Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu PC 130-6 inköp, reparationer, liv & leverne

134 inlägg • Sida 4 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

strumpa (trådstartaren)

#46 » 22:40:19, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Skulle det inte funka att dra i några riktiga cylindriska stift, i brotschade hål, mellan skruvhålen?

Med vänlig hälsning
Kungsis

Kan du utveckla det lite för en okunnig nybörjare. Vad är cylindriska stift och vad är brotschade hål? :uupps: :mrgreen:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



uppland2

#47 » 23:15:31, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat vad reservdel/beg. del skulle kosta att skruva fast kransen i?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Kungsis

#48 » 00:08:30, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:
Kungsis skrev:Skulle det inte funka att dra i några riktiga cylindriska stift, i brotschade hål, mellan skruvhålen?

Med vänlig hälsning
Kungsis

Kan du utveckla det lite för en okunnig nybörjare. Vad är cylindriska stift och vad är brotschade hål? :uupps: :mrgreen:


Om man ska bygga något där passning är viktigt litar man inte på att skruvhålen ska räcka för att passa ihop delarna. Det vanliga är då att man monterar cylindriska pinnar och monterar dessa i noggrant borrade och brotschade hål. En cylindrisk pinne är helt enkelt en rak stålpinne i bra stålkvalite med hög formtolerans. Om man då borrar ett hål, som är mindre än färdigt mått, och sedan bearbetar det med en brotsch, så får man ett hål som pinnen sitter fast i. Med tanke på höga kvaliten på pinnen och det faktum att den passar bra i hålet, får man ett mycket stark förband. Anledning till att jag förslog att man kanske kunde använda det i detta fallet är väl så att en skruv främst är gjord för att ta upp krafter i längdriktning, vilket ju givetvis även behövs, men du behöver ju även någonting som tar upp krafter i sidan. Men det förutsätter att man kan göra hålen med bra passning. Minsta glapp och pinnarna klipps av. Sedan har vi ju frågan huruvida det påverkar hållfastigheten i delarna, med extra hål. Skulle väl tro att det behövs iaf en 12mm pinne i minst mellan varannan skruvhål. Men det är bara en chansning/grov uppskattning, då jag inte har gjort någon beräkning av krafterna som uppstår. Men får att sammanfatta så är en cylindrisk pinne bättre än en skruv på att ta upp sidokrafter. Hade det varit jag som konstruerat de delarna du har, så hade jag från början placerat in sådana.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Stridis2

#49 » 09:51:58, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Dra i bult och mutter, sedan så punktar du ihop muttern med bulten med lite svets. Du skall inte ha loss detta fler gånger.
Annars är det gassvets som gäller och skära loss bultarna ändå.


Hade det varit min maskin så hade jag gjort som Nixs föreslår. Detta av tre anledningar:
1. Det är den enklaste och billigaste lösningen
2. Nixs är en mycket erfaren grävmaskinsreparatör.
3. Jag kan inte komma ihåg att Nixs någonsin har lämnat förslag på en tveksam fullösning. Tvärt om har jag ibland tyckt att han är för noggrann, men det är skillnad på mig som glad amatör som måste vända på varje krona mot honom som arbetar professionellt där driftsäkerhet är viktig.

Än en gång, det är din maskin och din tråd. För mig hade valet varit enkelt nu, men du måste gå efter magkänslan. Tycker du att en lösning känns bra? Har du råd (viss kostnadsskillnad på nya bultar jämfört med nya nav plus nya bultar)? Har du utrustning och kunskap (kräver en del maskiner och verktyg vare sig du ska borra och gänga som jag sa eller brotscha in styrstift som Kungsis föreslog)?

Vad du än väljer så glöm inte att dokumentera och posta här.
Lycka till! :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jevlar

#50 » 11:19:27, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metallrena och släta ytor är noga också, det är inte bulthålens passning som håller fast drevet, det är klämkraften och friktionen mellan ytorna.
Så att köra bult o mutter går lika bra som att ha godsgängat.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nixs

#51 » 12:34:17, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Hade det varit min maskin så hade jag gjort som Nixs föreslår.



Jevlar skrev:Metallrena och släta ytor är noga också, det är inte bulthålens passning som håller fast drevet, det är klämkraften och friktionen mellan ytorna.
Så att köra bult o mutter går lika bra som att ha godsgängat.


Stridis, tackar för de vänliga orden! En del skall då överdriva! :lmao:

Jevlar är ännu mer kunnig än vad jag var, jag har ju slutat reparera maskiner till vardags. :hurra:
Som Jevlar skriver så är det friktionen mellan hela anläggningsytan mellan drivhjul och medbringare som spelar roll. Inte själva skruvarna, de ger bara upphov till inspänningen mellan drivhjul och medbringare.

Angående styrstift så finns det några saker att nämna, och det är ett hopplöst material att bearbeta både navet och drivhjulet är i högkvalitativt stål, hårt och svårt att bearbeta. 12 mm styrpinnar? Det är ett jäkla skämt! De håller inte i närheten för de krafter som drivhjulet får på sig! Man använder styrstift när det är noga med exakt passning mellan maskinelement men dessa är INTE en del av kraftupptagande konstruktion. Se på Skrototilts gripkassett där nybörjaren till konstruktör försökte sätta i 2 sådana. Finns inte en enda Skrototilt som har en kassett med hela stift i, de flexar för mycket och stiftet är inte gjort för att bära kraft.
Och sist men inte minst KISS-regeln! Keep It Simple Stupid, eller på svenska: Krångla inte till det i onödan!

Edit, Skruvarna är av minst 10.9 kvalité från början. Använd samma om du byter.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

strumpa (trådstartaren)

#52 » 19:20:00, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill tacka alla för ert engagemang och enorma kunnande! :shake_hands: Ni har övertygat mig om att det blir ett nytt bultförband med fräscha anläggningsytor och antagligen fastpunktade muttrar. :thumme:

En sista fundering som dök upp i skallen när vi ändå är inne på svetsning. Hur ställer ni är till att svetsa fast drivkransen helt i navet? Det man förlorar på det som jag ser det är att man försvårar för den dag det är dags för nya drivkransar (och andra slitdelar i undervagnen) och den dagen är nog inte speciellt långt borta på min maskin, säg max 1000 timmar. Å andra sidan så lär de tusen timmarna ta några år för mig... :mrgreen:

Och givetvis ska jag dokumentera arbetet i tråden. Alltid roar den nån att bevittna spektaklet :mrgreen: Min mekarvana är som sagt inte den största men jag har de senaste två åren blivit tvungen att försöka lära mig mer och mer då jag plötsligt hamnade på en lite större gård och allt det för med sig med maskiner. Sen har jag ju inte gjort saken bättre genom att dra på mig grävmaskin och "dumper" förutom traktorn som redan fanns här. Jag har i varje fall hunnit gått från skräckslaget mekande under (ekonomiskt) tvång till att tycka det är både roligt och intressant. En och annan nyttig maskin fanns även i den sedan länge oanvända "verkstaden", t.ex. rejät svets och pelarborr. Men ni kan förvänta er många dumma frågor i denna tråd! :lmao:

Återigen tack alla! :buga:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

ballder

#53 » 23:16:03, 11-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ballder skrev:Kør lengre bultar och mutter på baksidan om det er plats nog for en sådan fix.
Om inte så er det vel grövre bultar, borning och nya gjengor som måste til.




nixs skrev:Dra i bult och mutter, sedan så punktar du ihop muttern med bulten med lite svets. Du skall inte ha loss detta fler gånger.
Annars är det gassvets som gäller och skära loss bultarna ändå.


Bruk låse mutter med nylonlåsning. Da kan du trecka efter bultar etter nån timmes kjørning och even kolla upp och dra åt senare utan att kapa och strula før mycket. :cool:
Användarvisningsbild
ballder
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:16, 03-05-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hara C. Twin 74 mod. B.Leyland
Tilv. Nr:898. SOLGT!

Michigan 75A 61 mod? SOLGT.

Jinma 254 med hytt lastare och V-fres. 2007 mod.

Nissan Cabstar personlift 15m (motorredskap) 1992 mod.

Airman AX35 97 mod.

strumpa (trådstartaren)

#54 » 17:41:36, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen! Hade lite tid att meka igen. Skruvade av locket till slutväxlarna i hopp om att navet skulle kunna monteras av den vägen men jag blev inte så mycket klokare om det är på rätt väg? :???:

Bild

Eller måste jag bort med motorn på andra sidan och lossa det cirkulära bultförbandet som finns där?
Bild

Jag tänkte det skulle vara smidigt att få loss hela navet och spänna fast det i pelarborren för att borra ur de avbrutna bultarna. Eller tänker jag helt fel och ska låta navet sitta kvar och ta ur bultarna på annat sätt?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

1 person gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Jevlar

#55 » 19:25:08, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen plockar du ur dreven (fortsätter där du är nu) och släpper på lagret och drar av det från spindeln.
Eller lossar hydraulmotorn och sen bultarna som håller navet mot undervagnen.

Men jag tycker det blir en massa jobb o kladd i onödan, svetsa fast muttrar mot det som är kvar av bultarna, värm på med gasen och skruva ur, brukar funka bra på så här grova bult som är lätta att komma åt att svetsa på.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

strumpa (trådstartaren)

#56 » 20:56:05, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle ju onekligen vara skönt att slippa riva ur hela skiten :mrgreen: tyvärr så är alla bultbrotten några mm inuti hålen. Finns det något knep att lyckas svetsa på en bult ändå? Eller kan man offra en liten kvartstumshylsa som passar i hålet och svetsa på och hoppas att den håller? Annars kanske det är lämpligast att fjäska lite för grannen med skärbrännaren?
Bild
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Stridis2

#57 » 22:01:48, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns specialelektroder för sådana problem. Står en del skrivet här på forumet, så om ingen annan berättar vad det är så får du leta. Jag är inte grinig, det är bara så att jag vet att de finns och har gott renommé men har aldrig själv använt sådana.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Burträskarn

#58 » 17:21:11, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att du ska rikta in dig på att fixa en smörgåstårta åt grannen. Du behöver en skärbrännare... Om bulten sticker ut på baksidan kan man ju tänka sig till att svetsa fast nånting där, följt av ett intensivt värmande av navet. Då du fått ut bultarna föreslår jag att du rensar gängen med rätt gängtapp. Vad som är rätt har jag ingen aning om... :klia:

glömde ju: smörj gängorna då du monterar ihop det här. De som tror att rosten är en vän brukar veta hur man använder en skruvutdragare...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

strumpa (trådstartaren)

#59 » 18:25:31, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Jag tror att du ska rikta in dig på att fixa en smörgåstårta åt grannen. Du behöver en skärbrännare...

Då jag är betydligt bättre på att göra smörgåstårta än att meka så blir det nog så :mrgreen: Jag har dock gått och grunnat på en liten idé idag som jag känner att jag måste testa, om inte annat för att få ut det ur systemet. Faller det väl ut så kanske jag vågar berätta vad det är :cool:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

strumpa (trådstartaren)

#60 » 22:30:31, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev ingen smörgåstårta! Jag tog i stället tillfället i akt och utnyttjade "behovstillfället" till inköp av en ny leksak! :vissla:

Bild

Sen av en massa anledningar har det dragit ut på tiden innan den har fått skrida till verket. Men idag blev det gjort! Hade testat den lite på någon skräpbit innan jag gav mig på de avbrutna bultarna. Först borrade jag ett litet hål i varje bult innan jag skar ur resten med plasman. Det gick riktigt bra måste jag säga! :grin: Lyckades rädda de mesta av gängorna i hålen. Rensade sedan upp dem från slagg och "misstor" med en för tillfället nyinköpt gängtapp (drygt 400 kronor, hua! :uupps: ).
Bild

Så här blev resultatet!
Bild

Började lite smått med att snygga till nav och drivkrans innan andra sysslor tog vid. Förhoppningsvis blir det klart på onsdag.

Dock har jag två problem innan jag kan ta vid med drivkransen på andra sidan:
1. Smörnippeln till bandspänningen såg ju inte ut som en vanlig. Är det någon standardnippel som sitter på alla eller har olika fabrikat olika lösningar?

2. Värre är att larvbandet ligger oåtkomligt bakom timmervältorna och det är kvotstopp på lövmassa för tillfället! Ringde idag och förklarade min situation och de skulle försöka prioritera mig. Får hoppas det löser sig snart annars blir det dåligt med nyodlande i vår :huh:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

6 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se