Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reparationer på en 2007 Doosan Solar 75V

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 21:41:05, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en bekant som har maskinen, jag skruvar en del på den, lika bra att starta en tråd om alla mek som säkert kommer bli!

Här lagade vi bränsleavstängningssolenoiden...
ollenorell @ [Grävmaskiner] Bränsleavstängnings-solenoiden på en Doosan 75V Solar från 07

Här om dagen sprang ett rör läck på hydrauliken, det var hydraulpumpens huvudledning in i ventilpaketet på trycksidan....
Ordningen som det satt var: från hydraulpump till slang, till stelt rör, åter till slang in i ventilpaketet.
Det där röret har sprungit läck tidigare och reparerats av bygdens bonnsmed.
Genom svetsning tyvärr.

När jag bara gick emot hans svetsbulle med vinkelslipen kom det fram en separationslinje mellan rörkopplingen och svetsen där det kröp hydraulolja.

Gnistprov med vinkelslip visade att kopplingen hade massor kol i sig, typiskt osvetsbart material sannolikt.
Jag tror kopplingen lokalhärdade vid svetsen och det uppkom eventuellt okontrollerad korntillväxt (stora korn)...
Dock verkar röret ha låg kolhalt och vara både segt och svetsbart.

Jag slipade bort bonnsmedens svets och lödde på kopplingen med silverlod.
Funkar bra nu och är tätt.

Kopplingen får ju intre samma chans att härda när man värmer med skärställ och löder...
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)



ollenorell (trådstartaren)

#2 » 21:44:01, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

ollenorell (trådstartaren)

#3 » 21:45:39, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

ollenorell (trådstartaren)

#4 » 21:46:43, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

ollenorell (trådstartaren)

#5 » 21:55:57, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lödda röret verkar hålla än så länge.
Vi bråkar med lite sten där på sistra bilden...
Fick måla röret svart, hade inte orange färg, mest för det inte skulle rosta...

Vi får väl se vad som går sönder nästa gång då...
Inte för det är en dålig maskin, menar inte så, utan bara att den är välanvänd.
Men tycker kvaliteten verkar bra ändå, inte hittat något uppenbart djunk hittills...

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

dea

#6 » 06:49:42, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

ollenorell (trådstartaren)

#7 » 17:36:39, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckan varade inte så länge, nu är det läckage igen.
En av de stela stålrören för hydrauliken läcker precis längst in i anslutning mot ventilpaketet... Men det är alltså en spricka i svetsen/lödningen mellan rör/mutter. Det är alltså inte bara rörkopplingar som behöver dras åt utan det är en spricka.


De vanliga böjliga hydraulslangarna har ju lekande mutter där de ansluter mot ventilpaketets rörkopplingars kona...

Men det här skulle jag gissa är någon planpackningslösning, liknande några inlägg upp, alltså kopplingen jag lödde?

Har inte lossat något än, för jag måste flytta in bommen/stickan...

Dessutom kanske man måste dela ventilpaketet för det är trångt här...
Ja ni ser ju....
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

magloman

#8 » 21:40:39, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske behöver vara slang mellan ventilpaketet och röret?
Kan ventilpaketet sitta löst? Tänkte om det är därför det spricker.

På dom maskiner jag sett brukar det vara skärringskopplingar på rör. Kan inte minnas jag sett rör som är svetsade. Kan man få dit såna är det nog bättre, dom är liksom inte stumma. Stumma svetsar är som gjort för att spricka.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Zetor 8011(Ursus 385)
Volvo BM T650, T430
Rottne Rapid 8wd
SolidWorks

ollenorell (trådstartaren)

#9 » 16:31:51, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har helt rätt, det är skärring-koppling!
Den metallfärgade muttern är lekande på den orangemålade delen som är svetsad mot röret.
Gissar att svetsbarheten inte är så god, har lite 308-pinnar rostfritt, kanske blir bättre än 48.00 när man inte vet materialsammansättningen...
Förvärmning lär ju också minska härdningseffekten nägot...

Men hade man lite mer tid skulle man ju kunna köpa en ny rörkoppling och löda med silverlod...
Det här med svetsade rörkopplingar verkar inte hålla långsiktigt...
5200h är det på maskinen, inte extremt högt ju.

Skall kolla om ventilpaketet sitter ordentligt, bra tips!
Antingen går det väl sönder av vibrationer som du är inne på...
Eller kanske av tryckstötar i hydrauliken? Men det sitter väl dämpare på hydrauliken tänker jag, måste det väl göra på de flesta maskiner tänker jag ..
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

magloman

#10 » 21:05:11, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är den svetsade muttern jag skulle vilja ersätta med skärringskoppling istället och strunta i svets eller lödning helt.

Funkar på alla mina maskiner och andra jag sett. Mindre svets som kan spricka.

Exempel:

Bild
Originalets URL: https://bonden.b-cdn.net/102543-thickbox_default/hydraulror-med-skarring-och-overfallsmutter-3-4-faxes.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Zetor 8011(Ursus 385)
Volvo BM T650, T430
Rottne Rapid 8wd
SolidWorks

ollenorell (trådstartaren)

#11 » 10:49:16, 18-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack magloman för dina tips!

Jag tror din idé är bra! Ett sådant rör med bara skärringskopplingar får ju inte värmepåverkan i materialet som särskilt svetsning ger.
Hårdlödning tror jag är lite snällare pga att man värmemättar materialet och låter det svalna långsammare.

Denna gången blev det dock svetsning, dock med förvärmning (gasol) för att kanske åtminstone ha lite chans att minska härdningseffekten som blir.
Rörkopplingarna tror jag verkar innehålla lite kol, eller kolekvivalenter typ legeringsämnen, tror inte de är så värst svetsbara trots att denna var svetsad trån fabrik...
Hade inte mina lödgrejer tillgängliga, annars hade det nog blivit en lödning till...

Körde 2,5mm OK48.00 på jättelåg ström då det var förvärmt, ändå gick det lite varmt.
Borde kört 2,0mm-pinne, men det var länge sedan jag svetsade något med 2,0...

Det håller nog ända tills det inte håller längre! :thumme:

Bild
Bild
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

ollenorell (trådstartaren)

#12 » 12:11:29, 18-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen är egentligen ganska bra utrustad för att vara en gårdsmaskin.
Tiltrotator och centralsmörjning, mycket bra!
De som utrustade maskinen för 15 år sedan verkar ha gjort ett skapligt jobb, det mesta sitter fast med slang-klammer, även fett-slangarna.

Dock hänger slangarna och slänger till rotor-tilten och det kommer inte hålla som det är nu.
På andra sidan har slangarna trasslat in sig mot gripsen flera gånger, men det har klarat sig hittills, har hunnit reagera.

Det är hydraulik och centralsmörjningsfett på ena sidan rotorn/stickan.
På andra sidan: hydraulik och elkabeln som styr ventilerna/solenoiderna i rototilten för funktionerna: tilt, snurra, och grips.

På bilderna har jag testat att fästa upp slangarna i tiltcylindern med slangklämma bara för att se hur det beter sig.
De rör sig väldigt lite vid tilt, men vid ett grävtag rör det sig massor i den led jag ritat ut som "centrum för rotation".

Det var ingen bra placering.
Man vill ju fästa typ en klammer i skoplåset lite närmre "centrum för rotation", grävarmens led.
Men då blir det ju svårt att hänga av rotorn om slangarna sitter fast... :eek:

Det finns ju inte så mycket bra fästpunkter på rotorn...
Vad jag ser på nya rototiltar säljs de med fästöron original för slangarna...
Måste ta tag i det här på något sätt.
Eftersom alla slangar sitter ihop med varandra drar hydraulslangarnas tyngd i fettslangarna och vickar loss centralsmörjningsnipplarna.
Sedan slits gängorna till centralsmörjningen ut, alla på tiltcylindern är tyvär glappiga...

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

ollenorell (trådstartaren)

#13 » 12:54:08, 18-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Har googlat lite nu för inspiration...

"Vinkelhyllan" kräver ju att man klipper och skarvar hydraulslangarna...

"Ring-lösningen" känns lite mer bonnlösning-kompatibelt.
"LPP"=Löses på plats med grejer man redan har.

Är ringen så stor att man kan trä igenom centralsmörjningskopplingen (den är rätt stor i dia den där skruv-snabbkopplingen för fett) och hydraulslangen (rätt smal)...
Då går det ju att ställa av rotortilten smidigt genom att bara trä ur slangarna...

På andra sidan är det en "datakabel", men det är väl bara analog styrspänning egentligen, en avlång kontakt...
Det blir stor ring där... :eek:
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)

nimrod_pro

#14 » 14:52:52, 18-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:
På andra sidan är det en "datakabel", men det är väl bara analog styrspänning egentligen, en avlång kontakt...
Det blir stor ring där... :eek:


Gör ringen öppningsbar eller svetsa ett par fästen på en grov karbinkrok som sväljer kabelns diameter?
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

ollenorell (trådstartaren)

#15 » 18:39:06, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Karbinkrok kan nog vara något!
ollenorell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Pionjär BR-52 bergborr :-)


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Erik Algotsson, Fuskmek och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

Köphuset