Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Roterande nivålaser samt mottagare för hobbybruk

107 inlägg • Sida 6 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ac tc

#76 » 23:56:16, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska trianguleraren vet var skopspetsen befinner sig om inte sändaren eller mottagaren sitter i skäret?
Hur hantera maskinlutning?
Iden är inte helt tokig, billiga delar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



RuneStone

#77 » 06:57:12, 22-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle kunna ha dubbla sändare/system på skopan du får du 2 positioner och kan du räkna ut vinkeln på skopan
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

mimeck

#78 » 20:11:22, 22-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en "billig" mottagare på swedol.

http://www.swedol.se/maskin-handmottagare-ld-500.html?gclid=CNbWxM6AjMwCFYPpcgodtzEPVg


Har inte monterat den än.
Just nu lutar det mest åt att sätta den på stickan. Kanske en meter från skopfästet.
Då slipper jag en lång stång som jag förr eller senare kommer att krascha in i ett träd.

Hur skulle ni ha fäst den.
Såg bilder tidigare i tråden där en stång var fäst i skopfästet. Funkar det bra?

Lika bra att fråga expertisen (det är ni) så det blir så bra som möjligt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#79 » 10:57:37, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde grabben lagt ner projektet när inte pappa tjata om att kunna planera med fården men icke sa nicke..

Bild
Bild

Så ser alltså lutnings givarna ut. 2*4 cm ungefär ock kostar under 150 kr/ st i en serie om tre st.
Målet nu är att utrusta trima 800 lastaren å forden med detta samt börja fila på en laser mottagare som kan monteras både på basmaskin
eller användas stand alone på redskapet.
Hur bred är strålen på en maskinlaser?, dvs hur tätt måste mottagar dioderna sitta samt vilken upplösning vill man ha på pilarna ( typ +15/ +5/ 0/ -5/ -15 eller nåt sånt? )
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2

#80 » 11:06:11, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju riktigt intressant ut. Kan du trolla fram en länk till vinkelsensorerna? Alternativt vad de heter på engelska så jag vet var jag ska söka efter?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ac tc

#81 » 14:47:47, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkel beskrivning:
mpu 6050 från invensens, atmega 1680, samt en generisk 685 transiever, switch regulator å ett kort från amerikat..typ, efter att ha förhört sonen.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Nyholm

#82 » 22:43:11, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Så här funkar det bra med en Bosch laser som visar siffrorna i displayen så man kan enkelt justera vart efter.

Slangvattenpass med buntband som markerar nollpunkterna.

Tänkte ha hydraultubar på båda stödhjulen för att enklare kunna reglera höjden. Borde funka med flödesfördelare till stödhjulen, T-stycke fungerar ej..

3 personer gillar det här inlägget.
Nyholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:19, 11-04-2010
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)

ja-bond77

#83 » 07:28:55, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra, skulle vilja ha nåt liknande själv också när stora åkrar ska ytplaneras... Men kan du läsa siffrorna från hytten? Eller går du på ljudsignalen? Skulle man bygga om tryckstångsfästet så man fick fullständig paralellföring på schaktbladet så kunde man ha mottagaren närmare hytten... Fast kanske enklast ändå att skaffa maskinmottagare och koppla den direkt mot valtras lyftventil. Om man också har annan nytta av maskinmottagaren vill säga.

Använder du snabbfästet på Jykevä schaktbladet till nåt annat redskap än bladet? Har haft svårt att se nyttan med dessa snabbfästen på schaktblad... Speciellt om man har grävmaskin. S45 fäste eller?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Nyholm

#84 » 20:20:14, 14-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Mycket bra, skulle vilja ha nåt liknande själv också när stora åkrar ska ytplaneras... Men kan du läsa siffrorna från hytten? Eller går du på ljudsignalen? Skulle man bygga om tryckstångsfästet så man fick fullständig paralellföring på schaktbladet så kunde man ha mottagaren närmare hytten... Fast kanske enklast ändå att skaffa maskinmottagare och koppla den direkt mot valtras lyftventil. Om man också har annan nytta av maskinmottagaren vill säga.

Använder du snabbfästet på Jykevä schaktbladet till nåt annat redskap än bladet? Har haft svårt att se nyttan med dessa snabbfästen på schaktblad... Speciellt om man har grävmaskin. S45 fäste eller?



Jo, det går utmärkt att avläsa från traktorn när mottagaren visar siffrorna digitalt (+-5cm) skulle kunna vara på lite större område, men funkar.. Ljudsignalen är nog också till hjälp.

Schaktbladet är relativt nytt så jag har inte tillverkat nåt redskap till det ännu. Skaffade stenkroken eller nyodlingsgrepen till bladet är jag köpte det, men skulle knappast ha skaffat det om jag hade grävmaskin.

Vet inte vad fästet heter..

Jag har tänkt att så fånggrödorna med schaktbladet, där kunde man förstås göra ett eget verktyg. Men jag tänkte svetsa i en balk på bladet så att det kommer 5 meter ut från mitten på traktorn och sätta småfrömaskinen där. Har 20 m spruta. Och sedan bara att svänga bladet till andra sidan när man vill så andra sidan av sprutbredden. Balken baktåt i transportläge. Lite "bakomföusi" lösning men väldigt förmånligt :)

1 person gillar det här inlägget.
Nyholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:19, 11-04-2010
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)

sailing

#85 » 20:59:49, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ChristerLun skrev:Nu har jag köpt en på Ebay för drygt 2000:- Den kom hem i går och jag har provat den på gräsmattan i alla fall.
Känns stabil och gedigen, laddningsbara batterier satt i, laddare var med. Batterier även i mottagare och fjärrkontroll från början.


Bild

Bild

Jag gjorde en snabbtest på 20 meter och båda axlarna gav 0 i avvikelse :thumme:
Fallet ställs manuellt med fjärrkontrollen, eller knapparna. Den varnar när den är ur läge och ska klara arbetsområde på 500 meter, men klarar den 100 så är jag nöjd.

Återkommer när jag testat på riktigt om någon är intresserad.


Intressant.

Finns det någon skillnad i kvalité och avläsning mellan Ebay okända lasrar och "kända" lasrar från, exempelvis Leica?
sailing
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:59, 15-05-2016
Ort: Stockholms Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#86 » 21:36:27, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min laser ser likadan ut fast med grön stråle. Kostade nog en femhundring mer än med röd. Jag ställde upp min i en halvskum lokal och markerade var strålen träffade på var sida om lasern, ca 30 meters kastlängd åt vart håll. Vred lasern ett kvarts varv och kontrollerade igen. Om strålen har ändrats i höjdled gör inget, bara det är lika mycket på båda sidor. Min låg exakt på samma linje som innan vridningen. :mrgreen: Mycket bättre precision än vad jag behöver när jag gräver. :vissla:

Det enda jag kan jämföra med är en planlaser i 15.000-kronorsklassen. Den har en skarpare stråle än min rotationslaser, men de är också avsedda för helt olika användningsområden. Jag använder rotationslasern även för inomhus byggjobb, och det är fullt OK för mig. För mig var det en mycket god investering.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mimeck

#87 » 17:08:11, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sånn har jag också. Inköpt på e-bay. Använder den för fullt på ett husbygge. Kontrollerar den ofta och den har visat rätt hittills.

Har även köpt en maskinmottagare från swedol. En sånn med magnetfäste. Den funkar nog som den ska men det är skitsvårt att hålla skopan på rätt nivå när man ska planera ut marken.

Har kört med en stång som är fastsatt på planeringsskopan. Det blir ju i närheten men jag måste ha till det snudd på perfekt.
Ett problem är att när man tex. drar skopan emot sej så håller den ju bara rätt nivå typ en decimeter sedan måste man se till att hålla skopan i exakt rätt läge. Alla leder och vinklar på grävarmen ändras ju när man rör skopan.

Funderar på att sätta givaren på schaktbladet eller kanske på jordbrukstraktorn.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#88 » 22:46:38, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det vara bättre att sätta mottagaren på maskin kroppen och istället räkna ut var skopspetsen är?
- det är inget större problem att sätta en indikator för höjd på stickan i "skop" synfältet så man slipper sitta å glo på nån display i maskinen.
Haken blir när fall är inblandade, då måste dessa räknas från maskinen. Nån riktig smutt lösning kommer jag inte på i brådrasket. Det går att köra på död räkning men då måste maskinen nollas mot senaste höjd och sedan räkna ut vilken målhöjd den ska ha under vägen, dvs maskinens fall inställning måste vara densamma som laserns annars blir det en trappa typ. Det skulle gå med en mottagare på stickan som får "lyftas" upp efter flyyt för att rakna ut lutningen på
lasern...inte riktigt bra.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

danne mähl

#89 » 23:58:18, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Daki: Vad kostade den som du har?



Såg den här på Ebay också.

Är det nånn som testat den.
http://www.swedol.se/maskin-handmottagare-ld-500.html?gclid=CNbWxM6AjMwCFYPpcgodtzEPVg


den har jag
använder den på skopan med ett platjärn
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Martin.Eriksson

#90 » 16:51:27, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="mimeck"]Köpte en "billig" mottagare på swedol.

http://www.swedol.se/maskin-handmottagare-ld-500.html?gclid=CNbWxM6AjMwCFYPpcgodtzEPVg


Har inte monterat den än.
Just nu lutar det mest åt att sätta den på stickan. Kanske en meter från skopfästet.
Då slipper jag en lång stång som jag förr eller senare kommer att krascha in i ett träd.

Hur skulle ni ha fäst den.
Såg bilder tidigare i tråden där en stång var fäst i skopfästet.

Jag körde med en topcon mottagare förut som ja satte direkt på stickan, nackdelen var att den hamna så långt upp så man fick ställa lasern så högt de gick..
Går den där bosch mottagaren ha till topcon oxå?


Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: strumpa och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se