Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pistongens Atlas 1304

44 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 00:38:49, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ett par års velande fram och tillbaks, band kontra hjulgrävare, storlek, märke osv osv fick jag äntligen tummen ur och slog till på en Atlas 1304M. Det är en 2003 års modell, 8700 timmar på mätaren, ny hydraulpump för ca 1200 timmar sen. Knappstyrd rototilt, 4 skopor, gräv, planer, kabel och gallerskopa, centralsmörnjning. Jag har bara hunnit köra den en knapp timme, om ens det då den levererades samma dag som det var dags att åka ut på jobb. Så jag han lasta av den och flytta på den till uppställningsplatsen och sen var det bara att åka hem och hämta väskan. Ren tortyr om ni frågar mig!

Efter det lilla jag kört så är de första intrycken bra. Mjuk och fin i hydrauliken. Lite ovant att köra efter väg men det kommer vart det lider. Dock insåg jag att twindäck nog vore riktigt käckt, tyvärr har jag ingen som helst koll på vad man skall ha för fälgar, bultcirkel etc. Är det någon som vet får ni gärna hojta till i tråden, all input tas tacksamt emot. Kanske någon till och med har kompletta hjul till salu för rätt pris? Ett par pallgafflar får bli nästa redskap.

Filter etc, var köper man det bäst? Maskincity i Motala ligger bäst till för mig, men jag googlade och fick resultat på Rickards Reservdelar i Uppsala. Kan de rekomenderas?

Och så den obligatoriska bilden, tagen när jag var och tittade på den. Mer kommer när jag väl har kommit hem igen.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Andreas Mattsson

#2 » 00:44:36, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen aning om nåt du frågar,,men du har gjort heeelt rätt,blir lite avundsjuk kan jag säga.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Pistongen (trådstartaren)

#3 » 20:15:12, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit hemma ett par dagar, och till och med fått ett par timmar i maskinen mellan allt annat som har högre prioritet. :grin:
Jag har bytt alla filter, motorolja + oljorna i framdrivningen. Hydrauloljan ser bra ut så den kan hänga med ett tag till. Maskinen är riktigt fin att
köra, och den tar sig fram i terrängen på ett bättre sätt än vad jag vågat hoppas på så hitills är jag barnsligt nöjd!

En fråga, finns det flytläge på den här modellen? Jag har tittat i handboken men där står det inget om det vad jag kan se. Jag har inte fått til snitsen
vid planering, men det kommer nog men just nu är det kraftig "Mjölby-haka" när det körs :)
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

kentreprenadse

#4 » 21:36:31, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! Grattis till köpet. Har själv köpt en Atlas, väntar med stor förväntan på leveransen! :D
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450

Pistongen (trådstartaren)

#5 » 14:30:17, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte haft så mycket att uppdatera om, maskinen har gått som en klocka de timmar jag har kört den. Det har varit så "enkla" arbeten att det egentligen inte har varit värt att uppdatera tråden. Dessutom vill man ju inte skylta med de första trevande försöken att gräva heller då jag skämdes för mycket :)

Men nu har jag fått ett litet problem, det har börjat läcka i cylindertätningen på den yttre bomcylindern. Så frågan lyder, finns det "split seals" att byta med så man slipper riva hela cylindern med kolv o allt? Själva kolven skall dras med 1000 Nm och en sådan momentnyckel har jag inte, och har inte planerat köpa heller. Eller är det bara att bita i det sura äpplet och demontera hela cylindern o köra till verkstaden?

Där jag jobbar kör vi mycket med "split seals" men det är större dimensioner och lägre tryck. Och om det finns, vilka saluför sådant om man vill gå på en tredjepartstillverkare?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

mimeck

#6 » 17:40:05, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du nu behöver dra kolven med 1000nm så kan du tex använda en våg och rätt längd på dragstången.
Det kanske duger att bara dra tills du får blodsmak i käften. Brukar vara en ganska vanlig metod.

Jag vill inte förklara fel så jag låter nånn annan förklara så det blir rätt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pistongen (trådstartaren)

#7 » 19:07:52, 14-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland är det lätt att snålheten bedrar visheten, jag fick ett pris på jobbet (ej tätningar etc) på 800 sek från en lokal firma som gör sådana här jobb. Då låter jag hellre dem göra det ordentligt i en verkstad med riktiga verktyg istället för att hållas på logen med damm o grus som blåser omkring.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Krister Andersson

#8 » 09:10:09, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inget mer att skriva om nu, är du forfarande är nöjd med maskinen och så? Vad upplever du som bra samt kanske mindre bra. Är också lite sugen på en Atlas 1404 -98, så lite mer input vore fint. Vet nån vad det är för skillnad på te x 1404M kontra 1404? Blir inte riktigt klok på vikter som uppges på maskinerna, ibland står det att den väger ca14 ton, sedan kan man hitta en annan annons där det står att vikten är 18 ton??? Hur kan det skilja ca 4 ton på samma modell???
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Pistongen (trådstartaren)

#9 » 09:27:54, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister Andersson skrev:Har du inget mer att skriva om nu, är du forfarande är nöjd med maskinen och så? Vad upplever du som bra samt kanske mindre bra. Är också lite sugen på en Atlas 1404 -98, så lite mer input vore fint. Vet nån vad det är för skillnad på te x 1404M kontra 1404? Blir inte riktigt klok på vikter som uppges på maskinerna, ibland står det att den väger ca14 ton, sedan kan man hitta en annan annons där det står att vikten är 18 ton??? Hur kan det skilja ca 4 ton på samma modell???


Jag är väldigt nöjd med maskinen! Lugn och fin i hydrauliken och som jag nämnt innan så går den över förväntan bra i terräng. Den går ganska sakta på väg men skall man inte så långt spelar det ju ingen roll. Det enda haveriet var startmotorn som brann men det är allt. Vad de olika beteckningarna står för har jag ingen aning om, jag har en 1304M AWE4 och jag tror att det har nåt med hydraulsystemet att göra.

Har inte hittat så mycket negativt, hytten är kanske inte den mest bekväma men jag är bara en glad amatör med få timmar om året så jag lider inte. Förra ägaren, eller vem det nu var som skruvade på den har haft sina egna lösningar på det elektriska men det är ju inte Atlas fel :) Spakarna var inte de mest bekväma, knapparna var väldigt hårda att trycka men jag har bytt ut dem mot Danfoss rullspakar. Hur det funkar med återförsäljare och service vet jag inte då jag inte har behövt dem, delar o filter har jag köpt från Rikards Reservdelar, de verkar kunna få fram det mesta man kan behöva. Nu när det börjar bli säsong att köra igen så skall jag uppdatera tråden bättre. Jag kommer alltid på att ta bilder när jag är halvvägs igenom projektet oh då rinner det ut i sanden tyvärr.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Krister Andersson

#10 » 10:15:14, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra att du är nöjd. Har du bytt till rullspakar själv, och vad kostade det? Startmotorn vad kostade den, blev den inköpt från Rikards? Har du kört andra hjulgrävare och jämfört något mellan olika märken? Alltid intressant att höra.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Pistongen (trådstartaren)

#11 » 13:01:31, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister Andersson skrev:Kul att höra att du är nöjd. Har du bytt till rullspakar själv, och vad kostade det? Startmotorn vad kostade den, blev den inköpt från Rikards? Har du kört andra hjulgrävare och jämfört något mellan olika märken? Alltid intressant att höra.


Ja, jag bytte till svab/rullspakar själv men jag köpte det begagnat ev en kompis då han uppgraderade själv. Så jag vet inte hur mycket ett nytt kostar. Startmotorn köpte jag från Olsons i Ellös, det är inte Bosch men det duger åt mig.

Har bara prövat en Volvo EW140 lite snabbt så jag har egentligen inget att jämföra med.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Krister Andersson

#12 » 11:42:22, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hammarhydraulik på din maskin, och vet du hur man aktiverar den ? Var och kikade på en Atlas där ägaren trodde det skulle finnas den funktionen men visste inte vilka knappar/reglage det var. Annars var hydrauliken för övrigt väldigt mjuk och fin precis som du skrev. Är din maskin tät ? Den här fanns det lite läckage på. Har läst någonstans att det är vanligt på Atlas, men det kanske bara gäller äldre?

Kollade plåten och där stod vikt 18000kg, är din lika tung?
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Pistongen (trådstartaren)

#13 » 12:31:42, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister Andersson skrev:Har du hammarhydraulik på din maskin, och vet du hur man aktiverar den ? Var och kikade på en Atlas där ägaren trodde det skulle finnas den funktionen men visste inte vilka knappar/reglage det var. Annars var hydrauliken för övrigt väldigt mjuk och fin precis som du skrev. Är din maskin tät ? Den här fanns det lite läckage på. Har läst någonstans att det är vanligt på Atlas, men det kanske bara gäller äldre?

Kollade plåten och där stod vikt 18000kg, sypp är din lika tung?


Ja, det är hammarhydraulik på den, det går en grov slang från ventilblocket ut på stickan. Har inte forskat djupare i det själv, men det sitter där. När jag smög upp systemet i ett annat ärende såg jag att slangen går i på samma ventil som för slänthydrauliken, sen verkar det som det är en elventil som väljer om det är slänt eller hammarfunktion som skall aktiveras. Det är som sagt vad det ser ut som för mig vid en snabb koll.

Min väger "bara" 13500 kg så det är ju betydligt mindre.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

mimeck

#14 » 18:52:40, 13-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pistongen skrev:Har inte haft så mycket att uppdatera om, maskinen har gått som en klocka de timmar jag har kört den. Det har varit så "enkla" arbeten att det egentligen inte har varit värt att uppdatera tråden. Dessutom vill man ju inte skylta med de första trevande försöken att gräva heller då jag skämdes för mycket :)

Men nu har jag fått ett litet problem, det har börjat läcka i cylindertätningen på den yttre bomcylindern. Så frågan lyder, finns det "split seals" att byta med så man slipper riva hela cylindern med kolv o allt? Själva kolven skall dras med 1000 Nm och en sådan momentnyckel har jag inte, och har inte planerat köpa heller. Eller är det bara att bita i det sura äpplet och demontera hela cylindern o köra till verkstaden?

Där jag jobbar kör vi mycket med "split seals" men det är större dimensioner och lägre tryck. Och om det finns, vilka saluför sådant om man vill gå på en tredjepartstillverkare?



Har du fått tag på tätningar?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pistongen (trådstartaren)

#15 » 08:18:54, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:
Pistongen skrev:
Har du fått tag på tätningar?


Jadå, köptes via Rikards reservdelar. jag tog hela kolven till en lokal verkstad som bytte hela klabbet på en timme. Hade jag envisats att göra det själv på logen hade det tagit betyligt längre tid och garantert mer krångel. Plus att de fixade till jacket i kolvstången för det facila priset av 650 kr [/quote]
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se