Det kommer bilder och mer info när jag har fått hem den.
Jag letar ett beg 18r22.5 motsvarande 580/65r22.5. ett däck har en bula. Finns nya men ett däck kostar mer än grävaren
Är det någon som har ett beg däck gärna i södra Lappland?
Motorn 6cyl valmet driver tre kolvpumpar via en momentomvandlare, en kugghjulspump som är direktdriven av motorns kamdrev förser kolvpumparna med olja.
Maskinen hade stått ett år enl säljaren, jag satte i ett par andra batterier och försökte starta, men den fick inte bränsle. Problemet var handhavandefel, stoppen hade jag tryckt in men på denna så skulle tydligen stoppen vara utdragen för att motorn ska gå när stoppen var utdragen så startade den fint.
Jag har kört nyare grävmaskiner litegrann där är reglage mer logiskt placerade och funktioner är som man kan förvänta sig.
Det tog ett bra tag innan jag fick denna maskinen att flytta sig. Sen körde jag en stund och testade detmesta kolla oljor, den läcker förvånansvärt lite, det droppar knappt något och maskinen är från 70 talet.
En sak jag funderar på är, den har ju drivning på 4 hjul, bakaxeln ser ut som en vanlig axel med differential och trumbromsar Framaxeln är det styrning på och det är inbyggt bromsar inne i axelhuset, det sitter navreduktion i alla hjul. Jag såg en kardanaxel sitta i främre axeln och en kardanaxel i den bakre jag vet inte om det är samma axel eller... Den har hydraulisk drivning och mekanisk växling mellan hög låg och neutral styrt elektrisk via brytare och elmotor. Jag vet inte om fyrhjulsdriften även kopplas ur i hög.
Frågan är sitter denna drivning inne i framaxeln eller sitter det som en fördelnigslåda i mitten av maskinen.
Anledningen till frågan är att om det sitter en fördelningslåda så behöver jag ju kontrollera oljan, resten av oljorna har jag hittat nivåpluggar och stickor till.