Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Pistongens Atlas 1304

44 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

CountyBruff

#31 » 21:17:30, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA Bond är som Lucky Luke, drar snabbare än sin egen skugga.
Tack för länkarna!

2 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT



CountyBruff

#32 » 21:22:44, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pistongen-
Om du vågar vara lika galen som jag, och kan svetsa, kan du såga av tappen på lilla sviveln,
enkel att montera efter modifieringen av fästet.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Pistongen (trådstartaren)

#33 » 21:36:07, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan svetsa och lite galen är jag, men jag tror jag prövar med att sänka hela statorpaketet i en klump, om det av någon anledning inte går så går jag den destruktiva vägen. Hoppas att jag kan få tillfälle att jobba med det imorgon också.

Tack för länkarna Ja-bond, har sökt som en dåre men kammade noll.

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#34 » 19:03:54, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det några timmar till med blandade resultat, efter en del mustigt språk (grannflickan har nog lärt sig några nya ord idag) så fick jag den övre sviveln att flytta på sig. Men den undre sitter bom fast, sitter det en låsring på toppen? Jag har känt efter men det är helt slätt ovanpå, kan iofs vara att det är fullt med permatex så låsringen liksom har blivit ingjuten. Det är ju en ring på sprängskissen men jag fick för mig att den satt inne i och inte hade något med låsning mot statorn att göra? Hade ingen spegel men får väl kosta på mig en dylik.

Edit: Naturligtvis har jag lossat brickan i botten, skruvade tillbaks skruvarna när jag gett upp för dagen.


Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

CountyBruff

#35 » 19:25:35, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter mitt fulmek kom lilla sviveln ner fint.
Hur långt har stora sviveln sjunkit?
I kula 1, sitter två skruvar som håller järn 2.
Kommer du åt dem?
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Pistongen (trådstartaren)

#36 » 21:52:10, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har sjunkit ca 5mm, nu går den inte längre ner för låsstiftet på undre sviveln tar stopp i järnet, och jag kommer inte åt de skruvarna i kulan. Men om du fick loss den så är det nog inte låsringen som stoppar, jag vågade inte banka på hårdare då jag inte var säker. Det är konstigt vad mycket försiktigare man är när det är ens egna grejer och ens egen plånbok får stå för konsekvenserna om det går fel :lmao:
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#37 » 21:12:25, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är aset loss! Klippte till och fick ner den 5mm till, lossade kulan och staget som höll ihop stora och lilla sviveln och sen var det bara att få ner dem en och en.
U-ringen jag misstänkte från början hade en liten skada, och det är lite missfärgat på motsvarande plats på rotorn så det känns bra att få det bekräftat. Det är lite spår på den grova delen av rotorn men det är inga vassa kanter så jag låter det vara. Nästa steg blir att rengöra ordentligt och byta alla tätningar. Den stora blir inga problem men det blir betydligt pilligare med de mindre. County, hur gjorde du? Värmde du dem i varmt vatten och vek ner dem i spåren eller gjorde du på nåt annat sätt?

Och så lite bilder:


Bild

Bild

Bild

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

CountyBruff

#38 » 22:20:33, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst tackar jag för den tydliga beskrivningen. :thumme:
Vill gärna se wiren uppifrån.
Sen gör jag oftast saker den svåra vägen, jag monterade dem ouppvärmda.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Pistongen (trådstartaren)

#39 » 18:49:44, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Först och främst tackar jag för den tydliga beskrivningen. :thumme:
Vill gärna se wiren uppifrån.
Sen gör jag oftast saker den svåra vägen, jag monterade dem ouppvärmda.


Inte mycket att se på wiren, bara en ögla för kroken på kättingtaljan, och wiren går ju rätt igenom sviveln så det är väldigt enkelt att få det centrerat.

Då var tätningarna bytta, inga svårigheter alls. Rent och fint i spåren också, hade nog kunnat låta bli att byta tätningarna då de var i bra skick men jag har varit dumsnål innan och ångrat mig efteråt så det var lika bra att byta hela klabbet. Har aldrig sett en tätning som består av tre ringar så idag har jag lärt mig något nytt! Dessutom har jag rensat alla gängor för SAE flänsarna både i sviveln och alla bultar.

Monteringen är en annan historia, svågern uppe för att dra i taljan och jag under för att styra, allt gick bra tills det var ca 5mm kvar och då tog det bom stop. Bankade så mycket jag vågade utan resultat så jag tyckte att det var säkrast att sänka lite, och då gled ju naturligtvis den översta tätningsringen ur så det var bara att sänka ner bojsänket igen, kollade tätningarna noga och statorn för att se om det tagit emot någonstans, allt såg bra ut sen gav jag upp för dagen. Imorse gjordes ett nytt försök,och tog stopp på samma ställe! Men jag surnade till, spännde vajern lite till och klippte till och smack så hoppade den upp i läge. Nu är nästa problem låsringen, det var ett helsike att få loss den med Swedols största låsringstång och stört omöjligt att få dit den. Åkt runt hela Linköping men ingen hade någon större hemma så jag fick beställa en, kommer förhoppningsvis imorgon.

Och så lite bilder:




Bild


Bild


Superavancerat lyftverktyg, i brist på bröd får man äta limpa som det heter.

Bild

Edit: Försöker rotera den sista bilden men det vill sig inte :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

ja-bond77

#40 » 19:08:10, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, det går så bra så. Men man ser inte resultatet av roteringen innan man trycker Ctrl+F5 för att (hård)ladda om sidan.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Pistongen (trådstartaren)

#41 » 19:13:36, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Jodå, det går så bra så. Men man ser inte resultatet av roteringen innan man trycker Ctrl+F5 för att (hård)ladda om sidan.


Där hade du rätt igen :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#42 » 18:47:08, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag ihop det sista, fyllt olja och provkört och kan ni tänka er, alla funktioner fungerade och tätt var det! Det verkar dessutom som att det var internt läckage i sviveln innan då det var en var en betydlig skillnad på kraften på drivningen när man kör så det var en välkommen bonus.

Nu är jag ganska nöjd att det är gjort, men det skall erkännas att det fanns både ett och två tillfällen jag förbannade mig själv att jag påbörjat projektet öht men nu är det glömt :D

7 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#43 » 20:08:52, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag fått ynnesten att berätta vad de tre låsskruvarna (Pos 7 på sprängskissen) jag frågade om innan har för syfte. De är till för att låsa Pos 31 i huset så att det inte glider ur. Så nu förstår jag varför inte det inte var urskuret på plattjärnet som original, det hade nämligen hindrat det undre huset att ramla nedåt. Nu hade jag sån tur att diverse slangar hindrade en total katastrof så jag kom undan med ett enda slangbrott. Men det var inte roligt att ligga i leråkern och försöka styra upp det men det gick till slut. Jag fick i min enfald för mig att det var ett spår i axeln men det var bara hål för låsskruvarna, men de såg jag när innanmätet var blottat. Oljan rann och regnet föll så det blev inte tillfälle att ta bilder så ni får lita på mina ord :D På det stora hela kom jag väldigt lindrigt undran.

4 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#44 » 12:57:40, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte varit så aktiv här på ett tag, karriärsbyte och utökning av familjen har tagit upp den stora delen av livet men nu är det dags att be om hjälp/råd igen. Maskinen har gått otroligt bra, iofs inte så många timmar men ändå. Dock har jag på sistone tyckt att den börjar bli lite svag och svår att finköra med. Särskilt svängen är orkeslös, och min första teori var att svängmotorn börjar ge sig, och det kändes för dyrt att forska i så jag körde strutsstrategin med hyfsat resultat. Dock, av ren slump märkte jag att svängen snabbade upp när jag aktiverade körpedalen. Så jag testade att låsa bromsen för att sen skrapa sidledes försiktigt, och den orkade inte ett smack. Sen testade jag samma sak men med en ytterst lätt touch på körpedalen, och då var all kraft där som det var när jag fått maskinen.

Kan det vara så enkelt att det är en simpel tryckinställning som behöver göras? Eller nån som har några andra teorier?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henrik lagesson, hydrolift, johan.eriksson och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se