Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Komatsu 228 USLC-3 lyfter inte bommen.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

fretchi (trådstartaren)

#1 » 22:49:52, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena, Detta problem hände hastigt och lustigt när min svåger lånade maskinen för nåt år sedan. Sedan har jag inte haft tid att kolla på det och den har stått. Men nu startade jag upp igen, och till min stora besvikelse hade inte felet självläkt.

Grävaren är en 2004 årsmodell.

Får felkod E241 bla. "Boom angle potentiometer abnormality". Jag tolkar det som att lägesgivaren ger en signal utanför normalt område och maskinen tror bommen är i ändläge och klipper lyftfunktionen.
Det låter riimligt då det går att få den att lyfta bommen genom att hålla inne en nödbrytare som kopplar bort bompotentiometern tillfälligt,

Öppnade serviceläget på skärmen och spänningen på bompotentiometern låg på 4.99 V. (normalt område 0,5-4,5 V). Provade lossa den från bommen och ställa den i ett läge där den gav en spänning inom området men det hjälpte inte. Dessutom visade alltid givaren 0 V innan jag drog i bomlyftspaken, efter det hoppade värdet upp.

Utöver detta har jag ett annat fel, varvtalsregleringen beter sig lite som den vill. Har även fått E306 "Governor motor potentiometer abnormality". Då dessa fel uppstod samtidigt blev jag lite lur om det kunde vara den enda mig veterligen, gemensamma nämnaren, styrenheten.
Läste mig till att man kunde kolla om styrboxen hade korrekt funktion genom att kontrollera en lysdiod på boxen (konstant grönt ljus=ok). Den blinkade vilket skulle betyda ungefär "spänning finns men nåt är galet".

Sen hann jag inte göra så mycket mer förrän jag blev tvungen åka ifrån maskinen, men jag tar tacksamt emot tips från er som kanske fipplat mer i grävmaskins-el. Hur vanligt är det att en sån där styrbox börjar fela?

Har utöver detta även dessa felkoder. Med reservation för att det kanske kan vara gamla koder. Jag lyckades aldrig få reda på hur man raderade felkoderna.

201 - Travel junction solenoid short circuit
211 - Travel Junction solenoid disconnect
215 - 2-stage Relief solenoid disconnect
226 - Pressure sensor power abnormality
235 - Boom slow down soleniod disconnect

E224 - Front pump pressure sensor abnormality
E225 - Rear pump pressure sensor abnormality
E233 - PC-EPC Solenoid disconnect
E238 - Service return relay disconnect
E251 - Overload sensor abnormality
E308 - Fuel dial abnormality
316 - Governor motor step out
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300




Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se