Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Service Kubota KH31

83 inlägg • Sida 3 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

hjulia (trådstartaren)

#31 » 12:03:09, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag börjar tyvärr inse att jag inte kommer ha tid att ge mig på detta själv denna gång. Ska ringa runt och kolla vad det kan tänkas kosta att lämna in den för renovering, men fick just veta att ett ställe där en vän jobbar även säljer nya cylindrar och att jag nog kan få ganska bra rabatt där. Så nu är jag lite inne på att köpa en ny cylinder och använda gamla cylindern som övningsexemplar när jag väl har tid att plocka isär den. Frågan är dock hur jag vet vilken cylinder det är jag ska ha. Jag har försökt leta, men blir inte riktigt klok på det.

Bild

1. Kolvstångsdiameter: 30 mm
2. Yttre cylinderdiameter: 60 mm
3. Cylinderlängd: 575 mm (utan fästet)

Jag tror att det står 0862-234 instansat i metallen men första siffran är lite otydlig. Betyder det något?

När jag kollar runt så ser jag att det verkar finnas två vanliga fästen, ledlager eller fasta hål, hur vet jag vad jag ska ha?
Hur mäter jag så att jag får rätt anslutning till hydraulslangarna, slaglängd, cylinderdiameter mm?
Gör det något om kolvstångs- och cylinderdiametern skiljer om jag har samma fäste, anslutning till hydraulslangarna och samma slaglängd?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86



Jac

#32 » 13:40:43, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir nog både mindre krångel och billigare att lämna in den du har på renovering. Sannolikheten att allt blir rätt och passar i slutändan blir också betydligt högre.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

hjulia (trådstartaren)

#33 » 14:09:41, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det blir nog både mindre krångel och billigare att lämna in den du har på renovering. Sannolikheten att allt blir rätt och passar i slutändan blir också betydligt högre.


Jag har ringt runt lite för prisuppgift om renovering och har jag tur att det bara är packningarna som ska bytas så hamnar det på ca 2000kr + moms. När jag har kikat runt lite så verkar en ny cylinder gå för 15-2500 kr + moms så känner mig inte så sugen på att lämna in den för renovering och hoppas på att det inte är något annat som också behöver åtgärdas.
Har hittat några olika bilder på vilka mått som anges på nya cylindrar så ska försöka mäta lite mer ikväll.
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

ja-bond77

#34 » 15:51:59, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny Kubotacylinder kostar garanterat mångdubbelt mer än de vanliga dussincylindrarna som krängs i varje gathörn. Kvaliteten är därefter. Lite äpplen o päron här... Och som sagt, mycket tid till inpassning av en dussincylinder, vill man ha det bra hamnar man antagligen att kapa loss endera ändan och förlänga/förkorta för att få c/c mått och slaglängd att stämma. Låter inte som du är rätt man för att ta denna rutt... SÅna här gånger ska man inte vara "ekonomisk", det straffar sig. :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

hjulia (trådstartaren)

#35 » 22:38:56, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge det fungerar och inget riskerar att gå sönder så måste det inte vara perfekt passform. Då har jag tid att i lugn och ro lära mig att packa om cylinderar själv så att jag slipper lämna in de andra cylindrarna senare, för det blir väldigt mycket pengar att hosta upp. Dessutom kan jag då montera tillbaka den gamla cylindern om jag tycker att passformen är för dålig på den nya i jämförelse med den gamla.
Men frågan är då vilka mått som det är viktigt att ta hänsyn till? De flesta verkar skriva inre cylinderdiametern, men det är lite svårt att mäta utan att ta isär den. Är det någon som kan uppskatta den inre diametern baserat på yttre diametern?

Det ser dessutom ut som att det inte är originalcylinder till stickan så hur pass exakta alla mått egentligen är vet jag inte. Vänstra fästet på bilden är stickcylindern och det högra är skopcylindern

Bild

Bild
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

ja-bond77

#36 » 07:30:38, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, kolvstången har antagligen blivit bytt redan en gång. Verkar som det är en 50/30-410 cylinder med 30 öron du behöver. I praktiken en 500 som man kortar ner till 410 då... Om det ska vara ledlager eller bussning i öronen är nog mest smaksak(och prisfråga förstås). Visst det finns alltid lite flex i aggregatet men det är nog inte många tiondelar det handlar om i cylinderörat...Den första tiondelen glapp kommer oberoende nästan genast enbart från sättningar i leden. Tycker jag. :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Janson1

#37 » 09:06:58, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror alla gånger det blir snabbare, lättare och billigare med att bara laga denna kolv, du kan nästan göra det på plats, bara kolvstånsgändan behöver tas ur och gaveln skall gängas ut. Sen när du sätter ihop det igen så passar allt perfekt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

hjulia (trådstartaren)

#38 » 09:26:07, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får kanske bli renovering av cylindern i helgen samtidigt som jag servar maskinen. Hur lång tid tror ni att det tar? Har aldrig gjort det förut, men meckat en hel del bil och är väldigt praktiskt lagd.
Skulle dock gärna ha packningarna hemma så att jag inte måste stå där med en öppnad cylinder i en vecka i väntan på nya packningar. Så hittade denna sats https://www.oie.se/Produkt/tatningssats ... 1000194617 . Tror ni att det är rätt sats? 89kr + frakt är så pass billigt att det inte är någon katastrof om det skulle vara fel mer än irritationen att inte kunna montera ihop den direkt. Ingår alla packningar jag behöver inkl packningen som sitter på den gängade gaveln? Eller får jag köpa den separat?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

hjulia (trådstartaren)

#39 » 10:51:57, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver jag några speciella verktyg förutom en haknyckel? Och jag antar att det är en vanlig haknyckel med tapp?
Blocknycklar, spärrskaft med hylsor, mejslar och liknande har jag i de flesta storlekar. Har även en uppsättning blocknycklar i tumstorlek om det skulle behövas
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

perulf

#40 » 11:58:43, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker inte du ska beställa packningssatsen bara på måfå utan ta isär och far till närmsta hydraulikfirma med packningarna. Byt både kolvtätning och kolvstångstätning.I satsen från OIE verkar det bara vara kolvstångstäningen som ingår.
perulf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:57:26, 01-05-2009
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#41 » 18:04:15, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OIE satsen är ju till deras standardcylindrar?!?! :huh: Hur tänkte du då? :klia: Det finns cylindertätningssorter och-storlekar ungefär dubbelt fler än det finns cylindrar här i världen känns det som... Och Kubotas cylindrar har garanterat bättre grejor än några simpla standardgrejor. Så det enda du kan (eventuellt) göra är att ta hem en kubota sats. Men det skulle jag inte heller göra eftersom cylindern varit öppnad tidigare och kan ha tätningslägen modifierade för andra tätningar. Bara att öppna skiten och se efter. Mycket sällan jag brukar klara mig med haknyckel då nån cylinder ska öppnas, men vi ska väl inte skrämma upp nybörjaren i onödan ännu. Det kan ju gå bra. :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

hjulia (trådstartaren)

#42 » 19:05:07, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:OIE satsen är ju till deras standardcylindrar?!?! :huh: Hur tänkte du då? :klia: Det finns cylindertätningssorter och-storlekar ungefär dubbelt fler än det finns cylindrar här i världen känns det som... Och Kubotas cylindrar har garanterat bättre grejor än några simpla standardgrejor. Så det enda du kan (eventuellt) göra är att ta hem en kubota sats. Men det skulle jag inte heller göra eftersom cylindern varit öppnad tidigare och kan ha tätningslägen modifierade för andra tätningar. Bara att öppna skiten och se efter. Mycket sällan jag brukar klara mig med haknyckel då nån cylinder ska öppnas, men vi ska väl inte skrämma upp nybörjaren i onödan ännu. Det kan ju gå bra. :thumme:


Med tanke på att det verkar vara en standardcylinder med kapad kolvstång så tänkte jag att det kanske är samma tätningssats till alla standardcylindrar med samma mått. Men då får det bli till att öppna och titta efter.
Så länge jag klarar mig med de vanligaste verktygen så är det lugnt. Tänkte mest om det är något special-/ovanligt verktyg som jag med stor sannorlikhet behöver så är det skönt att ha köpt hem det redan innan.

Har ni några bra tips som brukar underlätta för att få loss cylindern från maskinen eller för att kunna öppna upp den? Eller något som jag bör låta bli att göra?
Vilket håll brukar cylindergaveln vara gängad åt? Kan det underlätta att lossa lite på gaveln innan jag monterar av cylindern från maskinen? Tänker om det underlättar att cylindern inte kan vrida sig när jag försöker dra loss gaveln eller är risken stor att jag har sönder något då?
Antar att det är bra att plugga anslutningarna på maskinen för att hindra att smuts kommer in?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86

Janson1

#43 » 19:46:02, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste fixa en ordentlig haknyckel som passar perfekt som första grej. Sen så ska kolven vara kvar tills du fått loss gavelmuttern, ev så behöver du inte lossa cylindern alls utan låta den sitta kvar med slangar och allt under hela operationen.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ja-bond77

#44 » 19:56:46, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

(tänkte då cylindern verkar i övrigt identisk med skopcylinderändan du visade så antog jag att den då var original, samma spalt mellan cylinderrör och hakmuttergrepp)

+1 på Janson1 där. Samt att jag har nog mest slutat med haknycklar. Livet är för kort. Svetsar fast ett rejält handtag i locket nästan genast, Brukar inte behövas värst mycket svetspunkter för att tåla "handgemänget". Så får man gå på den med storsläggan eller närmaste grävmaskin direkt. Men då är det förstås frågan om grövre cylindrar.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

hjulia (trådstartaren)

#45 » 20:09:42, 25-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att den ser svetsad ut så jag gissar att det inte är original, men jag vet inte.

Köpte denna haknyckel
https://www.swedol.se/ledad-haknyckel-b ... 01927.html
som jag hoppas fungerar. De fasta hittade jag inte i rätt storlek som kan leverera snabbt eller där de inte har ett minsta ordervärde som jag inte når upp till. Svets har jag tyvärr inte införskaffat än så får hoppas att haknyckeln som jag köpte duger.

Behöver jag inte ha med mig hela cylindern till närmaste hydraulverkstad för att kunna få alla packningarna? Eller räcker det med att jag lossar kolvstångens fäste och tar med mig den delen?
Ska något göras rent och i så fall med vad?
hjulia
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:08, 15-05-2018
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KH-31 -86


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se