Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Nybörjar-maskinist i jakt på goda råd (TB135)

24 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ferrer (trådstartaren)

#1 » 21:01:58, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha införskaffat en Takeuchi TB135 i den här tråden: [Grävmaskiner] Hjälp mig bedöma en maskin (TB135) står jag nu inför uppgiften att bli en maskinist på riktigt.

Själva grävandet går efter omständigheterna ganska bra. Att lära sig kontrollerna var förvånansvärt lätt. Efter bara några timmar vid spakarna så gick grävarmen dit den skulle utan att jag behövde tänka närmare på vilken spak som styrde vilken kolv. Fortfarande saknas förstås en del finmotorik vid petigare arbeten, men det kommer nog ha ordnat sig det också efter några hundra timmar till.

Hittills har jag främst arbetat med stenplockning där utmaningen framförallt har varit att få upp stenarna i skopan. Lyckas man bara manövrera dem i läge där skopan kan komma under dem är det ju inte svårt att sedan lyfta bort dem. Här har jag fortfarande mycket att öva på. Om någon har några goda råd tar jag gärna emot dem.

Jag har även gjort några misslyckade försök till stubbrytning. Misslyckade i bemärkelsen att stubbarna fortfarande sitter kvar i marken, trots att det bara var ynkliga små ursäkter till stubbar med en stamdiameter på kanske 20 cm. Bevisligen går det inte att bara sätta i skopan och försöka bryta upp hela stubben. Jag antar att man med en maskin i min storlek måste gräva runt stubben och kapa rötterna en efter en och först därefter lyfta upp själva stubben. Men så avancerade manövrer har jag inte vågat mig på än.

Men det är egentligen själva maskinist-delen jag har flest frågor kring.

En tråkig upptäckt på min nya maskin var att timräknaren inte fungerade. Jag börjar sakta vänja mig vid tanken på att vara utan en sådan, en ersättningsmätare är beställd, men det hade givetvis varit roligare om originalräknaren ville fungera. Om någon har några tips på hur man kan få igång en felande timräknare så vore det inte fel.

Men de största problemen har jag faktiskt med skophydrauliken, eller snarare snabbkopplingarna till denna. Så länge planerskopan med slänthydraulik satt inkopplad var allt frid och fröjd och skopan fungerade bra. Men sedan jag tog av planerskopan har jag det irriterande problemet att den ena snabbkopplingen till skophydrauliken läcker olja. Det är inga stora mängder som kommer ut men problemet är att det inte bara läcker vid drift när systemet är trycksatt, utan alltid. Det handlar om knappt 0,5 dl olja per dygn, eller ca 1 l i månaden. Det är ingen större förlust men problemet är att den här maskinen inte används mycket och därför tillbringar en hel del tid med att stå och drälla på olika ställen i trädgården. Och det är inte uppskattat att det kommer hydraulolja i jorden. För stunden har jag löst problemet på det mest amatörmässiga vis, genom att fästa en plastpåse med gummiband över kopplingen som samlar upp den läckande oljan (nu när jag tänker på det borde man väl kunna hälla tillbaka oljan i tanken igen, hittills har jag slängt den, men det är kanske slöseri). Men jag skulle hellre ha en mer permanent lösning. Att byta kopplingen, eller bara plocka isär den och byta packningarna eller vad som nu kan finnas i den, känns som lite över min ambitionsnivå för tillfället. Däremot har jag funderat på om man kunde skaffa en stopp-koppling att para ihop med den läckande kopplingen eftersom den faktiskt inte läckte så länge planerskopan var ikopplad.

Ett annat problem är att jag inte vet vilken typ av koppling det är. Det var lite aporna i 2001-filmen över det hela när jag skulle få bort planerskopan första gången. Min enda erfarenhet av hydraulik innan den här grävmaskinen var jordbrukstraktorer, och hydraulkopplingarna där var mycket annorlunda de på grävmaskinen. Men efter att ha kommit på att de skulle skruvas bort så gick det bra. Hursomhelst, två bilder på kopplingen, om någon vet vad modellen kallas får ni gärna hojta till. På den första ser man även en droppe läckande olja under bildning precis i mitten.

Bild
Bild
Senast redigerad av ja-bond77 11:22:02, 26-05-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135



ITW

#2 » 21:10:24, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vrir mutteren bak koblingen slik at streken står på tvers har du stengt tilførselen og få slutter lekkasjen.

Sent fra min S60 via Tapatalk
Min Youtube kanal med maskin kjøring, vedlikehold og bygging av redskap
https://www.youtube.com/channel/UChG7_gjPRTJrbfEUoAYoquw
Användarvisningsbild
ITW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:13:43, 30-01-2017
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC25 2013mod
Kubota U10-3 2007mod
Hinowa HS1100 2008mod

optodsl

#3 » 08:41:02, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, stäng av ventilen. Sen är det ju en oerhört enkel operation att lossa kopplingen och ta med in till swedol, Lantmännen eller liknande för att få fatt på en ny



/Magnus
optodsl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:42, 03-06-2016
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ferrer (trådstartaren)

#4 » 13:18:08, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ITW skrev:Om du vrir mutteren bak koblingen slik at streken står på tvers har du stengt tilførselen og få slutter lekkasjen.


optodsl skrev:Precis, stäng av ventilen. Sen är det ju en oerhört enkel operation att lossa kopplingen och ta med in till swedol, Lantmännen eller liknande för att få fatt på en ny


Oj. Det var ju ett jättebra råd. Varför kom jag inte på det själv. :ohnej: Ett problem mindre att tänka på. Stort tack.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

ferrer (trådstartaren)

#5 » 20:37:52, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har gått ett tag men nu märker jag att jag behöver lite goda råd.

Idag hade jag oturen att få mitt livs första larvkrängning. Ganska länge gick det förvånansvärt bra, jag lyfte maskinen, lättade på larvspänningen, krängde på larven och använde fettsprutan för att spänna larven igen.

När allt detta var avklarat gjorde jag ett entusiastiskt ryck för att få loss fettsprutan från nippeln och fick till min fasa se hur både nippel och bulten som nippeln sitter fast i följer med fettsprutan ut. Oerfaren som jag är hade jag ingen aning om att detta kunde hända. Men resultatet blev i alla fall att allt fettet rann ut igen och det mesta arbetet var förgäves. Jag lyckades med visst besvär få ut den här bulten som nippeln sitter fast i. Den ser ut så här:
Bild
Och så här ser den ut egentligen eftersom den gått av i skarven mellan huvudet och "röret":
Bild

Det ser ju ut som en ganska standardiserad produkt och med lite tur har någon järnhandel i närområdet något i rätt storlek. Men mitt problem är att jag inte har en aning om vad denna pryl heter. Om man ska tro Googles bildsökning verkar det heta grease nipple bolt på engelska. Men vad är det svenska namnet? Och vart vänder man sig i första hand om man vill ha tag i en ny?
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

Tobias_021

#6 » 05:10:26, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar i reservdelskatalogen för 135 och där har ventilen för fettnippeln art nr: 1541301602 Så hittar du en återförsäljare för Takeuchi så ska du nog få tag på en.

Här hittade jag katalogen för maskinen
http://www.dracoequipment.com/Takeuchi% ... nuals.html
/Tobias
Användarvisningsbild
Tobias_021
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:11, 05-08-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20

ferrer (trådstartaren)

#7 » 16:56:13, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering hur det gått.

Min förhoppning var lite att denna fettnippel (är det verkligen det korrekta namnet?) skulle vara tillräckligt ordinär för att finnas i lager någonstans i närheten. Sådan tur hade jag givetvis inte. Den lokala maskinhandeln föreslog helt optimistiskt att man kunde ta en liknande pryl som de hade och borra ut den lite. Men det gick jag inte på så det fick bli Takeuchi-agenten istället. Där var det tyvärr lite svårt att komma fram så jag lyckades inte få tag i någon förrän nu på eftermiddagen och då var det givetvis för sent för att få i väg den samma dag. Så nu måste jag vänta tills måndag innan jag kan larva vidare. Inte var det billigt heller, nästan femhundra kronor för en glorifierad bult, men det verkar vara standard för reservdelar så det är inte mycket att orda om.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

ja-bond77

#8 » 21:03:23, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte enkelt att hitta billigare. Till min Kobelco kostar de bara 8-9 euro.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... i&_sacat=0
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bmrobban

#9 » 21:21:33, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående stubbar..
Dom flesta mindre stubbar brukar det räcka att gräva av rötterna på baksidan så att man får in skopan under stubben och kan bryta med tilten.
Större stubbar måste man gräva av rötterna runt om, sedan bryta loss stubben.
Stora rötter behöver man få in skopan under för att bryta av.
En tjältand är bra att bryta stubbar och sten med, se bara till att köpa en ganska lång.
Dom flesta stubbar går att få upp även med en liten maskin, men kan ta mycket tid.
På min Kubota sitter det en liten standard fettnippel gängad i en grövre skruv, om den går av är det den lilla som går av= billigt.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

EE

#10 » 21:26:33, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ren info i tråden finns komponenten att finna i polen för 250 kr plus frakt. Till detta kommer diverse språkförbistring vid beställning och fraktkostnad. Surt att den gick sönder!

https://www.mascus.se/entreprenadmaskin ... flewa.html
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Daniel Medin

#11 » 08:41:56, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De svåra är igentligen inte att lära sig köra maskin utan lägga upp jobbet är det som tar tid att lära sig tex sortera massorna istället för att bara lägga allt på en hög, lägga massor på rätt ställe så det inte blir i vägen, stå rätt, inte gräva in sig i hörn material och skopor på rätt ställen etc. Angående stubbar gräver man lite bakom och får tag med tänderna så kan man liksom bryta som en kofot, lägga tryck på skopan och rulla på botten tex sticka ut bom ner och stänga skopan då kan man få till en jäkla kraft! Pass upp så du inte bryter sönder skopan bara.
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?

1 person gillar det här inlägget.
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

ferrer (trådstartaren)

#12 » 14:55:26, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha haft ganska många månaders problemfri körning har jag nu råkat ut för olyckan att maskinen inte startar.

Mina kunskaper om dieselmotorer inskränker sig i princip till att man inte ska hälla bensin i tanken, så risken att jag gör något grundläggande handhavandefel är alltid närvarande.

Dieselmotorer ska i alla fall vara svåra att starta när det är kallt. Därför finns det ett glödstift på Yanmar-motorn som sitter i min grävare. Trots detta brukar jag ändå få stå och nöta 10-15 sekunder med startmotorn innan dieselmotorn sparkar i gång.

Idag hjälpte tyvärr inte detta heller. Jag förvärmde som vanligt och försökte sedan starta som vanligt. Startmotorn drog runt som vanligt och vid ett tillfälle ökade till och med hastigheten så där som det brukar göra när motorn ska starta på riktigt, men motorn startade aldrig. Istället tog batteriet slut vilket hände efter 30-60 sekunders nötande (jag tog inte tid). En lätt bränd lukt kunde kännas i motorrummet, men det är kanske normalt för en hårt arbetande startmotor.

Mina dieselkunskaper är som sagt obefintliga så jag vet inte ens var jag ska börja leta efter problemet. Manualen föreslår att jag ska dränera bränsletanken ("drain the fuel tank") vid startproblem för att undvika luft och skräp i bränslet så det ska jag gå ut och göra nu. Men det känns inte som om det är problemet. I somras när det var varmt startade den väldigt snällt så det känns som om de här startproblemen är köldrelaterade. Men vad det beror på mer än så har jag som sagt ingen aning om. Förslag mottages tacksamt.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

Hansborg

#13 » 15:08:47, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nöt inte längre än 10-15 sek!
15sek vila, på med glödningen igen, starta... om inte.. samma prosedur igen... å igen..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Ptr

#14 » 12:51:37, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt bränslefilter - köp ett knippe när du ändå håller på!
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

ferrer (trådstartaren)

#15 » 15:06:13, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha lämnat maskinen på laddning över natten har jag nu slitit lite mer på startmotorn, utan resultat ska tilläggas.

Några saker kunde jag ändå konstatera:
1. Startmotorn gick trögt, trögare än jag minns det från igår. Men vid närmare eftertanke så har den alltid varit rätt trög innan den får upp farten och motorn sparkar igång. Det är kanske helt normalt för dieselmotorer, men de traktorer jag har kört har som regel nöjt sig med några sekunder från startmotorn innan de hostat i gång, även mitt i vintern.
2. Efter glödning i 20s och snurrande med startmotorn i 15s så luktar det redan märkbart bränt i motorrummet, en lukt av bränd el i trakterna av startmotorn. Inte för att jag vet vad jag talar om, men det borde väl ändå inte vara helt normalt?

Sammantaget misstänker jag att startmotorn helt enkelt har gett upp. Det skulle även kunna förklara att det varit relativt svårt att starta maskinen hela hösten och vintern. Är det ett rimligt antagande eller nystar jag i helt fel ände?
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: slaskis och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se