Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Nybörjar-maskinist i jakt på goda råd (TB135)

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Stridis2

#16 » 15:19:25, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan mycket väl stämma att startmotorn har börjat släppa ut den magiska röken, men jag är inte säker på att jag hade vågat byta på chans. Vet inte vad en ny kostar. :klia: '
Mer för att ha uteslutit felkällor så hade jag kollat att glödstiftet / glödstiften fungerar. Mät med en tångamperemeter att de drar lämplig mängd ström.
Kontrollera att diesel flödar väl genom filtren och upp till spridarpumpen.
Kontrollera att du får fram diesel vid varje spridarrör när du kör med startmotorn.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Hansborg

#17 » 16:34:48, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ferrer skrev:Efter att ha lämnat maskinen på laddning över natten har jag nu slitit lite mer på startmotorn, utan resultat ska tilläggas.

Några saker kunde jag ändå konstatera:
1. Startmotorn gick trögt, trögare än jag minns det från igår. Men vid närmare eftertanke så har den alltid varit rätt trög innan den får upp farten och motorn sparkar igång. Det är kanske helt normalt för dieselmotorer, men de traktorer jag har kört har som regel nöjt sig med några sekunder från startmotorn innan de hostat i gång, även mitt i vintern.
2. Efter glödning i 20s och snurrande med startmotorn i 15s så luktar det redan märkbart bränt i motorrummet, en lukt av bränd el i trakterna av startmotorn. Inte för att jag vet vad jag talar om, men det borde väl ändå inte vara helt normalt?

Sammantaget misstänker jag att startmotorn helt enkelt har gett upp. Det skulle även kunna förklara att det varit relativt svårt att starta maskinen hela hösten och vintern. Är det ett rimligt antagande eller nystar jag i helt fel ände?

Mycke riktigt antagande! (tycker jag)
Bara å plocka isär ... hänvisar till detta inlägg Hansborg @ Valmet B10 (Identifering) & motorproblem Gas Truck hur det kan se ut..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

mathiast

#18 » 18:27:04, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotor köper du nog bäst av den som har motormärket i fråga (yanmar??) Då det brukar vara billigare än hos grävmaskinfabrikanten.
Piratstarter skulle jag rekommendera dig att undvika då dom ofta knappt håller garantitiden och dom sitter ju ofta eländigt till att byta
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

ferrer (trådstartaren)

#19 » 14:49:56, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är lite pinsamt, men min grävmaskin har något oväntat vaknat till liv igen.

Det som hände var att jag skulle undersöka om glödstiften fungerade som de skulle och för att göra det utan att smutsa ned mig i onödan bestämde jag mig för att mäta batterispänningen före och efter jag glödde med stiften. De fungerade, spänningen sjönk några tiondels volt efter varje tjugo sekunders glödning, vilket kändes rimligt med tanke på vilka ampere-tal det handlar om. När jag hade glött tre gånger tjugo sekunder och övertygat mig om att glödningen fungerade tyckte jag att jag lika gärna kunde försöka starta också, och lo and behold som engelsmännen säger, efter kanske tio sekunder med startmotorn sparkade motorn i gång som om inget hade hänt.

Lärdomen av detta är antagligen att det är bra med glödning. En annan sak att ta till sig är att man kanske inte ska lita alltför mycket på en japansk instruktionsbok en svensk vinter. I manualen står det att man ska glöda tills lampan på instrumentpanelen slocknar. Lampan verkar enbart styras av en timer och slockna efter tjugo sekunder. Jag har tidigare trott att det var någon säkerhetsgrej och att saker kunde ta skada om man värmde för mycket med glödstiftet. Riktigt så verkar ju inte vara fallet och det kanske helt enkelt är så att man även under en mild sydsvensk vinter behöver glöda lite extra för att få i gång motorn.

Hemskt ledsen för att jag lurat en massa människor att fundera över mina icke-problem. Förhoppningsvis kan jag tjäna som exempel på att det visst finns för dumma frågor.

2 personer gillar det här inlägget.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

igelkottar

#20 » 14:57:41, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gött att det ordnade sig :thumme: och att du talade om lösningen. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2

#21 » 15:46:21, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att det (troligen) har löst sig och tur du inte köpte någon startmotor i onödan. Lärdomen som vi alla bör komma ihåg är att lösa problem stegvis i logisk ordning genom uteslutningsmetod, inte att dyka in mitt i utan någon plan.

Apropå för dumma frågor så finns det bara en dum fråga, och det är den du inte ställer.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ferrer (trådstartaren)

#22 » 16:06:44, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju passa på att svara något försenat om stubbrytning också.

bmrobban skrev:Angående stubbar..
Dom flesta mindre stubbar brukar det räcka att gräva av rötterna på baksidan så att man får in skopan under stubben och kan bryta med tilten.
Större stubbar måste man gräva av rötterna runt om, sedan bryta loss stubben.
Stora rötter behöver man få in skopan under för att bryta av.
En tjältand är bra att bryta stubbar och sten med, se bara till att köpa en ganska lång.
Dom flesta stubbar går att få upp även med en liten maskin, men kan ta mycket tid.
På min Kubota sitter det en liten standard fettnippel gängad i en grövre skruv, om den går av är det den lilla som går av= billigt.


En tjältand är säkert utmärkt för stubbrytning. Men jag köpte något som tyskarna kallar för en Roderechen (en sådan här för att vara exakt: http://www.baumateile.de/epages/6344722 ... ts/RR23400 ), i allt väsentligt en tjältand med flera tänder. Precis som en tjältand är den lätt att köra ner i jorden och lirka in under stubben. Små stubbar bänder man upp direkt och lite större får man gräva runt först för att bryta av alla "stubbgrenar". I en jämförelse mellan en tjältand och en Roderechen är jag rätt säker på att tjältanden skulle lyckas bättre eftersom den rimligtvis borde ha bättre brytkraft i sin enda tand. Med en Roderechen kan jag å andra sidan även lyfta upp den uppdragna stubben och köra i väg och slänga den på lämpligt ställe, vilket jag inte tror att man kan göra med en tjältand.

1 person gillar det här inlägget.
ferrer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:20, 18-04-2017
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB135

Ptr

#23 » 16:31:58, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjälkrok går bra att bära stubbe med, man får lirka in spetsen nånstans mellan rötterna så åker den med.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

mathiast

#24 » 19:10:05, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödstiften på småmotorerna måste fungera till 100% på vintern för att dom ska starta vettigt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se