stefansmark skrev:Tänk att det går att göra vetenskap av de enklaste ting.
Jag förstår fortfarande inte vad det är för fel med att hälla i en helt vanlig etylenglykol, ingen longlife, inga tillsatser, inga lustiga färger utan en helt vanlig blå glykol.
Den finns sedan att köpa på biltema, okq8, mekonomen, ja, vartsomhelst.
Men det är klart, ska du åka med grävmaskinen till månen och ta ett varv via pluto så kanske det ska till en longlife med tillsatser och grejjer så att du inte ens kan blanda den med vatten.
Vad skulle utmärka just en blå kylarvätska? Det finns ju blå kylarvätskor med tillsatser av de mest olika slag, som inte går att blanda med varandra.
Om du tar en titt på produktdatabladen som finns att ladda ner för Biltemas kylarvätskor, så ser du att de har gjort det lite väl enkelt för sig och använder samma slags tillsats i alla sina tre kylarvätskor (blå och röd etylenglykolbaserad samt grön propylenglykolbaserad), enda skillnaden är att de blandar i mer av samma tillsats i den röda kylarvätskan än i de andra.
Det finns en OAT-baserad longlifekylarvätska, som bl a kallas Glysantin G33, som används av franska biltillverkare. Den är blå men praktiskt taget identisk med den röda/rosa longlifekylarvätska som tyska biltillverkare använder. Och det blir gråbrun sörja om man skulle råka blanda den med t ex Volvos eller VAG's blå eller blågröna kylarvätska.
Och vilken nasare som helst kan ju blanda blått färgämne i vilken kylarvätska som helst, färgen har ingenting att göra med de kemiska egenskaperna.