Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Laga glasfiberbåt

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

Martin Ericson (trådstartaren)

#1 » 19:08:07, 03-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har blivit båtägare men med köpet följde det med en spricka i botten någon som har några bra tips på hur man lagar sprickan på ett säkert och bra sätt?
ägare till volvo bm Dr 631 gruskalle och bm 350 valmet 505 patu HD 100 patu 655 patu lf 40 kör volvo ew 160e -15
Martin Ericson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:35, 30-11-2007
Ort: Vinslöv-Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: volvo ew 160e -21



håkan öhlund

#2 » 21:42:29, 03-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan :)
Först ta du vinkelslipen och slipar ner runt sprickan Ca 10cm runt om på båda sidorna och sedan är det bara att ta polyesterplast och varva med glasfiberväv tills du ha byggt upp området runt sprickan som det var från början eller ännu bättre om du gör det lite tjockare än det så den håller :)
Uppsipad skada på kölen
Bild
Igen plastad
Bild
Nymålad :P
Bild
Färdig för sjösättning :mrgreen:
Bild
Håkan

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

ankaon

#3 » 00:04:29, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du känner att du vill läsa på lite innan du börjar plasta finns det en hel del nyttigt här:http://www.viebke.nu/komposit/
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Martin Ericson (trådstartaren)

#4 » 18:34:19, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanon tack för svaren bilder kommer med tiden :thumme:
ägare till volvo bm Dr 631 gruskalle och bm 350 valmet 505 patu HD 100 patu 655 patu lf 40 kör volvo ew 160e -15
Martin Ericson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:35, 30-11-2007
Ort: Vinslöv-Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: volvo ew 160e -21

Victor.söderlind

#5 » 18:50:44, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

kom ihåg att tvätta med aceton efter slipning runt hålet där plasten ska ligga för att det ska fästa ordentligt.
Användarvisningsbild
Victor.söderlind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:54, 05-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70E -03

mikke

#6 » 21:57:39, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

äntligen en fråga so man kan ge svar på :grin: jag jobbar nämligen med sånt här men iaf så här skulle jag gjort.

1. slipa ur sprickan som ett V med minst 10 cm uppslip på varje sida.
2. inspekter noga så att plasten runt sprickan är torr och inga småsprickor eller deformationer finns och damsug och torka av.
3.Börja plasta igen sprickan, börja med en smal remsa i mitten och bygg på med breddare för varje lager du lägger och lägg tills du är uppe i rätt nivå låt torka.
4. slipa av plasten med 60-80 papper spackla upp om de finns ojämnheter och lägg på ett lager med toppcoat och låt de torka.
5. slipa sen av toppcoaten tills de blir jämnt och lägg på ett lager med epoxi primer och lägg på bottenfärgen (oftast lägger man den innan primer har torkat helt för att slippa slipa men sånt står på burken)
Så här skulle jag gjort. Ett tips köp inte plast och glasfiber på biltema då deras polyester inte håller nån högre klass direkt utan åk till nåt båt varv så får du både bättre och oftast billigare grejer.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

ankaon

#7 » 22:44:19, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikke skrev:Ett tips köp inte plast och glasfiber på biltema då deras polyester inte håller nån högre klass direkt utan åk till nåt båt varv så får du både bättre och oftast billigare grejer.


Kan du förklara lite närmare vad skillnaden är mellan biltemas polyester ch den man köper på typ varv?
"Jag är inte dum i huvudet - jag har bara otur när jag tänker"
Användarvisningsbild
ankaon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 03-01-2005
Ort: Luleå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Gossebear

#8 » 14:25:52, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

som sagt var köp inte på biltema. deras polyester är inte lika "fet" som den du kan köpa på båt varv. (vet inte vad fet menas i plast samanhang om det är felr tensider eller något i den.. bara hört från båtbyggarna på Orust)

jag rekommenderar att du tar kontakt med jara plast (jaja-plast ) i göteborg så kan de hjälpa dig med både polyester härdare och spackel till ett bra mycket bättre pris än vad du får hoss varven och biltema.

tele och adress:
Jaja Plast AB
Telefon: 031-552160
Utängarna 28
417 48 GÖTEBORG

behöver du mer hjälp så hojta till så ger jag dig nr till en bra kille som jobbar på båtvarv.
För övrigt anser jag att oven skribenten har förklarat mycket bra . 10 cm vid sidan om spricakan skall plastas, ytan skall ruggas, tvättas med aceton.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

the_donk

#9 » 20:38:41, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas polyester är den samma som finns på varv...
the_donk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:15, 24-06-2008

Dennis

#10 » 23:17:16, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll . Jag frågade min bror som är företagare i båtbyggar branshen med 25 års erfarenhet å min farsa med 40 år i plastbåts byggar branshen å dom säjjer att de e bara att köpa polyestern å glasfibern på biltema eller var du får fatt i den,det är inga jätte skillnader på kvaliten å när det gäller en lagning dessutom under vatten som ska på både gelcoat och botten färg spelar den lilla skillnaden ingen roll . Det är ju skillnad för oss som bor mitt i plast varvs centrum ,här finns ingen anledning att handla på biltema. Sen går du till väga som Håkan & Mikke säjjer så blir det nog bra. Fet plast som gossbear pratar om är tex abs plast (pioneers röda släpdingar) å där är det inte möjjligt att laga med polyester för att den inte fäster ordentligt. mvh Dennis :wave:
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

mikke

#11 » 01:09:06, 07-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här är det, de finns två olika sorters polyester orto och iso. Orto är av sämre kvalitet den har lättare att suga upp vatten och lämpar sig inte till lagningar i båt bottnar tror biltemas polyester är orto. Ison är av bättre kvalite och har inte lika lätt att ta upp vatten. Men inte för att jag tror att de inte skulle funka att laga båten med biltemas plast men skulle jag gjort de NEJ.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

breheim

#12 » 08:44:31, 07-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

För de som inte hunnit läsa genom länken till Vibekes sida:

Olika polyesterkvalitéer och vad som karakteriserar dessa:



Vanliga:

· ORTO-polyester– god åldringsbeständighet, ekonomisk ”allroundpolyester” (tex Nordpol 41-90, Nordpol 440 M850)

· Isoftalsyrapolyester (ISO-polyester) – god kemikalieresistens och vattentålighet, lämpligt för tankar och formbyggen (tex Nordpol 34-50, Nordpol 720-700, Nordpol 720 M850)



Mindre vanliga:

· Hetsyra-polyester –god kemikalieresistens främst mot syror och organiska lösningsmedel

· Bistenolpolyester – god kemikalieresistens främst mot alkali

· ISO-PNG-polyester – god åldrings-, väder- och vattenbeständighet

· NPG-polyester



Specialpolyester:

· Gjutpolyester – helt ofärgad, optisk klar, otixotroperad specialpolyester för ingjutningar (tex Nordpol 34-50, Nordpol 340-500)



Gelcoat

Vid laminerande i form där det krävs att den sida mot laminatet är närmst formen har hög ytfinish och gott skydd mot sol, vatten och mekaniskt slitage utnyttjas vanligtvis s.k. gelcoat.

Gelcoat, även kallat formpolyester, är en omättad polyester som är specialanpassad för att appliceras närmast formen och skydda fiberlaminatet. Polyestern tixotroperad till tjockflytande konsistens, och innehåller pigmentpulver ofta i ljusa färger, då mörka färger bleknar något vid långvarig exponering av solljus.

Gelcoatskiktet appliceras med en tjocklek på en halv till en millimeter. För att gelcoaten skall härda vid så tunna skikt är den föraccelererad och något högre katalysatorinblandning än för lamineringspolyester rekommenderas (vanligtvis 1,5-2%)

Gelcoaten är det ofta vita blanka ytterskiktet som återfinns på bla plastbåtar.


Och:

Epoxi har även låg vatterabsorbtion och används därför bla som skyddande skikt på polyesterlaminat för att undvika s.k. böldpest.

Till nackdelarna hör främst ett högre pris än för polyester och vinylester och att epoxilaminat har dålig UV-tålighet jämfört med polyester och vinylester och gulnar och blir matt vid långvarig exponering av solljus
breheim
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:00:12, 07-01-2008

Robban_C

#13 » 10:17:53, 07-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

breheim:
Hej o välkommen! Här kom det svar på tal minsann. :grin: :thumme:
Har du länken till där texten står också?

Och en liten komplettering:
Tänk på att epoxi och polyester (oberoende av sort) är två helt skilda saker.
Jag har för övrigt fått lära mig att de två inte alls går att använda tillsammans pga vidhäftningsproblem men det finns uppenbarligen situationer där det går alldeles utmärkt.

Och när ändå epoxi är på tapeten:
Polyester luktar oerhört mycket så där är andningsskydd naturligt. Men epoxi luktar nästan ingenting så man förleds lätt att tro att det inte behövs något andningsskydd. Så är icke fallet. Epoxi är också mycket farligt så även där ska andningsskydd användas!!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

the_donk

#14 » 10:30:32, 07-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länken finns lite ovanför, jag missade den också. men här kommer den igen
Tack ankaon

http://www.viebke.nu/komposit/

Epoxy går utmärkt att laga polyester med, men INTE tvärtom
det till och med rekomenderas för vidhäftningen blir bättre, nackdelen är priset på epoxy
the_donk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:15, 24-06-2008

Robban_C

#15 » 12:10:25, 07-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

the_donk skrev:... Epoxy går utmärkt att laga polyester med, men INTE tvärtom ...
Ja, det var så det var ja. Ja, jag visste väl att det var nåt lurt med det där. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se