Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Värdering EC140

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

uppland2 (trådstartaren)

#1 » 13:41:57, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon frågar vad man vill ha för en EC140, vad kan man hugga till med då?

EC140, utan bokstav (helikopterhytten), årsmodell 2001, drygt 12200 timmar. Nyrenoverad skopa (hardox-plåt i sidor och botten) med en extra uppsättning tänder. Glapp skopinfästning (främst sprinten längst ut på stickan, jag har köpt bussningar men saknar kunskap och verktyg att byta då de sitter som berget). Kolven till snabbfästet fuktar, men är i övrigt tät och fin. Inga svetsningar eller sprickor i armen. Överrullar, hälften av underrullarna och ett löphjul bytt för några hundra timmar sedan, andra löphjulet bör bytas. Förra ägaren har monterat bort tankmätare och delar av värmesystemet så jag har satt dit en 3-e-partsmätare och enkelt fläktpaket med traditionell ratt i stället. Förra ägaren hade en konstig stoppanordning från en lastmaskin, men jag bytte det trasiga reläet och har satt dit en riktig soppsolenoid för Cummins, men saknar originalfästet så jag fick göra ett eget av en spikplatta (funkar klockrent). Dieselpumpen har givit upp. Bandplattorna är hela och raka, men några glappar och bulten går runt om man drar hårdare. Plasten vid batterierna är sprucken och fotsteget lite böjt efter närkontakt med en sten. Tror alla lampor fungerar. Nedre framrutan är sprucken. Stel planerskopa medföljer. Hydraulkopplingen till hammarhydrauliken är lite skadad. Verkstadshandbok och reservdelskatalog ingår.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



Göran Ekman

#2 » 09:11:05, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden har jag missat.
Det riktigt enkla svaret är att summan som någon vill betala är rätt pris.
Den svåra biten är att som säljare mentalt hamna på ett värde som man tycker är rätt.
Har själv maskiner som är tillsalu men där saluvärdet är så lågt att de kommer att bli kvar på gården.
Sedan får man lägga till tankar om vilken nytta gör maskinen idag? Vad ska jag ha för maskin istället?
Plus en rätt stor hög med parametrar.
Uppland jag hoppas att du inte förväntade dig ett svar i kronor och ören från mig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magloman

#3 » 10:38:06, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trasig dieselpump? Går maskin?
Hur går den?

Hur är den att köra?

Är det en samsung det där?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

uppland2 (trådstartaren)

#4 » 11:04:54, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en tankningspump i dessa, men den har aldrig fungerat i vår så länge vi haft den. Själva bränslepumpen på motorn är OK.

Det här är den enda grävmaskinen jag suttit någon längre stund i, så jag kan inte jämföra med något annat. Ibland ser man begreppet 'följsam i hydrauliken' och jag kan tänka mig att det är en bra upplevelsebeskrivning. Den är tillräckligt snabb för att man ska kunna 'vippa' ur grus ur skopan, eller göra omtag vid stenplockning innan de fallit tillbaka.

Eftersom vi inte visste någonting om ämnet när vi köpte den, mer än att vår frontlastare skulle ha gått sönder om vi försökt riva ladugården med den, slog vi till på den här. När vi vet mer skulle en storasyster vara lämpligare som gårdsmaskin.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Trigon

#5 » 11:49:07, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att en 14-tonnare är i minsta laget som gårdsmaskin? Det är klart att har man inga behov av att flytta den så får man förstås mycket kraft för pengarna ju mer man går upp i storlek.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

fretchi

#6 » 13:04:49, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

14 ton är ju minst 6 ton för lite :mrgreen:
Skulle tippa att 150-200 000 ex moms är en hyfsad uppskattning. Sedan får väl ni andra fylla på med mer åsikter. Vad betalade du för den?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Göran Ekman

#7 » 13:54:30, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tur är tycker dom som bestämmer i vårat företag att vi inte behöver någon 14 tonnare. Jag får färdigställa Vesslan istället På något enstaka ställe i mitt när område skull det nog vara till viss nytta med något mera muskler.
Var ute med min åldrige fader nyss . Hamnade av någon väl planerad anledning på det som kan kallas
Rv 56 öster . Det vart en fundering hur vart det med kullen? Vilken kulle? Vägen vart tillräckligt bra. Avsynad och godkänd av far.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2 (trådstartaren)

#8 » 17:20:47, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Menar du att en 14-tonnare är i minsta laget som gårdsmaskin? Det är klart att har man inga behov av att flytta den så får man förstås mycket kraft för pengarna ju mer man går upp i storlek.


När vi köpte den tänkte vi att 14 ton låter rätt mycket jämfört med t.ex. en traktor. Misstolka mig inte, det var ett bra köp och vi har haft mycket nytta av den. Men flera som sprängt har konstaterat att de måste borra fler hål och spränga smått för att en så liten maskin ska orka. Helst står man ju högt när man fyller en dumper, men ute på ett gärde är det som det är, och jag vet inte hur många gånger jag fått backa ner dumpern i ett hål för att få ner den en meter eller så för att kunna lasta. Försöker man få bort lite rejälare stubbar är det också tufft för en så liten. För vägen Göran skriver om i tråden flyttade vi kanske 1500 ton material, vilket gick bra men skulle ha varit lämpligare för en större modell.

Flytta buskar i trädgården och gräva ut för att dränera om grunden på bostadshuset var den förstås helt OK för. Under åtta år har vi inte någon gång haft behov av att flytta den längre än man kan larva, även om det krävt viss planering mellan jobben för att inte behöva åka fram och tillbaka hela tiden.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

e_pettersson

#9 » 12:25:49, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Menar du att en 14-tonnare är i minsta laget som gårdsmaskin? Det är klart att har man inga behov av att flytta den så får man förstås mycket kraft för pengarna ju mer man går upp i storlek.


Finns två storlekar på gårdsmaskin, 14 eller 35 ton.
Den ena står stadigt och når dit man vill och den andra är lätt att flytta.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#10 » 21:01:32, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på om man har en lagom stor eller för liten gård också :mrgreen:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Trigon

#11 » 21:47:09, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
fretchi skrev:Beror på om man har en lagom stor eller för liten gård också :mrgreen:


Det är nog därför jag får nöja med 7,5 ton här på mina 17 ha? :grin:
Knepet är nog att börja med en liten maskin och sen byta upp sig lite i taget. Aldrig prova en större maskin för då vet man inte vad man saknar. :grin:

Skillnaden i räckvidd och lyfthöjd mellan 5-tonnaren jag hade för några år sen och 7,5an jag leker med nu är stor. Men jag skulle nog haft en 14-tonnare så hade jag blivit färdig fortare. :grin:

Bild
Bild
Bild

7,5 ton passar dock lagom i min dumperkärra, så på det sättet är den väldigt trevlig. :grin:

Bild
Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

uppland2 (trådstartaren)

#12 » 23:39:18, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helst skulle man väl vilja ha en liten och en stor, men ekonomiska realiteter gör att man får slå den tanken ur hågen. En 35-tonnare vore säkerligen jättebra för vägbyggen och stenröjning, men ibland behöver man ta sig fram där bärigheten är lite mer tveksam, och behöver något repareras blir allt väldigt stort och tungt, och redskapen blir inte billigare heller. Skulle man mot förmodan behöva transportera krävs väl följebil också. Vi tror 20 ton eller strax däröver kan vara en rimlig kompromiss. Många gårdar verkar ha kommit fram till den avvägningen även om det alltid finns variation både uppåt och nedåt.

Som några återkommande besökare på Maskinisten kanske noterat har vår grävare varit på besök hos grisbonden i Björnarbo, och på de båda gårdarna emellan oss, på samma sätt som en del andra maskiner på de inblandade gårdarna jobbar där de behövs mest utan att tänka för mycket på var gränsen går, eller vem som är arrendator resp. jordägare. Räknar man ihop det blir ytan närmare tio kvadratkilometer att jobba över, vilket kanske inte är så mycket för många här men ändå ger visst utrymme för grävning.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se