Några funderingar beträffande kylproblemet:
1) Går kylfläkten för fullt eller kan det tänkas t ex att den slirar på vattenpumpsaxeln?
2) Är både övre och nedre kylarslangarna lika varma, dvs vattnet hinner inte kylas något i kylaren? Kolla med IR-termometer mot kylarens övre och nedre tank om det går att komma åt. Det kan ju ibland bli värmeisolerande avlagringar i kylarrören trots att det ser rent ut. I synnerhet på japanska maskiner som har efterfyllts med kylvätska i europa, japanska glykolkvaliteter
saknar nämligen totalt förmågan att motverka pannsten eftersom hårt vatten knappast förekommer i Japan. Och blandar man europeisk och japansk glykol kan det bli vilka konstiga kemiska reaktioner mellan inkompatibla tillsatser som helst. Det spelar ingen roll om båda kylarvätskorna har samma färg.
3) Har motorn en shuntkanal från termostathuset till vattenpumpen, som ska täppas till av en extra
bricka på termostaten då den öppnar? I så fall: Finns den där extrabrickan verkligen där, så den inte t ex har ramlat loss eller det sitter en
termostat av fel typ som saknar brickan?