Ber om ursäkt för att ni fått vänta på helspänn över hur maskinen nu går
Jo jag kan berätta att det hjälpte att pumpa däcken och smörja upp allt en femtonde gång! Jag körde lite med maskinen och tog mig till och med upp till min grusplan för lite provgrävning
Tro det eller ej men motorn som går på en cylinder orkar inte driva ettans
växel kontinuerligt men att gräva gick finfint. Kunde till och med gräva lite i tvåan! Helt underbart att få provköra maskinen efter en del jobb, har varit taggad länge över att lära mig köra den kompakta fina fuchsen
Handbromsen är seg men fungerar iallafall. När jag grävde lite tyckte jag två saker var märkliga, främst att den känns betydligt snabbare att höja än att dra in stickan = den andra trumman är lite oproportionellt utväxlad mot den andra när jag jämför med mina andra lingrävare. Sen kanske svänglagringen är betydligt bättre än på de andra lingrävarna för överdelen ville definitivt rotera, alltid
Som tur är finns
svängbroms på
spak så den fick användas, tur att det inte redan finns så många spakar att operera
I övrigt var det verkligen roligt att köra och med en andra cylinders styrka och lite justeringar blir det nog en underbar maskin
Kollade faktiskt lite på motorn också! Insprutningspumpen känns som den tas ut varje gång jag lägger tid på maskinen
Denna gången fick vi den att pumpa som den skulle och efter lite luftning gick motorn faktiskt på den andra cylindern!
Dock var segern kortlivad då den cylindern bara ville gå på absolut fullgas vilket resulterade i att den andra cylindern inte fick något att säga till om, den lilla 2cyl dieseln från 60 talet varvade fullt och troligen lite över vad den borde och allt rök
svart innan den sprutade lite eld ur avgasröret
Sen bara dog den av och gick fint på den första cylindern, och efter en halv minut kickade den andra i och körde fullgas igen. Mycket märkligt! När den rusar sådär reagerar den varken på gas eller stopp. Min teori var först att jag fått pumpelementet utanför spåret så det hamnade i kallstartsläge och pumpade på hela tiden, men när jag plockade ur pumpen igen verkade allt vara som det skulle. Dock är det inte lätt att veta eftersom man har uppskattningsvis 10cm mellan
motvikt och motor, där ska pumpen stickas in i ett hål och pricka 2st 3mm breda stift exakt rätt - 5cm in i blocket!
Sen när man fått i grejerna vet man aldrig om det är rätt
Jag gillar verkligen Deutz men deras 712 serie verkar ha gått väldigt snett när insprutningspumpen skulle designas... Nu är iallafall min teori att dysan i pumpen kan vara 180 grader vänd och genom mekanisk insprutningspumpsteori borde den då pumpa som
Pumpelementet har en halv helix som släpper ut trycket vid olika tid beroende på
rotation, så fungerar gasen på dessa mekaniska kolvpumpar. På vissa pumpar kan elementet vridas 180 grader utan problem eftersom allt är symmetriskt 180 grader, på andra är det omöjligt att göra så då den aldrig slår av gasen. Dock bör dysan och elementet bara kunna fästas på ett sätt om jag minns rätt, så vi får se hur jag felsöker och om min teori stämmer
Mycket text här men som sammanfattning:
Maskin går finfint att köra på en cylinder men tokvarvar på den andra. Mycket fin maskin