Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Lokomo m325c 20t hjulgrävare

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Ähee (trådstartaren)

#1 » 14:00:07, 15-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer bilder och mer info när jag har fått hem den.
Jag letar ett beg 18r22.5 motsvarande 580/65r22.5. ett däck har en bula. Finns nya men ett däck kostar mer än grävaren :uupps:
Är det någon som har ett beg däck gärna i södra Lappland?

Motorn 6cyl valmet driver tre kolvpumpar via en momentomvandlare, en kugghjulspump som är direktdriven av motorns kamdrev förser kolvpumparna med olja.

Maskinen hade stått ett år enl säljaren, jag satte i ett par andra batterier och försökte starta, men den fick inte bränsle. Problemet var handhavandefel, stoppen hade jag tryckt in men på denna så skulle tydligen stoppen vara utdragen för att motorn ska gå :djaevul: när stoppen var utdragen så startade den fint. :skratta3: :hurra:

Jag har kört nyare grävmaskiner litegrann där är reglage mer logiskt placerade och funktioner är som man kan förvänta sig.
Det tog ett bra tag innan jag fick denna maskinen att flytta sig. Sen körde jag en stund och testade detmesta kolla oljor, den läcker förvånansvärt lite, det droppar knappt något och maskinen är från 70 talet. :insomnia: :hurra:

En sak jag funderar på är, den har ju drivning på 4 hjul, bakaxeln ser ut som en vanlig axel med differential och trumbromsar Framaxeln är det styrning på och det är inbyggt bromsar inne i axelhuset, det sitter navreduktion i alla hjul. Jag såg en kardanaxel sitta i främre axeln och en kardanaxel i den bakre jag vet inte om det är samma axel eller... Den har hydraulisk drivning och mekanisk växling mellan hög låg och neutral styrt elektrisk via brytare och elmotor. Jag vet inte om fyrhjulsdriften även kopplas ur i hög.
Frågan är sitter denna drivning inne i framaxeln eller sitter det som en fördelnigslåda i mitten av maskinen.
Anledningen till frågan är att om det sitter en fördelningslåda så behöver jag ju kontrollera oljan, resten av oljorna har jag hittat nivåpluggar och stickor till.
Senast redigerad av Ähee 14:07:58, 15-07-2024, redigerad totalt 2 gånger.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor

Ähee (trådstartaren)

#2 » 14:02:44, 15-07-2024

Bild
En bild från där den står nu

2 personer gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 500 inlägg

Sverige

Björn.O

#3 » 16:57:26, 15-07-2024

En sån maskin grävde vattenbrunnen åt oss på 80talet.
Finns det några spår av firmadekaler på den ?

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Ähee (trådstartaren)

#4 » 08:08:16, 16-07-2024

Fråga för en som inte har så mycket erfarenhet av detta, vid transportkörning. Är det lämpligast att ha den styrande axeln fram eller bak?

Vid grävning, den har stödben vid den stela hjulaxeln, vilket jag tycker är märkligt då den styrande axeln borde ha mer behov av stöd eftersom den troligtvis är klenare.
Iafall är det lämpligast att om det är möjligt att välja, gräva över stödben eller över styraxeln?

Björn.O
Jag återkommer om jag ser någon.
Ähee
Fler än 500 inlägg

Sverige

osla

#5 » 10:59:14, 16-07-2024

Man brukar vilja undvika att gräva över styraxeln, den får stryk

osla
Fler än 500 inlägg

Maskin: cat 910
mf590

fretchi

#6 » 11:26:34, 16-07-2024

Har man kört baklastare med lite glappa styrleder har man snabbt insett att den styrande axeln bör vara fram :D

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ähee (trådstartaren)

#7 » 14:05:09, 19-09-2024

För att göra en lång historia kort, grävmaskinen står 30 mil härifrån, jag har hittat en som kan ta den på lastbil. Det har regnat in i motorn och vattenblandat motoroljan, den är vit men inte blaskig. Hur allvarligt tros det vara att köra 5-10 minuter för att lasta och ytterligare några minuter för att lasta av? Innan jag byter oljan? När jag fått hem den ska jag såklart byta oljan kanske tillochmed några gånger. Eller ska jag åka dit och byta en gång innan lastning?
Ähee
Fler än 500 inlägg

Sverige

Ähee (trådstartaren)

#8 » 14:08:46, 19-09-2024

Björn.O skrev:En sån maskin grävde vattenbrunnen åt oss på 80talet.
Finns det några spår av firmadekaler på den ?

Västerbotten
V schakt

Står det på en dekal.
Ähee
Fler än 500 inlägg

Sverige

Ähee (trådstartaren)

#9 » 21:01:00, 01-10-2024

Maskinen är hemma oljan är bytt och jag har grävt i lite mer än en timme nu. Funkar bra, hittar mer finnesser med tiden. Svängen är på pedal med en brytare på höger och vänster sida om pedalen. Trycker man bara på pedalen som bromsar svängen först med att bromsa hydraulflödet genom hydraulmotorn och trycker man hårdare så aktiverar man en hydraulisk broms som trycker för att skapa friktion. Eller snarare är det nog så att den släpper hydraultrycket och en fjäderbelastad broms bromsar. För att den inte ska kunna snurra runt om man stänger av maskinen.
Trycker man på någon av brytarna med foten samtidigt som man trycker ner pedalen så svänger maskinen, men det gäller att inte trycka för hårt för då aktiveras bromsen. :laes_detta:

Tycker inte riktigt om att gräva med cykelstyret, men det funkar. Skopans tilt på knapp, on/off.
Och avsaknaden av handgas den har bara fotgas, Men har förstått efter att ha kört ett tag, maskinen är inte gjord att gå på ett konstant varvtal.
Men ska nog ändå fixa någon handgas. Det händer att jag vill hålla på färdbromsen medans jag svänger maskinen tillexempel. Men ena foten på svängpedalen och andra på färdbromsen så har jag för få fötter för att kunna trycka på gasen samtidigt.

Den saknar handbroms. Det sitter en skiva på kardanaxeln, men det finns inget bromsok och någon hydraulslang dit finns inte heller. Den har väl plockats bort vid något tillfälle.

Ett irriterande bekymmer med maskinen är att stödben kan jag bara manövrera när jag har varit överdelen till ett visst läge. Skulle kunna vara en ide att det är så för att stödben inte ska ta i något när man svänger. Men jag kan ju svänga över stödben som jag vill när dem väl är uppe.

Har även märkt att det vore väldigt trevligt att ha ett shaktblad fram på maskinen, eftersom att någon tycker det var en bra ide med stödben vid den stela bakaxeln, men varken shaktblad eller stödben fram vid den både svängande och pendlande axeln.

Tycker även att det är ganska dumt båda stödben går på en gemensam kolv, så att dem måste vara nere i botten för att bli stabila, annars kan den gunga mellan ena och andra stödbenet. Har jag stödben i botten så lyfter bakhjulen och det gör ju att maskinen lutar framåt. Så något optimalt läge för stödben finns inte. Dem går ju inte heller att justera varförsog för att kompensera ett ojämnt underlag.

Jaja maskinen fungerar och går att gräva med. För vad den har kostat så fungerar den väldigt bra. :hurra:

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 500 inlägg

Sverige

Ähee (trådstartaren)

#10 » 19:18:12, 05-10-2024

Har bytt motorolja en gång till och filter. Har testat att köra fast och hållt på ett par timmar med att komma loss. Tur att det finns ett grävaggregat på maskinen som kan användas för att dra och putta maskin. Den har bättre bärighet än jag trodde tidigare..

Funderade tidigare på att sätta kedjor på däcken för att dem är så slitna. Men nu har jag märkt att den kommer fram bra tills den står på underredet och då gör inte ens kedjor mycket nytta. Har någon erfarenhet av detta?

Ähee
Fler än 500 inlägg

Sverige

Ähee (trådstartaren)

#11 » 19:25:13, 05-10-2024

Bild
Bild
Bild