Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Min Atila 1302D

973 inlägg • Sida 65 av 65
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

MatteN (trådstartaren)

#961 » 20:49:43, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen skrev:En annan sak du även kan prova är att "stänga av" pendellåsningen på hydraulventilen, då öppnar du upp ytterligare en förbindning mellan de båda kolvarna och oljan får ytterligare en väg över till den sidan du saknar olja i nu.

Detta är ju skitspännande

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk


Stänga av? Vilken spak är det? :vissla:
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168



Bergakungen

#962 » 20:53:30, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har två spakar i undervagnen nära själva spärrventilen, den ena öppnar och stänger en förbigång mellan de bägge pendelkolvarna så att oljan smiter förbi spärrventilen.

Den andra spaken stänger av styrningen
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

Michael Meier

#963 » 21:52:21, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte redan fotat ena ventilen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MatteN (trådstartaren)

#964 » 06:35:14, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland borde man gå å sova istället för att posta här :lmao:
Såklart har jag tagit kort på spaken :vissla: vet inte vad jag tänkte med ..
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

MatteN (trådstartaren)

#965 » 06:48:38, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen skrev:Du har två spakar i undervagnen nära själva spärrventilen, den ena öppnar och stänger en förbigång mellan de bägge pendelkolvarna så att oljan smiter förbi spärrventilen.

Den andra spaken stänger av styrningen


Jag testade att ställa spakarna i olika lägen. Men tyvärr utan framgång. Men jag ska testa det där med att ta bort tryckluften in i ventilen, å se vad som händer :smile:
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Bergakungen

#966 » 19:42:11, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänka på att det tar ganska mycket rattande för att fylla på kolvarna, känns märkligt att det skulle vara stopp i ena ledningen men inte andra

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

MatteN (trådstartaren)

#967 » 20:10:13, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter renoveringen av kolvarna, så fyllde jag dom till 80% ifrån topp pluggen.

Vänstra hoppade ju igång, men inte högra. Så det är ju olja i kolvarna, men inte i rör/slang till högra, vilket gör att det gungar åt höger.

Nu idag tog jag och plockade isär den där klumpen jag tod med till jobbet. Men inge fel vad jag kan se där heller. Eftersom det kommer olja till vänstra, så borde det inte vara fel på den, då den sitter före ventilen.

Det är inte stopp i någon slang heller, har plockat bort varenda slang/rör å kollat.

Testade nu ikväll att koppla bort lufttrycket, men vart ingen skillnad. Kom inte en tillstymmelse till olja i högra röret precis efter ventilen.

Men nu är jag inne på sista delen och det är denna
Bild

Men eftersom denna sitter precis före pendelkolven och jag inte får fram någon olja precis efter ventilen, borde det inte vara denna heller. Men ska iaf plocka isär å kolla.

Kan inte riktigt förstår varför det inte kommer någon olja till höger, när det kommer till vänster

Börjar undra om det är för dåligt tryck någonstans, så den bara orkar till närmaste ställe, vilket är vänster.

Och det leder mig till att det är sviveln som strular i grund å botten. Men här är jag ute på hal is :mrgreen:

Oavsett, så går jag igenom den här (namn?) nu och provar igen efter det. Funkar det inte, så släpper jag det här för en stund, och går på sviveln istället.

På återseende :smile:
Det blir va du gör det till.

1 person gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Michael Meier

#968 » 20:55:08, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergakungen, kan du förklara systemet med återfyllning lite mera?

Innan -70 ca.. var det enbart två enkelverkande hydraulcylindrar med gemensam olja och en avstängningsventil

Hur funkar denna uppgradering?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bergakungen

#969 » 21:44:01, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Bergakungen, kan du förklara systemet med återfyllning lite mera?

Innan -70 ca.. var det enbart två enkelverkande hydraulcylindrar med gemensam olja och en avstängningsventil

Hur funkar denna uppgradering?
Det är ganska enkelt faktiskt, systemet fanns redan på den gamla undervagnen som min maskin från 68 har men verkar ha följt med fram till E modellerna av 02 serien som tillverkades in på 80:talet.

En förgrening från ena anslutningen till styrcylindern LZ går via en backventil samt en spärrventil till respektive pendelaxelkolv. Detta innebär att varenda gång du styr på ena hållet samtidigt som färdbromsen är ifrån så trycker du in olja i pendelaxelkretsen.

Så länge du inte bromsar så guppar oljan mellan de båda pendelaxelkolvarna utan motstånd vilket innebär att axlen kan pendla. När du bromsar påverkas ventil AV med tryckluft och spärrar förbindelsen mellan kolvarna vilket låser pendelaxeln.

Då du kör transport så vill du inte att pendelaxeln skall låsas så då öppnat du kran 8 vilket medger att oljan kan fortsätta röra sig mellan bägge sidorna.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240418/118ab6f6d9a3e84c9958625783f65121.jpg


Det som är märkligt är att Matte inte får fram någon olja alls vilket kan bero på att han har tömt styrkretsen och måste styra mer åt ena hållet vilket inte verka hjälpa. En annan sak kan vara att ventiltallriken i ventil AV fastnat i ett halvläge och blockerar ena sidan, men det känns också osannolikt.

Om man skulle öppna 8 samtidigt man styr så skulle det kanske gå att få över olja snabbare i den sidan som inte får något nu, men det känns långsökt.

Önskar att jag kunde titta på maskinen själv då detta är väldigt märkligt.

När min hydrauloljenivå är låg så brukar min styrning ge ifrån sig lite kavitationsljud, detta kanske innebär att tillförseln av olja till styrkretsen tas högre upp och att denna kanske är känsligare för låg oljenivå, hur ser oljenivån ut Matte?

Skickat från min SM-S906B via Tapatalk
Bergakungen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:42, 10-03-2013
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1202

MatteN (trådstartaren)

#970 » 21:58:50, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är precis fylld till övre glaset på tanken, alltså fullt :???: så tyvärr inte dålig oljenivå. Och det har aldrig varit låg nivå på oljan, alltså i neder kant på undre glaset
Det blir va du gör det till.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Michael Meier

#971 » 22:49:31, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något nämnvärt tryck på styrkolvens plus och minussida lär väl enbart uppträda vid ändläge då pumpen/styrkretsen går mot ev, överströmmare eller vad nu kretsen skyddas mot fullt pumptryck?

Kanske läge å mäta servotrycket vid övergången till pendelkretsen ifall det är markant lägre än börvärde..

Vilken sida tas servotrycket ut på? (+eller -)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MatteN (trådstartaren)

#972 » 21:06:54, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in den länken här med, kanske någon som bevakar denna tråd, som sitter på informationen jag söker :mrgreen:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=50&t=359188

Edit: har fått svar på storleken på O-ringarna i sviveln och dom ska vara 148,6 x 7mm

Mvh Mattias :thumme:
Det blir va du gör det till.

1 person gillar det här inlägget.
MatteN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:26, 18-04-2017
Ort: Västmanland Norr om Köping
Sverige
Maskin: Atila 1302D -80
Massey Ferguson 168

Oskar.P

#973 » 22:23:17, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om manöverventilen fram på underlag en som stänger av styrningen är påverkad så att styroljan bara flödar mellan +-sidorna när du rör ratten(ingen rörelse på hjulen) så kommer det ju inte byggas tillräckligt högt tryck i styrkretsen för att backventilen som fyller pendel kretsen ska öppna.
Oskar.P
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:38, 26-06-2021
Ort: Dals Långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major med Oldsmobile V8 diesel
Atlas 1200 -68
Ford F250 7.3IDI -86
https://www.garaget.org/dr-diesel


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se