är det bara att högerklicka på bilderna och välj "VSO image resizer" :thumme:

Man kan ju också använda riktiga bildhanteringsprogram men då blir det kanske lite onödigt avancerat...[/ot]

InläggPostat: 15:59:42, 30-08-2008
av Tomasb
Robban_C skrev:Det var ju inte så farligt. Rena fyndet! :mrgreen:
Jag har hört om kostnader uppåt 100 flagg till hjullastare men det kanske är med arbete. Men arbetet att byta borde inte vara så dyrt. Jag inbillar mig att man byter hydrostat på en hjullastare på ett par dar max.

Jaja, det kostar en slant i alla fall. Men det är ju därför vi ska ta bra betalt för de jobb vi gör. :grin:


Där hamnar du om både pump och motor måste bytas. mitt prisex. avsåg bara en av dom.

InläggPostat: 16:08:54, 30-08-2008
av Robban_C
Bra förtydligande! :thumme:

Men kan väl antagligen säga så här:
Om byte av det ena sker pga ras så lär man byta den andra änden också. Raset frigör ju med stor säkerhet en massa delar och dom gör inget bra intryck i systemet. Alltså gäller ordentlig sköljning av systemet och därefter ny pump och motor.
Rätt eller fel?

Och om byte sker pga slitage så är väl andra änden också lika sliten? Eller slits de båda ändarna olika hårt/fort/mycket?

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 17:07:03, 30-08-2008
av ja-bond77
Men varför bygger man inte hydrostater som håller lika bra som andra transmissioner? Eller är det inte möjligt? :klia: Jag menar att om man byter oljor och filter enligt rekommenderade intervall och ändå rasar/slits skiten efter 5000-10000 timmar! :mad:

Jag kan ju komma med lite "uppmuntrande" ord; i Lännen grävlastare(vet inte exakta modeller, åtm 740S) har man en pump, men hjulmotorer i varje hjul, alltså fyra(4) stycken!!! Klart, man slipper köra sönder bakaxlar men visst kostar det en hel del då motorerna ger upp... :???:

Skulle vara intressant att höra åsikter om det där med slitage i motorer/pump...

InläggPostat: 17:35:56, 30-08-2008
av Tomasb
Robban_C skrev:Och om byte sker pga slitage så är väl andra änden också lika sliten? Eller slits de båda ändarna olika hårt/fort/mycket?


Det beror ju kanske på om det fast eller rörligt deplacement. Numer är det väl ganska vanligt med rörligt även på motorn, och då borde dom ju rimligtvis slitas lika fort. Det lilla jag har sett av hydrostater så verkar det ju ofta vara där dom går sönder.

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 19:47:47, 30-08-2008
av linkan416
renoveradet lådan i en L70 gick på 100000 surt men ett måste

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 22:05:44, 30-08-2008
av micke holmberg
ja-bond det finns ingen lännen med motorer i hjulen sitter en tvåstegs växellåda på dom ock där sitter hydrostatmotorn

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 05:19:45, 31-08-2008
av ja-bond77
Jasså, där ser man! Hade tydligen blivit felinformerad då. :???: Tur det får man väl säga, då blir det "bara" en pump och en motor att byta då det ger upp...

InläggPostat: 10:48:59, 31-08-2008
av nixs
Titta på skogsmaskinerna, mycket vanligt med hydrostater sedan 70-tal och inte fasen rasar de så ofta! Måste säga att jag tycker att det är hypat att dessa transmissioner rasar ofta, titta på hjulgrävarna de rullar också många timmar på sina! Mycket beror naturligtvis på skötseln!

Sv: Hydrostat/converter

InläggPostat: 21:23:44, 02-09-2008
av micke holmberg
men det är kanske vanligt på ew 160 b det är en firma här som har en sådan maskin där rasade hydrostatmotorn redan efter 4500 timmar det år lite timmar för ett ras på en sån tycker jag