Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pistongens Atlas 1304

44 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Pistongen (trådstartaren)

#16 » 17:20:04, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp, då var det dags för det första problemet. Högväxeln vill inte gå i av nån anledning. Har inte felsökt så mycket än då jag har en del att göra och den tar sig frammåt. Men relät drar i alla fall, vad jag kan se så ska den aktivera en magnetventil som skickar olja till växelföraren men längre än så har jag inte kommit. Har inte lyckats identifiera var ventilen sitter heller, det är ju ett helt ormbo med slangar. Frågan är om man skall rota med aktuatorn/växelföraren först? Fast att det skedde på en gång och inte intermitent talar nog för elfel? Om nån har koll får ni gärna dela med er.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Pistongen (trådstartaren)

#17 » 10:25:51, 10-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var problemet löst med växlarna, easy fix kan man säga. Det var relät trots att det både klickade och lysdioden aktiverades när det blev spänning på. Bytte ut det mot ett annat och nu funkar det som det skall, erfarenheten har lärt mig att det är lika bra att dubbelkolla allt enkelt, även om man är säker innan man börjar gå djupare.

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#18 » 22:12:07, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte skrivit så mycket i tråden, maskinen har tickat och gått oförskämt bra. Bara vanligt underhåll, ett relä la av så hög/låg växel slutade fungera men det är allt.
Men nu har sviveln börjat läcka, det började redan förra året men för ovanlighetens skull så slutade det av sig själv och jag glömde bort det tills förra veckan. Nu är det betydligt värre, och jag har väl inga alternativ än att krypa till korset. Jag har bara kollat lite snabbt, det är nog en relativt enkel operation att få loss den rent tekniskt men jösses vad slangar det är kopplat på den!

Har nån haft loss hela paketet på en Atlas? Måste man dra upp den eller går det att sänka ner den mot marken? Det blir ju några slangar mindre att lossa,,, nåt annat att tänka på än att stänga sugventilen till tanken? Kan man blåsa/suga tillbaks oljan till tanken på nåt sätt eller är det bara att acceptera en del förluster?


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#19 » 20:43:06, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp, i ett svagt ögonblick idag bet jag i det sura äpplet och började med sviveln. Konstaterade ganska så omgående att sugventilen mellan pumpen och hydraultanken inte alls fungerade. Jaja, då blir det ju i princip ett oljebyte och det skadar väl inte, men lite surt är det. Inte mycket att säga annat än att det tog sin tid att låta oljan rinna ut igenom sviveln. Så utöver att märka upp alla tusentals anslutningar så är det allt som blev gjort idag, nya friska tag imorgon. Det lutar åt att försöka lyfta upp sviveln istället för att sänka ner den, jag har kommit fram till detta beslut pga en runddragen skruv till kopplingsflänsen på kardanaxeln. Lika bra att inse när man har förlorat mot mekaniken, de sitter hårt!

3 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#20 » 19:04:34, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att massa andra viktigare saker kom ivägen som vanligt fick jag tillfälle att fortsätta idag. Innan jag satte igång så tittade jag och gjorde upp en plan hur jag skulle göra. Men det gick som vanligt, efter att ha lossat flertalet slangar som går ut till bommen kom jag åt toppen på sviveln,, insåg omgående att det låg ett tjock lager med skit där och efter att jag fått bort det mesta insåg jag att det här blir betydligt svårare än vad jag tänkt mig. Hittade flera anslutningar som i princip är omöjliga att komma åt. Alternativet som jag ser det nu är att huset till sviveln får sitta kvar och så får jag försöka lyfta ur innanmätet på något sätt. Helst vill jag inte göra på det sättet då det helt enkelt är svårare än att ha klumpen på en bänk. Jag har en sprängskiss som inte helt stämmer, på min svivel sitter det ett block, (se bild) som jag inte vet hur jag ska få loss, sen borde det bara vara att lossa alla insexskruvar runt toppen. Misstänker att det är genomgående skruv från SAE flänsarna på slangarna men är inte säker. Måste få det rent innan jag gör något mer bara.

Många slangar blire

Bild

Trångt!

Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Michael Meier

#21 » 19:40:30, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en annan röd maskin var ja tvungen att demontera hela sviveln komplett, är du någorlunda säker på att du måste göra det på denna maskin?

Annars räcker det att ta ut kärnan för att byta tätningarna.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Pistongen (trådstartaren)

#22 » 19:54:22, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:På en annan röd maskin var ja tvungen att demontera hela sviveln komplett, är du någorlunda säker på att du måste göra det på denna maskin?

Annars räcker det att ta ut kärnan för att byta tätningarna.


Jag är inte säker på någonting :) Men det är ju som sagt varit lättare att få dit tätningarna ordentligt om jag kan ta loss sviveln, det är ju tätningsringen mellan "stora" o "lilla " klumpen som läcker och det kan nog bli nog så svårt att komma åt där den sitter men finns det inget val så.

Just nu ångrar jag att jag började med det här, hade nog kunnat leva med läckaget ett tag till men det är lätt att vara efterklok. Å andra sidan skulle jag säkert fått storläckage och jag hade fått göra det ute i terrängen istället.

Det gick ju att ladda upp PDF! Här är sprängskissen, det är mellan Pos 9 och 16 det läcker, misstänker u-ring, Pos 13.

Svivel skiss.pdf

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Michael Meier

#23 » 20:47:44, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte selvklart att det är enklare å få dit tätningar korrekt med sviveln "nere på backen"
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ja-bond77

#24 » 08:33:43, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns nog som det varit enklare att plocka ner ytterdelarna av sviveln neråt istället... Har du ingen med gassvets i närheten som kunde skära av den rundade skruven på kardanaxeln?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Pistongen (trådstartaren)

#25 » 08:59:48, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaknade till vid 4 imorse med en idé hur man möjligen kan få till det,, (inte första gången det har hänt!) Det är möjligt att jag inte förstått hur nu har menat men min första idé var att ta ut hela aset men det kanske är möjligt att låta "rotorn" dvs pos 8 helt sonika sitta kvar och bara lossa och sänka pos 9 och 16? Kan bli petigt att få dit de nya tätningarna på rotorn men det är värt ett försök. Vad tror ni?

Förresten så ringde jag ringde den lokala Atlas firman och frågade om råd men det blev goddag yxskaft svar, verkade mest som att de inte hade nån koll alls på grävardelen utan der föredrog att jobba med Rottnes sortiment så att säga. . Ska slå Sundahls i Växsjö en signal imorgon och hoppas att de är mer hjälpsamma.

Edit: Precis det tillvägagångsättet ja-bond föreslog ju :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

CountyBruff

#26 » 12:33:18, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag renoverade undre sviveln förrförra året, där satt packningarna i nr 16.
Köpte delar från Richards reservdelar.

2 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

CountyBruff

#27 » 12:53:58, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett (onödigt?) tips.
Såga en klyka underifrån på nr 2 när allt är nedplockat.
Då kan man demontera lilla sviveln separat nästa gång.
Dessutom kan du montera i två etapper.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Pistongen (trådstartaren)

#28 » 20:59:45, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Ett (onödigt?) tips.
Såga en klyka underifrån på nr 2 när allt är nedplockat.
Då kan man demontera lilla sviveln separat nästa gång.
Dessutom kan du montera i två etapper.


Inte alls onödigt tips! Låg under maskinen idag och undrade just på hur fasen man skulle bära sig åt för att demontera det lilla huset först. Men insåg tillslut att det nog inte går och du har precis bekräftat det, klurade ett tag på stiftet där :) Idag har det faktiskt gått några steg framåt och inget bakåt för en gångs skull. Fick loss kardanaxeln, några bågfilsblad, lite silvertejp och mycket svordommar senare fick jag loss den runddragna muttern, de andra lossnade snällt.

Som jag ser det nu ska det "bara" vara att lossa brickan Pos 23 och låsringen Pos 12 för att sen sänka ner båda husen i en enhet? Och så undrar jag vad de 4 skruvarna som sitter mellan husen kan ha för funktion? De sitter med låsmutter men kan inte se dem på skissen. För att sänka så tänkte jag föra en vajer genom centrumhålet och så en stoppbit så ska det nog gå att sänka den fint med taljan.

Ignorera den undre pilen, det är låsningen till undre huset jag nämde först i inlägget.

Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

CountyBruff

#29 » 21:08:12, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var aldrig så högt upp och skruvade, men jag TROR att skruvarna är avlastning för låsringen.
Det finns en äldre tråd om svivelrenovering i en Poclain?? med många nyttiga tips.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

ja-bond77

#30 » 21:14:51, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se