Har tidigare varit grymt imponerad av servicen hos Richards reservdelar men fick liknande bemötande sist gång jag behövde delar så det slutade med att jag köpte delarna av Axima i Kungälv.
Lite klurigt/klumpigt att hålla i allt samtidigt pressa i fettkopparna i gaffeln men lärdommen är att börja med drivaxlarna och sätta i länken sist , en drivaxel nästan klar då jag fick beställa nya smalare låsringer (1,5mm istället för 1,7mm som följde med korsen)
Nu väntas det på bromsprylarna från tyskland/Richards samt låsringarna innan maskinen kan skruvas ihop ..... slutet på nästa vecka kan bli spännande/arbetskrävande
nu börjar det röra på sig igen , en pall med bromsprylar landar imorgon mitt på dan så resten av veckan blire lite ledigt från jobbet pga 'vag' (Vård Av Grävare) Förhoppningsvis kommer uppdateringar lite oftare närmsta dagarna
Uppsvetsning samt svarvning av kingpin, behövde 2-3mm påbyggnad på ena sidan
Demontage ankarbultar på "gödselsidan", gick klart över förväntan
OCH så passar schenker på att ställa in leveransen av prylarna trots att de över telefon lovande leverans idag ..... skönt att offra en dagslön för att anpassa mig efter dom och så sk*ter dom i att köra ut för att jag bor utanför turen (5km från väg dom kör varje dag)
Det här är tydligen det bästa/säkraste sättet att demontera ankarbultar på bromsbackarna, en hylsa inner 30mm ytter 42mm, m12 gängstång med några muttrar samt lite brickor .... sätt lite spänn med muttern och lite lätt knack på rörhylsan så kryper ankarbulten någon mm/slag
TROTS att schenker inte värderade min tid sådär jättehögt så har jag tydligen haft lite att pyssla med ändå …… OCH dessutom fick jag loss alla anslutningar på bromscylindrarna utan att något gick sönder
Planen är att rädda två uppsättningar bromsbackar så om någon har ett supertips på vart det går att köpa nitbelägg 80mm bredd så tas dessa mot tacksamt
Avrundar kvällen med ett glas vin efter korsbyte på sista drivaxeln (they do shine like a diamond in a goats ass) , hoppas min pall med prylar landar imorgon så jag kan börja påbörja montagearbetet på maskinen
Kul med julafton så här års! Blir bra det där! PÅ min maskin 1602 är bromsrören kapade till bakaxeln, så jag litar på framaxeln. Har ibland funderat på att sätta en skivbroms direkt på kardanaxeln där den går in i bakaxeln. Det stjäl frigång men hade varit enklare än att riva ner allt.
Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras. Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
nackdelen med att bara ha bromsar på en axel är ju att det bara finns en bromskrets … typ liten säkerhet om något pajjar , övervägde att göra skivbroms på kardan jag med men efter lite funderingar runt belastning på slutväxlar, drivaxlar samt diff så blev det att bita i sura äpplet och renovera till orginal
Ny dag och på´et igen, momentum i Sundsvall kunde bistå med styrlager
Då föregående ägare inte riktigt gillat fettspruta eller nåt i den stilen så hade kingpin gröpt ur undre örat på axeln rätt rejält, lösningen fick bli en slitbricka som passade i urgröpningen samt axiallager i oilon …. framtida projekt blir att bygga en arborrigg och köra ur örat nån mm samt pressa i ett säte
Vänster sida med bromsprylar monterade
Högra sidan med bromsprylarna monterade
Och vips är höger sida i princip klar, gick fort na´j*vulskt att skruva ihop tydligen