Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Reservdelar Hanix? Blev reparation av pump istället.

59 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Joe

#16 » 20:55:34, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nachi sitter bla i Hitachi grävare
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.



krokodilen (trådstartaren)

#17 » 09:49:32, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:svettas: Jag har lirkat loss repmanual och reservdelsbok till H50C nu, vem kontaktar jag för att ladda upp dem i DL?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dea

#18 » 13:56:37, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Holger
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

krokodilen (trådstartaren)

#19 » 19:07:07, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Återstår lite bearbetning samt högervarv på bultarna! :thumme: :grin:

Trevlig helg på er!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#20 » 19:58:42, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jomenvisstdå!! Pumpen repad och ihop och maskinen beter sig exakt likadant. :klia: :ohnej: :snow: :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bild

Vi går vidare efter ett kortare ihopbrott och misstänker nu ev överhettning.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#21 » 20:50:38, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skippade du smörjningen på lagret?
Den kanske nyper fullt utvinklad vid belastning? :klia:
Innan den hinner kompensera ned?
Teori bara.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

krokodilen (trådstartaren)

#22 » 16:05:09, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen är pumpen fullt påställd i vila/avstängd vilket får mig att tvivla på hela teorin att den korkat iom pumpens problem! Uppenbarligen har pumpen haft problem vilka nu är åtgärdade hursomhelst. 10 000:- spenderat och problemet kvarstår. :sad:

Teorin om överhettning fortskrider och Google ger inte mycket mera än detta. https://www.fixya.com/cars/t1399682-over_heating_mitsubishi_k4n_engine

Maskinen blir vådligt varm och har alltid dragits med att tempmätaren klättrat om man öst redigt en stund. Båda kylarslangarna blir varma och värme i hytten finns i överflöd inga läckage eller vätskemix och kylet verkar öppet utifrån sett.

Vattenpump, kylarlock,,, vad tror ni?

Mitsu K4N är ökända för ovala lopp men då trycker de tydligen ur sig olja och inga repsatser med ringar och omborrning hjälper eftersom blocket i grunden är för klent (för lite material) dock inträder detta fenomen alltid runt 1500- 2000t och överlever de den tröskeln verkar de hålla livet ut, gällande det avseendet iaf.

Typ som denna.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/916543-motor-mitchubitshi-k4n/

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dea

#23 » 16:35:24, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om båda kylarslangarna är nästan lika varma så är min tanke att kylaren inte kyler tillräckligt, kanske delvis igensatt inuti.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

krokodilen (trådstartaren)

#24 » 17:01:59, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi får väl börja i ena änden och beta av,,,,

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#25 » 17:33:00, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara OpenCenter system på såna midi grävare. Pumpen är då bara effektreglerad, dvs den vinklar ner om trycket blir högt i bägge tryckportarna. Då stämmer det att den börjar på max deplacement. Maila manualen till Holger så vi kan ladda ner den och se.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#26 » 04:23:48, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju (i alla fall halvhjärtat) åtgärdat ett fel, som brukar ge totalhaveri på pumpen..

Kylproblem på små grävare beror förvånansvärt ofta på dåligt spänd och/eller glasad (hal) fläktrem.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

krokodilen (trådstartaren)

#27 » 12:10:19, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmmm skulle kunna tillskrivas ett ganska statiskt varvtal.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#28 » 18:21:56, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja nu är även startmotorn byt (för andra gången på 2 år) och även nytt stort batteri sitter i.

Kylproblemet kvarstår. Fläktremmen är uppspänd och maskinen rusar på några minuter upp på rött. Värme finns i hytten och hela systemet blir varmt. Bygger tryck i kylet vad det verkar (vi misstänker toppackningen) men utan klet i eller i övrigt kontaminerad kylarvätska.

Lätt suspekt hursomhelst. :klia: :snow:

Nån som vet var man handlar delar till Mitsubishi K4N och gärna då i Sverige.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#29 » 18:57:52, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om autorep har nån lev på delar. Har sett liknande motorer i hans motorverkstad.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#30 » 20:17:08, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några funderingar beträffande kylproblemet:
1) Går kylfläkten för fullt eller kan det tänkas t ex att den slirar på vattenpumpsaxeln?
2) Är både övre och nedre kylarslangarna lika varma, dvs vattnet hinner inte kylas något i kylaren? Kolla med IR-termometer mot kylarens övre och nedre tank om det går att komma åt. Det kan ju ibland bli värmeisolerande avlagringar i kylarrören trots att det ser rent ut. I synnerhet på japanska maskiner som har efterfyllts med kylvätska i europa, japanska glykolkvaliteter saknar nämligen totalt förmågan att motverka pannsten eftersom hårt vatten knappast förekommer i Japan. Och blandar man europeisk och japansk glykol kan det bli vilka konstiga kemiska reaktioner mellan inkompatibla tillsatser som helst. Det spelar ingen roll om båda kylarvätskorna har samma färg.
3) Har motorn en shuntkanal från termostathuset till vattenpumpen, som ska täppas till av en extra bricka på termostaten då den öppnar? I så fall: Finns den där extrabrickan verkligen där, så den inte t ex har ramlat loss eller det sitter en termostat av fel typ som saknar brickan?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Smuggler28 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se