Här kommer den utlovade utförliga skriften kring fuchsens småfix
Det blev riktigt bra med plats när jag tog bort glasfiberfärgen som agerade tak över motorn. Original är det en liten
lucka ovanpå plåten för att komma ner till motorn, men jag ska göra en ny plåt som får agera lucka helt och hållet. Då blir det riktigt mycket plats om man behöver komma åt mer
Detta är den omtalade kroken som håller fast skopan och troligen ska lägga ur sig efter varje skoptag, om man inte låser den med sprinten på bilden. Denna hade dock rostat fast helt, så för att fixa skoputlösningen måste sprinten upp!
Efter en halvtimme med vinkelslip, stålborste,
värme och
slägga fick jag äntligen loss sprinten. Efter en bättre borstning försvann rosten så den går att använda igen
Så nu fungerar skoputlösningen! Eller ja, skopan kan lossas men sedan är det lite fix kvar
Jag drog ut vajern till skoptömningen och ska fixa ett
fäste till den. Kanske behöver justera eller plocka isär den tredje trumman som ska sköta den funktionen, jag tycker nämligen att kopplingen klibbar på den så jag orkade knappt snurra trumman. Men det kanske sliter till sig med rätt smörjning och lite snurr. Funktionen är iallafall att skopan är låst i normalt grävläge, sen efter ett skoptag ska skopan släppas så den dinglar undertill och när man positionerat sig över dumpningsplatsen drar man svängspaken åt sidan så töms skopan då den dras upp till "grävläget", där den låser sig igen.
Sedan började jag kolla bromsarna. Tog av huvudbromscylindern men den såg ju sådär ut
De normala metoderna verkar inte riktigt fungera. Kolven är fastrostad längst inne, luftnippeln gick av direkt och jag får inte loss bromsanslutningen
Eftersom den är i så dåligt skick och reservdelar är obefintliga tror jag att jag hellre byter
huvudbromscylinder och sätter det gamla fästet på den nya. Men då kommer frågan, vad ska man ha för huvudbromscylinder? Den måste vara relativt stor, men behöver bara ha en anslutning. Sen är det ju ett stort plus om den går under tusenlappen. Jag har tänkt i banorna kring stora pickuper och gamla små lastbilar, låter det rimligt? Anslutningar och infästning är lätt att fixa, jag ska ändå dra om i princip alla bromsrör (ni skulle sett min chock när jag insåg att en M12x1.0 bromsnippel kostar typ 25kr/st och jag behöver runt 20!). Har ni några tips på en lämplig
bromscylinder?
Jag hade gärna kollat på gamla traktorer, men hydrauliska bromsar blev väl först standard runt 70 talets början och kostar ofta 3-5000kr till en specifik traktormodell...
Nu är jag iallafall på semester en vecka eller två, så jag ska beställa lite delar och fortsätta med fuchsen när mer tid finnes
När jag tog loss ett avrostat bromsrör rann det ut lite bromsvätska ur bromsen så om jag har tur behöver jag inte riva alla
hjul