CountyBruff skrev:Först och främst tackar jag för den tydliga beskrivningen.
Vill gärna se wiren uppifrån.
Sen gör jag oftast saker den svåra vägen, jag monterade dem ouppvärmda.
Inte mycket att se på wiren, bara en ögla för kroken på kättingtaljan, och wiren går ju rätt igenom sviveln så det är väldigt enkelt att få det centrerat.
Då var tätningarna bytta, inga svårigheter alls. Rent och fint i spåren också, hade nog kunnat låta bli att byta tätningarna då de var i bra skick men jag har varit dumsnål innan och ångrat mig efteråt så det var lika bra att byta hela klabbet. Har aldrig sett en
tätning som består av tre ringar så idag har jag lärt mig något nytt! Dessutom har jag rensat alla gängor för SAE flänsarna både i sviveln och alla bultar.
Monteringen är en annan historia, svågern uppe för att dra i taljan och jag under för att styra, allt gick bra tills det var ca 5mm kvar och då tog det
bom stop. Bankade så mycket jag vågade utan resultat så jag tyckte att det var säkrast att sänka lite, och då gled ju naturligtvis den översta tätningsringen ur så det var bara att sänka ner bojsänket igen, kollade tätningarna noga och statorn för att se om det tagit emot någonstans, allt såg bra ut sen gav jag upp för dagen. Imorse gjordes ett nytt försök,och tog stopp på samma ställe! Men jag surnade till, spännde vajern lite till och klippte till och smack så hoppade den upp i läge. Nu är nästa problem låsringen, det var ett helsike att få loss den med Swedols största låsringstång och stört omöjligt att få dit den. Åkt runt hela Linköping men ingen hade någon större hemma så jag fick beställa en, kommer förhoppningsvis imorgon.
Och så lite bilder:
Superavancerat lyftverktyg, i brist på bröd får man äta limpa som det heter.
Edit: Försöker rotera den sista bilden men det vill sig inte