Man ska ju egentligen aldrig dra några slutsatser av vilken färg en kylarvätska har. Olika tillverkare kan ha helt olika slags tillsatser i glykol med samma färg, eller för den delen ha olika färg på kylarvätskor som egentligen är kemiskt identiska.
I min TB016 var det när jag köpte den någonting som såg ut som lervälling i kylsystemet. Hällde man upp lite av den kylarvätskan i en flaska och lät den stå några månader, så sedimenterade "leran" och den vätska som fanns ovanför, blev klargrön. Jag misstänker att originalfyllningen var någon japansk kylarvätska som ändå inte är lämplig för europeiska förhållanden eftersom den inte fungerar bra ihop med hårt vatten, och sen hade den blivit kompletterad med första bästa grönaktig glykol som den dåvarande svenska maskinägaren eller verkstaden råkade ha hemma - kanske Biltemas eller Volvos gröna kylarvätska.
Förmodligen går det utmärkt med den slags longlifeglykol som bl a VAG och europeiska Ford brukar använda (rosafärgad, brukar kallas G12 eller TL774D). Undvik dock Biltema som leverantör, lusläser man produktdatabladen för deras olika glykoltyper är jag inte säker på att de har riktig koll på vilka tillsatser som egentligen hör hemma i vilken kylarvätska. Och spola igenom kylsystemet MYCKET grundligt för att vara säker på att få bort alla rester av slam och gammal kylarvätska med okända tillsatser. Det kan vara lämpligt att lossa en
slang till värmepaketet och spola igenom den kretsen med mycket vatten, om vädret är frostfritt kan du gärna köra maskinen en vecka med bara vatten i systemet, byta det dagligen och kolla att det som tappas av inte är grumligt eller missfärgat.