Nu är det dags för lite omsorg som jag skjutit på ända sedan jag fick hem maskinen.
Har börjat riva i aggregatet. Hade för mig att jag betalat drygt 300kr per bussning framme vid fästet. Fick pris på originalbussningar av samma dimension och nu låg de på 854kr + moms/st. Låter en verkstad svarva nya.
En fråga som ganska fort dök upp var om jag inte skall ta och köra med expander. Funderingen är då om man skär bort hela eller en del av stosen på sidan där originaltappens bult sitter. Blir ju ett ganska rejält utstick med en kraftig bricka + mutter utanpå denna redan rejäla stos. Hur brukar man göra? Blev besviken då jag inte hittade några bra bilder. På de grövsta tapparna i aggregatet är det ett ganska rejält spel 1-2mm så det känns som att det kommer gå ganska fort om man inte tar tag i detta (sedan gör det ju en hel del vad gäller glappet om man skulle eliminera detta med expander).
För enkelhetens skull tänkte jag dela upp det i flera steg. En dimension åt gången och utnyttja aggregatet så jag slipper plocka ned allt i delar. Har laddat med den 1.5m breda miffoskopan Bussningarna ramlade nästan ut av sig själv, bara man värmde tillräckligt. Första 7 bussningarna var brons. I cylinderörat satt det dock en stålbussning (=gilla, för de gick fint att skära ut med gas).