Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Laga glasfiberbåt

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

Krister W.

#16 » 19:11:45, 28-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden lite.

Jag håller på att plasta en vedeldad badtunna (av trä) på insidan.
Den började läcka så förb****t så jag såg ingen annan utväg. Ville helt enkelt få en permanent lösning av problemet.
Har nästan plastat klart insidan med polyester och glasfiber. Sen skall det på ett vattentätt ytskikt på det. Vanligtvis brukar man nog göra en topcoat av gelcoat, genom att blanda i parafinolja i gelcoaten.
Jag har köpt allt materialet på Biltema. Bitema har skrivit ihop en liten vägledning om plastning med polyester eller epoxy:

http://www.biltema.se/Documents/gds/pdf ... 419_SE.pdf

Under punkt 7, första sidan står det om Gelcoat och paraffinlösning för "toppstrykning". Men sen står det även:
"2-komp polyuretan lack är även lämpligt för slutstrykning."
På burken står det att polyuretanlacken är diffusiontät och mycket kemikalieresistent, men skall inte användas under vattenlinjen på båtar.

Varför inte det? Vad är problemet?

Vad gäller badtunnan så kan det ju inte riktigt jämföras med "under vattenlinjen" på en båt. Badtunnan kommer ju bara att vara vattenfylld max 2-3 dygn i sträck. En båt skall ju kunna ligga i blöt i princip hur länge som helst...

Det jag egentligen undrar över är: Vad skall jag välja som vattentätt ytskikt utanpå glasfiberlaminatet, gelcoat (med parafinlösning) eller 2-K polyuretan? Och varför då? För- och nackdelar med det ena jämfört med det andra?

Hoppas någon på Maskinisten vet!

Kan tillägga att allt material är köpt, eller kommer att köpas på BT.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



bert

#17 » 20:41:09, 28-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade kört med topcoat så att du får en riktig vidhäftning mot laminatet och skulle du vilja ha det i annan färg så går det ju och måla på topcoaten sen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Fredrik_

#18 » 20:51:04, 28-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Topcoat är ju inget annat än färgad polyester + paraffin + ev fyllnadsmedel(Kan man ordna luftfritt på annat sätt, tex plastfilm mot, behövs ingen paraffin!)
Topp-/Gelcoat är inte heller tät, och polyester är svår att få att fästa mot! (Annat än färskt/vått_i_vått)
Renoverar man plastpest på båt (fuktskada under vattenlinjen) målar/behandlar man med epoxifärg. Av rätt sort då..

Troligen så enkelt att fuktvandring gör att poly-färgen inte sitter kvar med säkerhet. Använda något billigare istället då?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#19 » 20:54:55, 28-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja är det de?? gelcoat och toppcoat är iprincip samma förutom parafinlösningen i topcoat
men det finns ju infärgad plast vet jag vi hade sånt på prov där jag jobbade innan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Krister W.

#20 » 09:53:15, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Topcoat är ju inget annat än färgad polyester + paraffin + ev fyllnadsmedel(Kan man ordna luftfritt på annat sätt, tex plastfilm mot, behövs ingen paraffin!)
Topp-/Gelcoat är inte heller tät, och polyester är svår att få att fästa mot! (Annat än färskt/vått_i_vått)
Renoverar man plastpest på båt (fuktskada under vattenlinjen) målar/behandlar man med epoxifärg. Av rätt sort då..

Troligen så enkelt att fuktvandring gör att poly-färgen inte sitter kvar med säkerhet. Använda något billigare istället då?


Intressant! Topp-gelcoat är alltså inte vattentätt! Men det är ju just det jag vill uppnå! Som kanske inte alla vet så suger polyesterplasten åt sig vatten. Som ett litet ofrivilligt experiment fick jag se det live häromdagen. Det hade läckt in ett par deciliter regnvatten genom locket (det är inte heller helt tätt! :eek: ) så det låg en liten pöl på det nyplastade golvet i tunnan. Jag tog en trasa och torkade upp vattnet, och se på f*n, det bildades en vit fläck i plasten där vattnet hade legat! :eek: Nåväl den försvann spårlöst efter en stund.
Det vore väl ingen fara med om plasten blev lite våt när tunnan användes kan man tänka, men det jag oroar mig för här är om laminaten kan separera i olika skikt! Det har jag läst någonstans kan hända.

I mitt tycke då vore polyuretanlacken ett bättre val. Diffusionstät, kemikaliresistent, tålig yta... Finns i olika kulörer också!
Jag behöver inte en slät yta, som utsidan på ett båtskrov, bara en vattentät "försegling".
Sen om toppcoaten har svårt att få fäste mot polyestern när det härdat (det har det!) talar ytterligare för 2-K Polyuretan, tycker jag.

Men skall inte användas under vattenlinjen på båtar, varför? Vad kan hända?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

bert

#21 » 10:01:37, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl nån reaktion som blir bara när vatten ligger på ett bart glasfiberlaminat men det är ju stor skillad när det ligger i vatten i månader
Kommer inte ihåg men du har inte så många timmar på dig efter att laminatet har härdat ut förrän du måste slipa ytan för att få maximalt fäste för topcoaten
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Krister W.

#22 » 10:13:44, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns jag rätt handlar det om "inom 24h" annars måste man slipa laminatet innan topcoaten läggs på.... Eller måste man alltid slipa så länge det inte läggs "vått i vått"?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Fredrik_

#23 » 10:15:19, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligt det är någon ytterligare tillsats, typ extra UV-skydd med. Beror nog på kvalitén och beställaren! Men samma material som sagt.
Vid böldpest kan laminatet separera.. Finns nog mängder att hitta på nätet om detta!!

Biltema har ju en epoxiprimer för ändamålet! Att täta ytan med alltså!
Frågan är dock fortfarande vad som är lämpligt att måla/färgsätta med..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W.

#24 » 10:23:42, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Epoxiprimer verkar ju idiotsäkert! Dock rekomenderas 4-5 lager för tillräcklig skikttjocklek. Vore gott att slippa så många strykningar!
Sen: "Nya skrov måste sluthärda före behandling med epoxiprimer, 5–15 veckor" Så där går det bort. Vill ha tunnan "körbar" den här hösten!

Dessutom, det är ju inget båtskrov som skall ligga i blöt månader/åratal i sträck.
Klarar det 2-3 dygn i sträck så räcker det.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

bert

#25 » 10:55:57, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Minns jag rätt handlar det om "inom 24h" annars måste man slipa laminatet innan topcoaten läggs på.... Eller måste man alltid slipa så länge det inte läggs "vått i vått"?

Det där har kanske lite med var för plast och kvaliteten att göra för jag vet att på dom skroven vi injicerade så var det bara några timmar men den blev väldigt slät och lite fet i ytan och inte alls som ett sprutat/handlagt laminat
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Krister W.

#26 » 17:39:14, 02-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapar tråden igen, för lite återrapportering ang. badtunnan:

Det blev 3-4 skikt med glasfiber i polyester i botten och 5 skikt med glasfiber i polyester på "väggen" i badtunnan. På det en strykning med 2K polyuretanfärg från Biltema. Mycket bra täckförmåga på den färgen. 1 liter räckte mer än väl för en strykning av drygt 5 kvm. Ytan blev högblank! :thumme:

Tunnan färdigplastad men ej målad:
Bild

Målad:
Bild

Inredningen monterad:
Bild
Nu är det bara att fylla med vatten, elda, och sen plums i! :grin:
Första testet utföll till belåtenhet i alla fall. Sen hur det står sig i längden återstår väl att se...
Nästa projekt med den här blir att tillverka ny kamin i rostfritt. Svartplåt rekomenderas ej! :sad:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

kasi7455

#27 » 15:23:17, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Kapar tråden igen, för lite återrapportering ang. badtunnan:

Det blev 3-4 skikt med glasfiber i polyester i botten och 5 skikt med glasfiber i polyester på "väggen" i badtunnan. På det en strykning med 2K polyuretanfärg från Biltema. Mycket bra täckförmåga på den färgen. 1 liter räckte mer än väl för en strykning av drygt 5 kvm. Ytan blev högblank! :thumme:

Tunnan färdigplastad men ej målad:
Bild

Målad:
Bild

Inredningen monterad:
Bild
Nu är det bara att fylla med vatten, elda, och sen plums i! :grin:
Första testet utföll till belåtenhet i alla fall. Sen hur det står sig i längden återstår väl att se...
Nästa projekt med den här blir att tillverka ny kamin i rostfritt. Svartplåt rekomenderas ej! :sad:


Hej Krister.
Jag står med exakt samma problem, badtunnan läcker som ett såll och jag tänker plasta den invändigt precis som Du gjort.
Tänkte först att byta ut "dåliga" brädor på tunnan men insåg ganska omgående att det skulle bli ett osäkert projekt.
Ser att inlägget är från 2013, så därför undrar jag hur det har gått fram till nu.
Därför ett par frågor:
- Använde Du Glasfiberväv eller matta ?
- Hur lång tork och härdningstid tog det ?
- Har plastningen hållit ?
- Har Du några tips åt mig inför mitt "tunnjobb" ?
Användarvisningsbild
kasi7455
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:22, 05-04-2013
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se