Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Skaka liv i Atila som vilat i 10 år?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Svanungen (trådstartaren)

#1 » 09:18:14, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej - jag har en Atila 1602 från 73 som inte har varit igång må minst 10 år. Nu försöker jag få igång den igen. Motorn kom igång efter lite övertalning och hydrauliken funkar. Det akuta problemet är dock att jag inte kan köra den eftersom drivningen inte går i och ”handbromsen” inte släpper. Den pumpar upp mella 6 och 7 bar på manometern i hytten och bromstrycket ser ut att ligga på 4,5 enligt den röda visaren på manometern. Trycket i hydraultanken hamnar någonstans mellan 0,7 och 1,2 bar beroende på hur länge jag står. Svängbromsen tar efter ett tag men med tvekan. Lufttrycket till undervagnens lågtryckskrets verkar dock vara väldigt lågt - om jag kopplar bort armen som väl ska tryckas ned på växellådan så att luftcylindern kan röra sig fritt så orkar den inte skjuta ut cylindern. Jag har rengjort överströmningsventilen som väl ska släppa igenom när bromssystemet har kommit upp i tryck. Vet någon om man manuellt kan lossa handbromsen för att kunna flytta maskinen en kortare sträcka trots tryckproblemet? Om någon har tips på vad tryckproblemet kan bero på får ni också gärna komma med tips- jag har noterat att ett tunnare rör som leder in i svirveln är ganska igensatt. Det går att blåsa igenom med munnen men det går trögare än motsvarande rör på andra sidan svirveln. Bifogar några bilder för att visa vad jag menar, om jag har uttryckt mig amatörmässigt (är verkligen inte kunnig på detta). Sorry om de blir felorienterade.
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Svanungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:51, 19-02-2021
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31



Bergakungen

#2 » 10:08:55, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du lossa parkeringsbromsen manuellt så får du släppa på muttern som förankrar luftcylindern med bromsbandet, du kommer märka när du skruvar om det går på rätt håll då bandet ska hänga löst.

Luftproblem brukar jag åtgärda genom att lossa tryckslangen efter kompressorn och hälla kemetyl i den när systemet är trycklöst. När jag sen starta så trycks det ut i systemet, ofta får man motionera systemet så några gånger. De flesta ventiler brukar man att åka på att plocka ner och rengöra samt montera nya o-ringar i.

Att rengöra, byta o-ringar samt smörja in med tryckluftsfett brukar fixa det mesta

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Svanungen (trådstartaren)

#3 » 12:32:45, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Bergakungen - har du någon känsla för hur mycket du brukar hälla i? När jag kände på den slangen nu så var den ganska het - den svalnade först framåt tryckregilatorn. Vet du om det är normalt eller håller kompressorn att skära?
Svanungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:51, 19-02-2021
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31

Michael Meier

#4 » 12:51:06, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kolvkompressor värmer upp sei själv och luften den pumpar, för övrigt så mår den inte bra av att jobba kontinuerligt, den ska avlasta och gå intermittent.

Har du läckor på systemet- se till att se över dessa innan du går vidare, kapaciteten på kompressorn tillåter inte heller några större läckor.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Svanungen (trådstartaren)

#5 » 11:33:36, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset om kemetyl i luftsystemet - nu har tryckregulatorn börjat funka och det går att ställa in trycket bra. Parkeringsbromsen har också börjat släppa (däremot rör sig inte luftcylindern som gör att man kan få i drivningen - den har jag lossat och tryckt i manuellt). Det visar sig dock att jag har lite bromsproblem - ett hjulpar är låst och en klocka verkar inte röra på sig. Det låsta hjulparet gissar jag kräver att man går in i bromstrumman och smörjer upp mekanismen. Bromsklockan är jag dock lite fundersam över - jag har förstått på ett tidigare inlägg att det kan vara knepigt att öppna bromsklockorna eftersom det ska vara en mördarfjäder inuti. Är det någon som har ett råd om hur man öppnar och smörjer klockan upp utan livsfara? Ett liknande problem gäller svängbromsen, som läcker ganska friskt. Jag förstår inte hur man öppnar så att man kan byta packningar och få tätt. Jag är tacksam för alla svar.
Svanungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:51, 19-02-2021
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31

Michael Meier

#6 » 11:45:51, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan väl vänta lite med bromsklockan till du har få ihop lite erfarenhet ?

Angående svängbromsen, har du läst på hur den ska fungera? det kanske finns olika typer av svängbroms beroende på ålder och storlek, det är bra om du kan bedöma svaren du får som relevanta eller om vi har missförstått din fråga eller till och med kan svara fel ibland, något måste du prestera själv.

vilken mekanism ska du smörja innanför bromstrumman ?
Kan du backa bromsklockan?
Ser du i vilket läge den ska vara i för att du ska kunna ta bort hela klockan ?
Vet du att det finns olika typer av bromsklockor ?
Och att dessa arbetar olika beroende på konstruktionen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Svanungen (trådstartaren)

#7 » 23:45:46, 23-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier - tack för ditt engagemang och din lista med kontrollfrågor som jag får fundera över...
Svanungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:51, 19-02-2021
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31

Bergakungen

#8 » 08:19:51, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svanungen skrev:Tack för tipset om kemetyl i luftsystemet - nu har tryckregulatorn börjat funka och det går att ställa in trycket bra. Parkeringsbromsen har också börjat släppa (däremot rör sig inte luftcylindern som gör att man kan få i drivningen - den har jag lossat och tryckt i manuellt). Det visar sig dock att jag har lite bromsproblem - ett hjulpar är låst och en klocka verkar inte röra på sig. Det låsta hjulparet gissar jag kräver att man går in i bromstrumman och smörjer upp mekanismen. Bromsklockan är jag dock lite fundersam över - jag har förstått på ett tidigare inlägg att det kan vara knepigt att öppna bromsklockorna eftersom det ska vara en mördarfjäder inuti. Är det någon som har ett råd om hur man öppnar och smörjer klockan upp utan livsfara? Ett liknande problem gäller svängbromsen, som läcker ganska friskt. Jag förstår inte hur man öppnar så att man kan byta packningar och få tätt. Jag är tacksam för alla svar.
Mördarfjädern brukar sitta i bromsklockan till din parkeringsbroms samt kanske till svängbromsen. De vanliga klockorna vid huvudcylindern innehåller också en fjäder men den är ganska snäll, man får bara vara lite försiktigt. Öppna även locken till huvudcylindern och kika ner där, brukar tyvärr krävas att man går igenom hela linan från luftklocka till huvudcylinder samt hjulbromscylinder.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Svanungen (trådstartaren)

#9 » 15:35:26, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Bergakungen - ja jag såg att det stod en varningstext på klockan till parkeringsbromsen. Men då försöker jag mig på de två bromsklockorna med försiktighet.
Svanungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:51, 19-02-2021
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31

Svanungen (trådstartaren)

#10 » 15:54:24, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En (trist) statusuppdatering. Tryckluften ser ut att funka relativt bra men luftcylindern på växellådan reagerar inte - däremot släpper parkeringsbromsen när trycket har kommit upp. Jag har dock kopplat loss "växelspaken" från luftcylindern och knackat ned den i horisontellt läge manuellt, så det känns som att drivet går i . Problemet är dock att maskinen vägrar att röra på sig. När man lägger i fram respektive back så rör den sig någon decimeter åt respektive håll, men inte längre än så. Ett hjul verkar förvisso sitta fast i bromsen, men inte heller övriga snurrar, ens om jag hissar upp dem i luften och lägger i driften. Finns det ytterligare någon säkerhetsspärr som måste lossas utöver parkeringsbromsen och växellådan, eller ska "växelspaken" föras längre än till horisontalläge? Maskinen går inte ens att dra fram med skopan, och försöker jag svänga genom att lyfta fronten och vrida maskinen så händer ingenting. Hydrauliken funkar i övrigt och det går att gräva där man står. Någon som har en idé om vad problemet kan vara?
Svanungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:51, 19-02-2021
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31

osla

#11 » 17:06:03, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast rostade belägg på något hjul eller parkering?

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Michael Meier

#12 » 18:28:56, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väldigt svårt att hjälpa på distans, ingen nytta med att skriva "tryckluften verkar funka" utan vi behöver konkreta punkter att kunna hjälpa dei med.
och då lär du svara konkret också, om vi börjar med kompressorn,
hur lång tid tar det att få upp lufttrycket så att den avlastar?
hur lång tid är den avlastad innan den behöver börja pumpa igen ?
vid vilket varvtal?
vad visar manometern på? när?
mycket slem i botten på tankarna, kommer det luft när du dränerar dessa ?
vilken växel använder du? finns nå kryplägespakar också på undervagnen på vissa.

Har du studerat någon manual eller liknande, det går att bogsera maskinen med viss frikoppling vilket betyder att du ska kunna dra dei framåt med maskin i "bogserläge" (jag måste också läsa på, det där kan jag inte ta ur minnet)

visst har du båda drivaxlar/kardanaxlar inkopplade?, båda är hela och sitter på plats så att säga?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Svanungen (trådstartaren)

#13 » 11:13:05, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Osla - det verkar dock som att bara ett hjul har broms som har fastnat. Övriga hjul reagerar när jag bromsar (de går då inte att rucka alls).

Michael Meier - tack, jag ska försöka ge mer info:
Tryckluften - det tar ca 3-4 minuter att få manometern i hytten att visa ca 6 bar (svårt att säga vilket varvtal jag behöver, men det är högre än "tomgång" - jag behöver dock inte rusa motorn). Någonstans mellan 5 o 6 bar lossar parkeringsbromsen. Tryckregulatorn börjar dumpa vid knappt 6 bar. I vilken mån kompressorn "avlastar" har jag inte kollat (vet inte hur jag kollar det). Trycket i hydraultanken stabiliseras på 1.2 bar, vilket jag har förstått är högre än 0.5 som väl är meningen. Jag har försökt komma in i tryckreduceringsventilen till hydraultanken, men jag förmår inte få upp den (hittar bara en "räfflad" ring som man får använda rörtång för att få upp och det har inte funkat). Vet inte om 1.2 bar i hydraultanken är farligt eller inte.
När jag luftar lufttanken kommer det luft och lite vatten - inget slem. Överströmningsventilen under hytten, som jag fattar ska hindra tryck att byggas upp i t.ex. parkeringsbromsen innan färdbromsen har fått tryck, är uppenbarligen inte helt tät utan läcker något vilket märks när jag har stängt av maskinen. Det blåser dock inte "rätt igenom" men man kan höra ett pys och känna ett läckage med handen.
Drivningen: i manualen (och på en varningstext i hytten) står det att man ska ställa en spak horisontellt inför bogsering - någon sådan spak finns dock inte i hytten. Jag har en spak för hög- respektive lågväxel i hytten - den pyser till lite när jag byter, vilket jag tolkar som att någonting ändå händer. Det blir dock ingen skillnad i resultat. Ja båda axlarna verkar inkopplade (när jag hissar och ruckar hjulen så rör sig axlarna, men bara kanske ett knappt kvarts varv). Jag provade nyligen att försöka koppla ur drivningen manuellt med spaken på växellådan (knackade upp spaken så att den inte stod horisontellt - eftersom spaken inte reagerar på tryckluften så har jag tidigare kopplat bort luftcylindern som ska göra det möjligt att få i drivningen ). Det verkar dock inte som att jag fick bort drivningen för axlarna reagerade ändå när jag ruckade på hjulen. Jag kanske måste gå till botten med varför inte luftcylindern till växelspaken inte funkar - när man bänder ut kolven så kommer den ut (sitter inte fast) och dras tillbaka med fjädern som tydligen sitter inuti (det här verkar vara en kraftigare fjäder än t.ex. i styrbromsen så det känns lite läskigt att försöka öppna den).
Jag hoppas att detta ger bättre förutsättningar att förstå vad problemet kan vara.
Svanungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:51, 19-02-2021
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31

Svanungen (trådstartaren)

#14 » 15:11:38, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny (trevligare) uppdatering: Som vanligt har den egna okunskapen/klantigheten spelat en roll. Jag försökte förstå hur luftcylindern på växellådan fungerade och hängde ihop med tryckluften. Först började jag motionera luftcylindern och då insåg jag att den vara fjäderbelastad åt två håll. Jag tog loss en trevägsventil och insåg att det inte verkade vara något fel på den. Därför kopplade jag ihop luften med spaken och prövade. Det visade sig då att jag, när jag frikopplade spaken på växellådan från luftcylindern, hade tryckt i högfartsväxeln i stället för lågfart. Plötsligt gick det att köra åt båda håll :grin: Nu återstår att köra iväg upp på en liten kulle, men innan jag vågar mig på det vill jag säkerställa att jag har några bromsar om något skulle hända. När jag skruvade loss en bromsklocka så såg den dock ut så här... Någon som har en uppfattning om den är räddningsbar? Jag gissar att det är viktigt att vätskebehållarens lock har den lilla runda tallriken?
Bild

Bild
Svanungen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:17:51, 19-02-2021
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T31

Michael Meier

#15 » 08:08:10, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska du med bromsar till ? du verkar har större problem att få rull på axlarna :) du har schaktblad; tröga hjulaxlar; styrning; svängbar skopa; rörlig skopa :) vad mera ska du begära? bärgningsbil med wire ? om du nu skulle få rull på maskin så har du handbromsen/bandbromsen på utgående axel fördelningslåda, du behöver koncentrera dei på färdbroms, inget du gör bland mygg å snö.

Du har inget val angående huvudbromscylindrarna, dessa behöver saneras ordentligt, viktig är yta som kolvtätning går emot, ta det varligt vid den rengöringen så att det inte blir större diameter än nödvändigt, gropar går att nödtorftigt jämna ut med kemisk metall.

Tätningar ska väl inte vara omöjligt att få fram, innerdiameter cylinder är den viktiga sökfrasen, bestäm vilken vätska du ska ha i innan, (kolla instruktionsbok) antingen hydraulolja eller bromsvätska, ALLA gummidetaljer måste bytas innan du byter vätska.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se