Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Köp av mikrogrävare 0,6T

47 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Svart

#31 » 10:36:49, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli skoj att se vad du tycker om den och vad den kan åstadkomma. Jag gav mig själv budget till en ATV-dragen grävare men följde råden att köpa en runtomsvängande istället och då havererade budgeten rejält men oj vad glad jag är nu att jag gjorde det.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3



toker

#32 » 12:02:15, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Det vart en sådan här maskin, verkar vara bra kvalitét, men inte är den genomtänkt. En stor och elak konstruktions miss är markfrigången, den är 3.5 cm. JA, ni läser rätt, 3.5 cm tvärs över vid drivmotorerna, blir att lägga plankor eller plattor att köra på
För övrigt har jag inte provat maskinen i "skarpt" läge ännu
Bild

3,5 cm är lite väl låg markfrigång under hur dom tänkte där bara asfalt körning men då kan man ju lika gärna ha hjul på maskin.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

kimmen (trådstartaren)

#33 » 20:12:30, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag tycker det var elakt gjort av konstruktörerna, även säljarna av maskinen i Sverige, dom hemlighåller problemet, men som sagt , jag har inte provat maskinen riktigt, så jag vet inte hur stora problem det blir, tyvärr är det t o m mindre än 3.5 cm!
Övriga saker jag ska montera är armstöd, märker att det är hopplöst att gräva jämnt och fint, har man armarna i luften far allting hit och dit när maskinen gungar
Men annars känns det bra med kvaliteten hittills, men som sagt jag har inte grävt ordentligt ännu
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Jac

#34 » 13:34:44, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...eller hyvla en väg med schaktbladet.

Intressant med en udda maskin, skriv gärna mer om den när du har fått testat den.

Ser ut som en skylt på ventilpaketet, står det nåt märke och modell där?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#35 » 13:43:08, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:En stor och elak konstruktions miss är markfrigången, den är 3.5 cm. JA, ni läser rätt, 3.5 cm tvärs över vid drivmotorerna,



Lyft gärna upp maskinen med skopan och ta en bild på underredet så man får se hur det ser ut, kommer säkert hagla in tips på hur man kan bättra på det.

Hmm... nu när jag tänker efter så sitter det säkert en standard orbitmotor rätt på drivhjulet som har nästan samma diameter som drivhjulet... Är det så?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kimmen (trådstartaren)

#36 » 16:31:58, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Lyft gärna upp maskinen med skopan och ta en bild på underredet så man får se hur det ser ut, kommer säkert hagla in tips på hur man kan bättra på det.

Hmm... nu när jag tänker efter så sitter det säkert en standard orbitmotor rätt på drivhjulet som har nästan samma diameter som drivhjulet... Är det så?


Ja vist är det så..Dom sitter direkt på drivhjulet och det är skyddsplåten för motorerna som har en frigång mot backen på ca 3.5 cm och motorerna är ganska stora
Det ända som jag ser det är att byta ut drivhjulet mot ett med större diameter, med allt vad det innebär.
Frigång översida mellan band och maskin är ca 4 cm
:klia:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

kimmen (trådstartaren)

#37 » 16:55:37, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:...eller hyvla en väg med schaktbladet.

Intressant med en udda maskin, skriv gärna mer om den när du har fått testat den.

Ser ut som en skylt på ventilpaketet, står det nåt märke och modell där?


Ja, det finns en Typ skylt, det står Hydro Control och en massa siffror
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Jac

#38 » 01:33:26, 03-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom första 2-3 nuffrorna är jag nyfiken på
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kimmen (trådstartaren)

#39 » 12:58:05, 03-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vist får du/ni det, ni får alla uppgifter om ni är intresserade.
Serienummer 1907543/037. Produktkod 1000402 hydro control

Svårigheten för mig att köpa en sådan här maskin var att jag köpte den helt osed, bara genom bilder och telefonsamtal, blev lovad att dom skulle höra av sig om någon kunde visa en maskin i verkligheten, men det blev bara snack som vanligt..Men jag förstår problemet, vill själv inte visa att jag har en maskin för alla :lmao:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Alrik

#40 » 21:28:02, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Att lyftsvänga med min maskin är mycket lättare än att dra in skopan så man får en plan botten.
Angående markskador så tittade jag lite på en 18-tonnare när jag skulle skaffa maskin. Sprang på en ECR88 med gummilarver. Fram med måttband, mätte och räknade. 9-tonnaren hade mycket större marktryck än 18-tonnaren. :uupps:

Jag inbillar mig att stållarv gör mindre skador om man är försiktig än gummilarver, men man kan givetvis göra mycket värre skador också om man vill. Jag är inne och kör ganska mycket med min 12-tonnare på gräsmattan. När man svänger så händer det ganska ofta att man skalar av själva grässvålen och skrynklar ihop denna som en matta. Men precis som mattan kan man oftast bara dra ut den igen, trampa till och det ser ganska snyggt ut igen. Inga problem för robotgräsklipparen att köra över men inte något som lämpar sig som golfgreen.


Instämmer med dig ang. Lyftsvänga.

Tar ett par timmar så gör man rätt oavsett hur bandvagnen står.

Plan botten är lätt att de blir lite grundare närmare maskinen. Perfekt för mig när jag grävt startgropar till täckdikningen, får lagom fall direkt, ytterst liten justering med skyffeln.


Lånade en 900kg grävare för att kunna gräva ur en gödselkanal inomhus och fixade samtidigt lite i trädgården. Går att göra mer än man först tror med en liten maskin.

Sen är storleken på grävmaskin precis som kranen på skotaren som alltid är lite för kort. :mrgreen: Man kan alltid ha nytta av en större grävmaskin men man får kompromissa med vad som är vettigast

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Jac

#41 » 14:49:52, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Lyft gärna upp maskinen med skopan och ta en bild på underredet så man får se hur det ser ut, kommer säkert hagla in tips på hur man kan bättra på det.

Hmm... nu när jag tänker efter så sitter det säkert en standard orbitmotor rätt på drivhjulet som har nästan samma diameter som drivhjulet... Är det så?


Jag svarar på mitt eget inlägg här; visst är det så, halvstora orbitmotorer med drivhjulet monterat rätt på motoraxeln. Orbitmotorerna möts nästan på mitten och sätter därmed markfrigången. Helt klart en väldigt enkel och billig lösning, säkert väldigt förnuftigt med tanke på att en sån här grävare säljer på pris och ingenting annat.

Sen kan man undra om man verkligen har tagit ut max deplacement på den ramstorleken av motor, kanske hade man kunnat få en motor med dubbla vridmomentet fast med samma ytterdiameter? Då hade man kunnat dubbla hjuldiametern och fått större markfrigång.
Bild

På större grävare används relativt sett mindre motorer med reduktionsväxlar, det blir inte mycket som sticker ut utanför banden då.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#42 » 14:58:39, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att jag har liknande typ av hydraulmotor på min Hydrovåg grävare och den har ju hjul som driver den vet inte exakt storlek men typ normala äldre bil hjul och styrkan räcker till i alla fall så det skulle säkert funkat med större drivhjul om man anpassat hydraulmotorn efter det.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

kimmen (trådstartaren)

#43 » 18:57:34, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för sprängskissen, hur hittar man en sådan?.. Du har helt rätt, vist är det elakt gjort av dom, och vi ska inte glömma försäljarna av maskinen..Dom säger naturligt vis inget, då fick dom svårigheter att sälja maskinen, så enkelt är det
Men åter igen, jag vet inte hur stora problem det blir, för jag har inte använt maskinen ordentligt ännu, men...

Kan kanske skapa ca 2 cm till om jag kapar skyddet under motorerna, kanske är lättaste lösningen eller?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

mimeck

#44 » 19:10:10, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske funkar ändån med en så liten och smal maskin. Prova ett tag så kanske det visar sej att det går bra.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#45 » 19:22:24, 05-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Tack för sprängskissen, hur hittar man en sådan?..

Ligger på länken i din första post.

kimmen skrev:Du har helt rätt, vist är det elakt gjort av dom, och vi ska inte glömma försäljarna av maskinen..

Elakt vet jag inte, som alltid är det ju en kostnadsfråga och denna maskinen är byggd för att vara så billig så möjligt så då blir det inga dyra specialmotorer med slutväxlar.


Här är en post med diverse asiatiska microgrävare, ser ut som några av dom har slutväxlar medans andra inte har det.
Jag gissar att dom med slutväxlar har ok markfrigång medans dom utan slutväxlar är som din.
Jac @ [Grävmaskiner] Bilder på lite Udda och Fula grävmaskiner!



kimmen skrev:Kan kanske skapa ca 2 cm till om jag kapar skyddet under motorerna, kanske är lättaste lösningen eller?

Använda motorerna som stenkrossar? Tja det är din maskin men jag hade inte gjort det. Skyddsplåtarna sitter ju där för att skydda just motorerna.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se