Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Glykol till Takeuchi

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

matkoh (trådstartaren)

#1 » 11:01:38, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjoho.

Jag är stolt ägare av en Takeuchi TB135 & tänkte serva den, MEN vilken typ av glykol ska det vara i den, hittar ingenting i bruxen (står bara att det ska vara 5.4 liter). Någon vet ? Idag är den missfärgad & går mot gult / rött.

Tacksam för tips.
matkoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:18:35, 01-02-2019
Ort: Haparanda Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6506
Takeuchi TB135 grävmaskin.



micke holmberg

#2 » 11:15:52, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gult rött ok q8 glyckol har den färgen
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

torbjorn_forsman

#3 » 11:55:56, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska ju egentligen aldrig dra några slutsatser av vilken färg en kylarvätska har. Olika tillverkare kan ha helt olika slags tillsatser i glykol med samma färg, eller för den delen ha olika färg på kylarvätskor som egentligen är kemiskt identiska.

I min TB016 var det när jag köpte den någonting som såg ut som lervälling i kylsystemet. Hällde man upp lite av den kylarvätskan i en flaska och lät den stå några månader, så sedimenterade "leran" och den vätska som fanns ovanför, blev klargrön. Jag misstänker att originalfyllningen var någon japansk kylarvätska som ändå inte är lämplig för europeiska förhållanden eftersom den inte fungerar bra ihop med hårt vatten, och sen hade den blivit kompletterad med första bästa grönaktig glykol som den dåvarande svenska maskinägaren eller verkstaden råkade ha hemma - kanske Biltemas eller Volvos gröna kylarvätska.

Förmodligen går det utmärkt med den slags longlifeglykol som bl a VAG och europeiska Ford brukar använda (rosafärgad, brukar kallas G12 eller TL774D). Undvik dock Biltema som leverantör, lusläser man produktdatabladen för deras olika glykoltyper är jag inte säker på att de har riktig koll på vilka tillsatser som egentligen hör hemma i vilken kylarvätska. Och spola igenom kylsystemet MYCKET grundligt för att vara säker på att få bort alla rester av slam och gammal kylarvätska med okända tillsatser. Det kan vara lämpligt att lossa en slang till värmepaketet och spola igenom den kretsen med mycket vatten, om vädret är frostfritt kan du gärna köra maskinen en vecka med bara vatten i systemet, byta det dagligen och kolla att det som tappas av inte är grumligt eller missfärgat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

matkoh (trådstartaren)

#4 » 19:58:14, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men som jag förstår det så finns det 2 huvudgrupper: Etylenglykol & propylenglykol, vilka inte bör blandas. Men vad ska vara i min maskin ? Färgen spelar mindre roll. Grön, röd, blå gul ..... Rena djungeln. Och det står inget i varken bruxen eller serviceboken. Märkligt.
matkoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:18:35, 01-02-2019
Ort: Haparanda Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6506
Takeuchi TB135 grävmaskin.

torbjorn_forsman

#5 » 21:10:04, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar ingen roll för maskinen om du väljer etylen- eller propylenglykol. Propylenglykolen är giftfri, så den är att föredra om maskinen har tendens att läcka kylvätska och det finns småbarn eller husdjur som skulle kunna slicka i sig glykolpölarna. Men å andra sidan är propylenglykol dyrare, eftersom den måste bära alla sina egna kostnader i tillverkningen medan etylenglykol fås fram i stora mängder som biprodukt från annan kemisk industri.

I praktiken är det bara etylenglykolbaserad kylvätska som finns med "longlife" -tillsatser (OAT eller liknande), alla märken av propylenglykol som jag vet av, har den gamla sortens tillsatser som har begränsad livslängd så man egentligen borde byta kylvätska vart tredje år för att vara säker mot pannsten, korrosion mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

stefansmark

#6 » 22:25:51, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle byta till en vanlig etylenglykol i maskinen, då är det lätt att fylla på med rätt vätska senare.
Innan du tappar ur den gamla glykolen skulle jag slå i en flaska kylarrengöring och köra rent systemet, det samlas mycket skit i kylsystemet under åren.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

matkoh (trådstartaren)

#7 » 07:32:40, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infot. Kylarrengöring -> check. Etylenglykol blir det då.
matkoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:18:35, 01-02-2019
Ort: Haparanda Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6506
Takeuchi TB135 grävmaskin.

torbjorn_forsman

#8 » 11:41:36, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Jag skulle byta till en vanlig etylenglykol i maskinen, då är det lätt att fylla på med rätt vätska senare.


Nej. Det som kan bli farligt om man blandar olika glykolsorter är inte om man blandar etylen- och propylenglykol, utan det är om man blandar olika etylenglykolbaserade kylarvätskor med tillsatser som inte kommer överens (t ex om man blandar en kylarvätska med OAT-tillsatser med en som har silikatbaserade tillsatser, och det även om båda råkar ha samma färg).
Om man har etylen- och propylenglykol med samma slags tillsatser i och blandar dem, så fungerar blandningen på alla sätt utmärkt i kylsystemet, enda nackdelen med en sådan blandning blir att det inte går att kolla fryspunkten med en glykolprovare.

Oavsett vad man häller i för kylarvätska, så bör man notera exakt vilken sort man har använt, på ett ställe där man inte tappar bort uppgiften. Gärna en stor och tydlig dymoremsa i motorrummet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

matkoh (trådstartaren)

#9 » 20:28:11, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, rena djungeln.

Kommer ihåg för ett tag sedan, jag var in på Volvo & frågade efter glykol till min Volvo, och fick då FEL typ av säljaren. Hur ska då en lekman lyckas.
matkoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:18:35, 01-02-2019
Ort: Haparanda Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6506
Takeuchi TB135 grävmaskin.

sonsonen

#10 » 12:44:07, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"grön"- äldre gjutjärnsmotorer.
"röd" - nyare aluminiummotorer.
VW och Opel liksom Torbjörn säger och betydligt dyrare.

Fel?
Håller med om snårdjungeln.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

matkoh (trådstartaren)

#11 » 17:29:43, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag pratade med EMS.se & de sa att det ska vara grön / blå glykol i grävaren. Tur att man får konsekventa svar, mer förvirrad nu än innan jag frågade.
matkoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:18:35, 01-02-2019
Ort: Haparanda Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6506
Takeuchi TB135 grävmaskin.

torbjorn_forsman

#12 » 20:57:45, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det finns ju hur många sorter som helst som är gröna respektive blå. T ex har franska biltillverkare haft en blåfärgad glykol som kemiskt sett är identisk med den tyska röda/rosa glykolen, så när som att den är bättre anpassad för det hårda, kalkhaltiga vatten som är vanligt i Frankrike.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

stefansmark

#13 » 21:58:40, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk att det går att göra vetenskap av de enklaste ting.
Jag förstår fortfarande inte vad det är för fel med att hälla i en helt vanlig etylenglykol, ingen longlife, inga tillsatser, inga lustiga färger utan en helt vanlig blå glykol.
Den finns sedan att köpa på biltema, okq8, mekonomen, ja, vartsomhelst.

Men det är klart, ska du åka med grävmaskinen till månen och ta ett varv via pluto så kanske det ska till en longlife med tillsatser och grejjer så att du inte ens kan blanda den med vatten.

3 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

marcusw

#14 » 22:43:51, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM man häller i etylenglykol och det ÄR propylen i systemet,oavsett färg, tappar man i princip frostskyddet och risken är stor att man får en gråbrun sörja, så var det med min 2,8 tonnare där jag hällde i blå i röd, innan jag fick tappa ur och byta allt.

När vi inte vet = tappa ut allt till miljöstationen. Fyll på med vad som och skriv typen med spritpenna i motorrummet.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

torbjorn_forsman

#15 » 21:37:17, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:OM man häller i etylenglykol och det ÄR propylen i systemet,oavsett färg, tappar man i princip frostskyddet och risken är stor att man får en gråbrun sörja, så var det med min 2,8 tonnare där jag hällde i blå i röd, innan jag fick tappa ur och byta allt.

När vi inte vet = tappa ut allt till miljöstationen. Fyll på med vad som och skriv typen med spritpenna i motorrummet.


Nej och åter nej. Det är inte blandningen av etylen- och propylenglykol som ger gråbrun sörja. Det som ger sörjan är om man blandar olika sorters kylarvätskor med inkompatibla tillsatser, sen kan lika väl båda kylarvätskorna vara baserade på samma sorts glykol (t ex etylenglykol. Det mest klassiska exemplet är om man blandar en kylarvätska med OAT-tillsatser (s k longlifeglykol, som t ex den rosafärgade G12 eller TL774D som VAG har använt i personbilar från 1997 och framåt), med en kylarvätska med äldre sorters tillsatser (t ex den blågröna G11 som VAG använde fram till 1996 års modeller).

Det hör också till saken att den kylarvätska som är fylld från fabrik i många japanska eller amerikanska fordon och maskiner, överhuvdtaget inte går att blanda med någon glykol som säljs på marknaden i Europa. Detta för att de amerikanska och japanska kylarvätskorna är anpassade för de vattenkvaliteter som är vanliga i de länderna (ofta mycket mjukt och kemiskt aggressivt vatten), medan det behövs andra sorters tillsatser för att fungera bra ihop med de vattenkvaliteter vi har i Europa (här är ju hårt vatten som orsakar pannsten och avlagringar mer vanligt).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se