Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

EW 150, TD40KEE, samma problem varje sommar!

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Krister Andersson (trådstartaren)

#1 » 11:54:40, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Volvo EW 150 97. Med perkinsmotorn, varje sommar dyker samma problem upp. Den blir fruktansvärt orkeslös, och nu har problemet förvärrats Efter en kvarts körning stannar den, går att starta men stannar efter 20sek igen. Dagen efter går det att köra igen men lika orkeslös och stannar efter ungefär en kvart och samma procedur med start och gångtid. Tror ju det är dieselpumpen som är problemet, så frågan är om det är mycket jobb att byta den, ser ju trångt och lite bökigt ut. Renovera själv? Är det inte att tänka på när man aldrig skruvat med pumpar? Eller kan man det om man är noggrann? Någon som gjort?

Vilka ska man vända sig till annars om man vill ha den renoverad, som håller bra pris och kvalitet? Tänkte på när man tar bort den, så måste man väl på något vis märka ut så dreven står rätt, vid återmontering, hur gör man enklast det? Hoppas på hjälp då jag behöver ha igång den snart igen.

Bild
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300



R_Bergsten

#2 » 11:56:16, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e inte skit i tanken bara? Eller är allt före pumpen kontrollerat?
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Krister Andersson (trådstartaren)

#3 » 12:00:02, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, kollade det förra gången när den va så här orkeslös, då va allt övrigt ok, men ska kolla igen för säkerhets skull. Men tror inte det är nåt problem där
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

torbjorn_forsman

#4 » 12:04:16, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla in en manometer så du kan mäta matartrycket, och se efter om och i så fall hur det ändrar sig då motorn blir orkeslös. Det kan ge värdefull information för vidare felsökning.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Krister Andersson (trådstartaren)

#5 » 12:09:24, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, vet du om det finns något lämpligt ställe att koppla in den på? Vad ska trycket ligga på ungefär? Som det är nu är den orkeslös från start.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

BM425

#6 » 12:31:52, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag hade problem med min Atlas tog jag en genomskinlig slang o satte på returen. Då såg jag att det kom luftblåsor stötvis. Går att sätta en sådan slang mellan matarpump o filter då ser du om det kommer luftblåsor. Orsaken på min maskin var små sprickor knappt synbara på en sugslang mellan tank o matarpump.

Är det banjokopplingar där så finns det lösa sådana att köpa.

I de allra flesta fall när en diesel tappar ork så är det luftblåsor i ledningarna samt skit eller sprickor i slangar o rör som gör att det blir så.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Det omöjliga fixar en maskinist på en kväll.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Krister Andersson (trådstartaren)

#7 » 12:43:54, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan man testa, men tror ändå på pumpen att den kärvar på något vis eftersom den går bättre vid kallare väder.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Michael Meier

#8 » 14:00:51, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbofunktion?
Luftfilter?
Tät/nästan tät IC ?
Hydraulfunktion som ligger på?
glödspiral i insuget som har dragits in i insuget/insugsventiler? = otäta ventiler = kompprov.

Är pumpen och regulator separatsmord, i så fall är det två separata utrymmen som ska ha fungerar smörjning, rätt olja där i båda?

Om inte annat, försök att leja ut pumpmeckningen, det är ganska hög tröskel på inlärning om vad man får göra och vad man inte får göra vid isärtagning/felsökning/reparation/testkörning och kalibrering av individuella pumpelementen.

Det är skillnad på att laga ett specifikt fel, typ externläckage eller en definitivt bristande funktion eller att återställa en pump till sin forna glans dagar, vilket inkluderar en testkörning/provning efter en utförd reparation.
Senast redigerad av Michael Meier 14:22:59, 22-06-2022, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 14:22:11, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister Andersson skrev:Ok, vet du om det finns något lämpligt ställe att koppla in den på? Vad ska trycket ligga på ungefär? Som det är nu är den orkeslös från start.


Vad är det för fabrikat och typ av insprutningspump? Typiskt är att matartrycket är några tiondels bar, ungefär som trycket från bränslepumpen på en gammal bensinbil med förgasare. Exakt värde bör stå i VHB för maskinen eller motorn (kanske finns i Downloads på detta forum med lite tur).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#10 » 17:57:01, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ett det mikroskopiska hålet, i banjoskruven ovanpå bränslefilterhållaren, är öppet. Städa det noga med ett strå från stålborsten.



Vissa har ett typ 3mm hål, och det fungerar lika dåligt som ett blockerat mikrohål.

Har du inget returbränsleflöde så avluftas & kyls inte bränslet som det ska.
(jag återkommer om insprutningspumpen)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Krister Andersson (trådstartaren)

#11 » 19:14:40, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla förslag på åtgärder, ska kolla TD’s förslag först med banjoskruven.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

bert

#12 » 21:23:40, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du slår lite vanligt vatten på pumpen när det händer om den går riktigt igen så är nåt som kärvar i pumpen pga värmen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Krister Andersson (trådstartaren)

#13 » 21:44:42, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ja de va en bra idé, ska testa det. Gjorde rent banjoskruven TD, men ingen skillnad, så den va nog inte igensatt trots allt. Tycker han vandrar lite i varvet oxå, inte mycket men ändå märkbart.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Krister Andersson (trådstartaren)

#14 » 10:44:40, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kolla ett det mikroskopiska hålet, i banjoskruven ovanpå bränslefilterhållaren, är öppet. Städa det noga med ett strå från stålborsten.



Vissa har ett typ 3mm hål, och det fungerar lika dåligt som ett blockerat mikrohål.

Har du inget returbränsleflöde så avluftas & kyls inte bränslet som det ska.
(jag återkommer om insprutningspumpen)


Fixar du dieselpumpar, kan du åta dig jobbet isf?
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Krister Andersson (trådstartaren)

#15 » 10:40:59, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade igår o körde lite, gick hyfsat först, men efter ett tag blev den fruktansvärt trött. Orkade inte lyfta bommen på slutet, motorn orkade inte gå ens utan belastning, hällde på vatten och kylde pumpen, blev iaf så pass pigg så jag kunde köra tillbaka maskinen 50m.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO