Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Projekt: Brandskadad hybrid Messersi M-10E

30 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Christian.Sundström (trådstartaren)

#1 » 01:35:32, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite småjobb som väntar hemma och till det behövs självklart en grävmaskin!

Har tidigare haft:
1.5 ton Abelco
3,5 ton Kubota
4,7 ton Komatsu
23 ton Åkerman

Så kravlistan nu var, 0.8 - 2.5 ton, direktverkande spakar (mindre som kan gå sönder), ej kinesiskt och projekt / billig.

Så då dök denna pärla upp och jag högg som en Kobra! :hurra:

Bild

En Messersi M-10E från 2000.

Det lustiga är att den är utrustad med elmotor

Bild

Tråkigheter:

Bild
Bild

Kabel / batteribrand för ca 4 år sedan. Tidigare ägare har fortsatt köra på el och struntat i detta.

Hoppas kunna få liv i org motorn.

Själva grävmaskin är helt oskadd, glasfiberkåpan över är lite bränd, kablar, motorns plastkåpor är sämre skick.

Det som ska göras är fullständig service, återställa och fixa motorn efter branden och sen står en mekaniskt S30- 150 snabbfäste väldigt högt på önskelistan.

Nån som har ett beg S30 / 150 snabbfäste så får man gärna pm:a, räknar man att svetsa nya öron så behöver bara underdelen och några grindar (om jag inte tillverkar dom själv, har gjort S40 grindar tidigare).

Bild

Fått ut motorn, beställt lite filter.

Märkte även att svängmotorn satt lös, skruvade fast den med lite loctite och en stor del av "glappet" försvann, ibland har man tur :grin:

Ska fixa lite returslangar mm så jag kan köra på el undertiden mtoron är ur.

Mvh Christian
"Trying is the first step towards failure"

14 personer gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet



marcusw

#2 » 03:55:13, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir spännande att följa ! Intressant maskin och kanske kräver en så liten och enkel maskin endast ett mycket enkelt, görbart, elsystem.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Christian.Sundström (trådstartaren)

#3 » 00:18:58, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hunnit med lite idag.

Bild

Bukplåten hängde på sniskan och bara i 3 skruvar.

Bild

Grymt mycket skit under

Bild

Städat lite. Som tur är var allt oljeindränkt och att den har stått inomhus så ingen rost och färgen är fortfarande schysst invändigt :thummar:

Bild

Rikta plåten

Bild

Som nytt

Igentligen letade jag efter smörnipplar till bandbredningen men det fanns inte, hittade 2 på hydraulcylindern dock.

Bandbreddning tips

När säljaren förevisade hur man breddar så gjorde han det på marken "hasande". Provade att ställa maskin på bladet och skopan i luften men då sjönk den. Är 3 slangar genom svirveln som både bladet och bandbredningen delar på. Bytte plats på slangarna på både bladet och ventilen och vips kunde man hänga i luften och köra bandbreddningen. Ingen anning varför man ändrat detta tidigare.

Men ett fel som kvarstår, ställer man upp den på bladet och smygkör blad ner (maskin upp) så börjar maskin sjunka vid liten manövering av ventil. Ger man större utslag på ventilen så kommer höjningen. Enbart denna funktion som är så vad jag hittils kunnat testa.

Har för mig att ventilblock normalt är öppna och enbart "skapar tryck" när en ventil manövereras (för att undervika pumpning som enbart skapar värme). Detta borde kunna justeras så trycket kommer tidigare så man slipper den första dippen. Vet nån hur man gör?

marcusw skrev:Blir spännande att följa ! Intressant maskin och kanske kräver en så liten och enkel maskin endast ett mycket enkelt, görbart, elsystem.


Elsystemet är minimalt!

Elmotordriften går på 400V och är separat och helt fungerande.

Själva maskin har enbart el för dieselmotor (start, stopp o varningar), och så tutan :lmao:

Har även org elschemat (älskar när det finns med i manualen!).
"Trying is the first step towards failure"

10 personer gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Christian.Sundström (trådstartaren)

#4 » 22:55:11, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var stopp i några fettnipplar på bladet, skönt när det går att hantera för hand :grin:
Bild

Rensa insidan av kåpan från brännskadad glasfiber mm. Ett j*vla skitjobb!
Bild

Skadan på utsidan
Bild

Slipat ur insidan och fyllt skadan / sprickorna i kärnan av sandwitchlaminatet med förtjockad epoxi.
Bild

Väven förbered.
Bild

Insidan förstärkt. Gjorde även ett försök att färga in epoxin för att slipa måla, men blev så svårt att plasta så struntade i det.
Bild

Se vad som har råkade dyka upp, dök upp en likadan motor som jag har (Lombardini LDW903) på auktion. Vart inte billigt men blir förhoppningsvis lättare att plocka ihop en schysst motor och slipper jaga delar. Sen kommer jag ha ett extra block mm för framtiden.
Bild
"Trying is the first step towards failure"

11 personer gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#5 » 00:36:43, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christian.Sundström skrev:Men ett fel som kvarstår, ställer man upp den på bladet och smygkör blad ner (maskin upp) så börjar maskin sjunka vid liten manövering av ventil. Ger man större utslag på ventilen så kommer höjningen. Enbart denna funktion som är så vad jag hittils kunnat testa.
Har för mig att ventilblock normalt är öppna och enbart "skapar tryck" när en ventil manövereras (för att undervika pumpning som enbart skapar värme).

Det stämmer, det är typiskt open center ventiler på små grävmaskiner (och på alla äldre/mindre maskiner av alla typer). Det sitter en så kallad lastbackventil (load check valve) i alla moderna ventilpaket som just är till för att lasten inte ska sjunka innan man har byggt upp tillräckligt med tryck för att höja.
Finnns en skiss här: Jac @ [Traktorer] Nybörjare nytt hydraulschema

Christian.Sundström skrev:Detta borde kunna justeras så trycket kommer tidigare så man slipper den första dippen. Vet nån hur man gör?

Nej. Som sagt, lastbackventilen sköter normalt detta men om det inte fanns nån lastbackventil så skulle det vara förhållandet mellan open center portens stängning (dom små triangelformade krypspåren i mitten) och arbetsportens öppning (dom stora breda krypspåren) som avgör detta, se bild under. Inte särskilt justerbart alltså.
Bild


Finns en tråd med lastbackventilproblematik här: [Grävmaskiner] Kellfri ATV-grävare ventilproblem & läckage.

I ditt fall tror jag dock mer på internläckage.
Gör följande test:
- Tryck ner bladet så att maskinen lyfts upp en bit
- Stäng av motorn
- Dra spaken FULLT i riktning "blad ner". Sjunker maskinen då så har du läckage antingen i bladcylindern eller i sviveln.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Christian.Sundström (trådstartaren)

#6 » 00:05:11, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:.......

I ditt fall tror jag dock mer på internläckage.
Gör följande test:
- Tryck ner bladet så att maskinen lyfts upp en bit
- Stäng av motorn
- Dra spaken FULLT i riktning "blad ner". Sjunker maskinen då så har du läckage antingen i bladcylindern eller i sviveln.


Tusen tack! Nu har jag mer att läsa på om och rätt ord på fenomenet. :thumme:

Gjorde ditt test ikväll också. Helt stumt och sjunker inte alls (orkade inte stå så länge men märkte inte av något).

(Vet inte om det kan påverka testet men har ju backventiler monterade efter alla 4 pumpar pga både el och dieseldrift).

Tack / Christian
"Trying is the first step towards failure"

1 person gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#7 » 00:07:22, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dina backventiler påverkar inte testet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Christian.Sundström (trådstartaren)

#8 » 22:21:50, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev: ...


Läst igenom trådarna du länkade till.

Så om jag tolkar det rätt så har jag 2 lastbackventiler. 1 på varje halva av ventilpaketet. Det som är inringat i rött vilket gör att maskin inte borde bete sig såhär (rör ju bara en sektion när jag testar.

Så om jag tolkar det rätt så ska det vara 2 skruvlock med "fjädrar o käglor" bakom på varje sida som då krångar. Men ska testa om stickan gör lika dant. Bomen gör det inte iallafall.
Bild

Tack Jac!
Mvh

Alla elcheman och hydralscheman till maskin, nån annan kanske behöver också.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
"Trying is the first step towards failure"

2 personer gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#9 » 01:31:52, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag la till nr 26 på schemat (istället för 2 st 17) samt skrev om komponentlistan, fick ju hjärnblödning av att läsa orginalet.

Kolla genom det noga och se om du finner nåt som är fel.

21 är jag inte riktigt säker på.

Bild


Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#10 » 01:47:50, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
En helt vanlig opencenterventil med gemensam lastbackventil.
Bild



Kör man en funktion gör lastbackventilen sitt jobb, lasten kan inte sjunka innan tillräckligt med tryck har byggts upp i opencenterkanalen.
Bild



Kör man två funktioner blir det muppigt, den tyngre funktionen kan fritt sjunka ner i den lättare.
Alltså den tunga lasten sjunker och den lätta lyfts upp även om du försöker lyfta bägge.

Bild




Med individuella lastbackventiler funkar allt som man vill, ingen funktion kan sjunka.
Bild


Edit: En förutsättning för att detta ska bli ett reellt problem är att man kan belasta två funktioner med olika last. Vid första anblick är det svårt att belasta skopcylindrarna på en frontlastare utan att också belasta lyftcylindrarna men pga av olika geometri när man vinklar skopan så går det nog. Alla "riktiga" moderna lastarventiler har mycket riktigt individuella lastbackventiler. Moderna lastare styrs normalt med joystick och då kör föraren gärna två funktioner samtidigt.

Går man ner/tillbaka i tid ett par hack så har man lastarventiler med två enkelspakar istället för joystick, då blir det svårare att köra två funktioner samtidigt, det är inte säkert att skillnaden mellan individuell och gemensam lastbackventil märks så mycket då.

På griplastare/skogskran så blir det värre, två joystickar ger möjlighet till 4 samtidiga funktioner (6 med "renhorn"), individuella lastbackventiler är då helt nödvändiga.

På en riktigt enkel minigrävare med två pumpar och två separata ventilblock kan stickan "sjunka ner i svängen" och samma med bom och skopa.

På den här maskinen är bägge P kanalerna sammankopplade efter lastbackventilerna så här kan allt påverka allt. Det ser inte ut som en genomtänkt design i mina ögon iallafall, nog borde det varit individuella lastbackventiler här...

Kanske har jag fel, ska bli intressant med en ordentlig provkörningsrapport när det kommer så långt.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Christian.Sundström (trådstartaren)

#11 » 23:54:30, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:...


21 och 26 är samma ventil, tror det heter en 3 /9 ventil.

Den styr om det ska vara rak snabblarvning (båda pumparna förser drivmotorerna i serie) eller om det ska vara hammarhydralik.

22 och 23 (extrapumpen) är inte något som min maskin är utrustad med.

Förstår och hänger med på dina exempelritningar men när jag försöker tolka och översätta det till mitt så undrar jag om jag, konstruktören eller ritningen är kass.

Gjorde 4 belastningsfall.

Ingen ventil påverkad, oljan pumpas runt utan motstånd (som sig bör).
Bild

1 "vanlig" ventil påverkar. Lastbackventil fungerar som den ska, den högra pumpen matar den funktionen och den vänstra pumpar runt utan motstånd.
Bild

2 "vanliga" ventiler påverkas. Då det är samma "p kanal" som du skrev så tappar man väl den stora fördelen med flera pumpar. Då dom delar samma tryck så kommer väl om 1 cylinder har stort motstånd och 1 inget alls så kan den tunga sjunka / stå still och den andra gå jättefort. Inte jättebra.
Bild

Men belastningsfallet där man råkar starta hammarhydralik utan redskap eller om en snabbkoppling lossnar är ännu värre. Den ventiler stänger ju returen genom blocket vilket gör att det inte finns någon retur eller tryckbegränsning. Nått går sönder! Finns väl ingen som är så korkad och designar en maskin med självförstörelsefunktion (så hoppas att jag läst ritningen fel eller att ritningen är fel).
Bild

Tack sålänge Jac!
"Trying is the first step towards failure"

1 person gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#12 » 10:46:21, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med färgglada streck på schemat, en klart underskattad metod som gör en mycket klokare. Minskar risken för streckföljarfel och man upptäcker såna här missar.

Du har rätt om returen, jag tror ritningen är fel.
Jag ritade in en extra returlinje som jag tror finns där, du får dyka ner i ormboet och kolla hur det är kopplat i verkligheten.
Bild

Jag ser nu att 21 och 26 samarbetar för att åstadkomma seriekoppling av motorerna, ser ut som en kul lösning, ska ordna en extra skiss på det.

Christian.Sundström skrev:Finns väl ingen som är så korkad och designar en maskin med självförstörelsefunktion...

Nja, det är nog inte ovanligt att en maskinkonstruktör/ingenjör utan varken utbildning eller erfarenhet inom hydraulik får ett hydraulsystem i knäet och förväntas fixa det och då kan det bli galet. Inte för att detta är rocket science men det är ju en del klurigheter som är lätt att missa om man startar på noll och inte känner till det (t.ex. lastbackventiler...).

Man måste dock vara ödmjuk, ser man nåt som ser märkligt ut på ett schema så kan det bero på två saker:
1) Konstruktören är en klant som inte vet vad han håller på med
2) Du är en klant som inte vet vad du håller på med
Jag har upplevt både 1 och 2 flera gånger...

Glömde nämna, 6/2-ventilerna (17 och 26) var också fel, det är inte möjligt att styra en 3-positionsventil med bara en solenoid som det var ritat, den tredje rutan i mitten som jag tog bort visade nog bara omslagsbilden (hoppas detta är fall 1... :mrgreen:)

Edit:
Christian.Sundström skrev:21 och 26 är samma ventil, tror det heter en 3 /9 ventil.

Ah jag såg vad du skrev nu 21 och 26 är alltså fysiskt en och samma ventil? 9/3 ventil, får ta och rita in det också.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#13 » 15:01:32, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar det närma sig sanningen här ?

En liten kommentar här rent allmänt schemamässigt för framtida bruk; notera hur mycket mindre trassel det blir om man staplar om grejorna rätt:
- på vänsterkanten staplade jag om 8, 9, 16, 17, mycket mer lättläst nu.
- på högerkanten/mitten så flyttade jag in 20 så den kom bredvid 11 eftersom dom delar linje.
- 18 vändes rätt så man slipper onödiga kryssande linjer.

Bild
Bild

Edit: fixade småfel och ändrade ca 1500 gånger så ta en Ctrl + F5 för att vara säker på att få senaste versionen.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Christian.Sundström (trådstartaren)

#14 » 21:35:35, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Börjar det närma sig sanningen här ?
....


Varit uppe o kollat slangar, funderat och tror kom på nått.

Åvanför ventilpaketet så är din skiss nästan rätt.

Finns en läckoljeledning från svängmotorn till returen.

Returen som du ritat in från vänstra under hörnet av ventilpaket finns inte och din designen förklarar fortfarande inte varför man ska ha 2 pumpar som matar samma matning/kanal mm.

Kollade på ventilpaketet idag och såg att tryckingångarna inte är spegelvända utan sitter diagonalt mot varandra, likväl tryckbegränsningen (blå cirklar).

Returen är i mitten (grön cirkel) och fylld grön cirkel är ingång på läckoljeledning. Grön linje är tänkt returledning inuti.
Röda steck är tänka tryckledningar.

Bild

Så ritade jag om ventilpaketet en anning innuti för att bättre passa utsidan och dom funktioner som man borde ha.
Gul linje saknades.
Blå retur
Grön och Röd tryck från var sin pump
rosa är läckoljeledningen
Bild

Måste provköra mera för att bekräfta. Det som startade det här var ju ev lastbacksventil på bladet och med min nya ide så skulle bommen gå på samma ventil men märkte inte av såna tendenser sist jag prova lite.


Utzommade bilder på upplägget
Bild

Bild
"Trying is the first step towards failure"

2 personer gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#15 » 21:41:23, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte detta är en rad med individuella lastbackventiler så ska jag käka upp mina tofflor...

Bild


Ser ut som Bucher HDS11. Kanske ska börja med att kolla vad som egentligen är på maskinen innan man ritar loss hej vilt...

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se