Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Brøyt X20 - Dunderklumpens fortsatta äventyr!

190 inlägg • Sida 5 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Anton

#61 » 09:12:20, 16-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: Bröjti var bra :lmao:
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige



Lars B (trådstartaren)

#62 » 09:17:49, 16-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev::lmao: Bröjti var bra :lmao:


Brøyti var verkligen bra! Tål att funderas på!
Man vill ju inte förvirra Dunderklumpen allt för mycket heller...
Jag är strax vid maskinen, får kolla hur det känns då?

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Lars B (trådstartaren)

#63 » 10:05:36, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinisten är allt bäst!

Här skriver man för några inlägg sedan att man borde ha en "Övningsspakningsskylt" så åskådare inte tror att man kan det här med att gräva än på ett tag!

[img]http://www.maskinisten.net/shoppen/images/uploads/Övningsspakning.jpg[/img]

Anton han högg direkt och nu finns det magnetskyltar att beställa i shopen! Underbart! :buga:

http://www.maskinisten.net/shoppen/inde ... oductId=96

Tyvärr hade jag ju ingen skylt igår för då blev det mer av övning och denna gång så skickade Micke iväg mig i sin Hitatchi för att jag skulle få testa rotortilt med! :thummar: Förstå att man hamnat på en fin Maskinistskola! :driver:

Bild
En gammal bild på maskinen.

Så jag larvade iväg över planen med sikte på högen med massor för att prova och familjen Nilsson laddade med bullar och dricka vid fikarumsfönstren för dagens skratt! :mrgreen:

Upplevelsen av en ny maskin var blandad... Att bara gräva utan RT var enklare än med Klumpen. Mjukt och snällt och utan de överraskningar som den tveksamma prioriteringsfunktionen på Brøyten bjuder på! Om du får hårt motstånd av tjäle o.d under en rörelse där så skenar gärna en annan av kolvarna med dubbelfart vilket kan bli eh... spännande!
Men det här med RT... Inget för dag två av grävkursen! Inga problems att fatta styrningen av den, suveränt med rullar. Så långt ok MEN då är det ju någon j-vel som bytt ut alla de spakrörelserna som lite i smyg börjat fastna i ryggmärgen! :x Såg nog ut som att skicka ut någon med båda benen gipsade mitt i en balletföreställning! Nu ska vi se... Sticka in är nu svänga höger medan det som var Sticka in är nu höger/vänster men skoptilt är ju detsamma OM du inte tiltat RT då är det också tilt tillsammans med rullen va f-n inte ned med skophörnet i leran!!! :ohnej:
:help: Nä RT har jag inte hjärna till ännu på ett tag! Men just det ja... Jag har ju en gammal Brøyt som är stelare än världens all potensmedicin! Ingen fara att lillhjärnan behöver oroas... men Anders Berg har ju tilt på sin planerskopa! Det kanske man kan klara :klia:

Sedan så ruppade jag igång Klumpen och tillsammans med Micke så kikade jag på ett par fall av oljeinkontinens som vi noterat tidigare men med drifttimmarna så blev de lite tydligare. Ont om bilder eftersom hydraulolja och kameror inte är bästa kombination :wink:
Men dels så läkte ett skarvstycke i servokretsen, bortplockat här:

Bild

Efter lite rengöring så visade det sig vara en spricka i godset :sad:
Tyvärr sitter den så att den inte går att hårdlöda så nu får man hoppas att det är en standardpryl (någon son känner igen?).

Bild

Inte särskilt stor, 19 mm på mutterstycket. Tyvärr är ju alla hydraulikverkstäder stängda på helgen! :x
Sedan så hittade vi en rätt lång hårfin spricka i godset på kolvhuvudet på skopcylindern som svettades rätt bra med olja. Micke lugnade med att det finns pinnar till svetsen som klarar att svetsa utan att demontera. Någon som vet vad jag ska ha? Då var fotografen så kladdig att det inte finns på bild :grin:

Nå ytterligare en lärorik dag och med lite mek så kan man Klumpa vidare!

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

nixs

#64 » 10:39:38, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ser ut som en övergång från mm gänga ev inuti muttern om den passar på bilden innan där det saknas en mutter. och andra änden ser ut som en GE rörgänga tum. 19 mm nyckelvidd borde vara 1/4".

Man ser inte så bra, hur ser det ut vid den utvändiga gängan, sitter det en gummitätning där? Och hur ser det ut rakt ner i muttern så att säga?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#65 » 11:06:15, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ännu inte "shimsat in" ögonmåttet 100 %:igt i dag, så viss reservation om fel kan förekomma...

Är det ett 10 mm hyd.rör så borde det vara en EGE-10L koppling du ska lete efter och är det 8mm hyd.rör så är det en EGE-8S.
EGE(-R-ED) är den moderna typen som är "mjuktätande" mot båda hållen.

Heter nog EVGE på "Swedol språk" och de har väl öppet även om Lördagar (handlar själv inte där).

-Jäkligt rolig tråd att läsa då den på ett roligt och informativt sätt både handlar om "stenåldersmaskinen" och dess ägare! :mrgreen:
Senast redigerad av dimorep 11:12:17, 17-04-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Lars B (trådstartaren)

#66 » 11:12:43, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Ser ut som en övergång från mm gänga ev inuti muttern om den passar på bilden innan där det saknas en mutter. och andra änden ser ut som en GE rörgänga tum. 19 mm nyckelvidd borde vara 1/4".

Man ser inte så bra, hur ser det ut vid den utvändiga gängan, sitter det en gummitätning där? Och hur ser det ut rakt ner i muttern så att säga?


Nä, där var jag slarvig! Ville bara visa sprickan och tänkte inte längre (samt att snöflingorna började falla!).
Men för ett proffs som Nix så blir det ju rätt ändå! Eller? Medan jag skriver så kastar sig nästa proffs in i gissningsleken...

dimorep skrev:Har ännu inte "shimsat in" ögonmåttet 100 %:igt i dag, så viss reservation om fel kan förekomma...

Är det ett 10 mm hyd.rör så borde det vara en EGE-10L koppling du ska lete efter och är det 8mm hyd.rör så är det en EGE-8S. Då är det den moderna typen som är "mjuktätande" mot båda hållen.

Heter nog EVGE på "Swedol språk" och de har väl öppet även om Lördagar (handlar själv inte där).


Bild

Bild

Nu ser ni ändarna på problemet med! :mrgreen:
Det fasta mutterstycket är stämplat med ED eller EU om det kan vara till någon hjälp?
Tyvärr är närmaste Swedol 11 mil bort så dit åker jag nog bara om jag är säker på att de har prylarna...
Tack för ert engagemang! :buga:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Tomasb

#67 » 11:28:00, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av Tomasb 11:29:59, 17-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Lars B (trådstartaren)

#68 » 11:42:11, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomasb skrev:http://www.handla.swedol.se/shop/showItem.asp?ArtNr=HK-1471 kanske?

Blev knasigt... så här då http://www.handla.swedol.se/images/large/HK-1469.jpg


Skulle absolut kunna vara den! Lite kortare, men det spelar ingen roll där den sitter! Röret på min koppling är 10mm så om bara gängorna stämmer så... Men när man har med gamla maskiner och göra så gör man sig beredd på att det visar det sig att man har kirgisisk flängstigning på gängorna och man kan börja ombyggnationen strax bakom skoptänderna om man vill hitta passande delar :mrgreen:
Men om detta är en pryl som finns på hyllan i "varje" hydraulikshop så kan jag ju spara 22 mil och köpa den i Ö-vik på måndag? Eller är Swedol lösningen så bör jag åka idag...
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Lars B (trådstartaren)

#69 » 14:25:39, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Ja alla Maskinister, jag vet inte vad jag ska säga... Men nu är rätt koppling på väg till mig per post från en medlem här! Vet inte om han ville skylta med sitt namn så jag tackar bara så här!
:buga: :buga: :buga:
Man blir alldeles varm av den hjälpsamhet som fins här! Tusen tack från både mig och Dunderklumpen!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

nixs

#70 » 14:31:34, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det metrisk gänga på den utvändiga?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lars B (trådstartaren)

#71 » 14:35:57, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Är det metrisk gänga på den utvändiga?


Jag har tyvärr ingen aning då jag har ont om jämförelseobjekt. Kan jag mäta mig fram till det? Jag gissar att du inte tror på "Swedol"-varianten eller?
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Anton

#72 » 15:11:46, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att alla kopplingar till bröyt finns här ??
Godsgänga är då 3/8 och muttern metriskt.
Förresten är denna tråden det roligaste jag har läst på länge. Kollar timvis om det har kommit ett nytt inlägg. :buga:

/Anton!!

http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=190
Senast redigerad av Anton 15:19:11, 17-04-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Lars B (trådstartaren)

#73 » 15:30:51, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Jag tror att alla kopplingar till bröyt finns här ??
Godsgänga är då 3/8 och muttern metriskt.

/Anton!!

http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=190


Tackar! Då är nog rätt saker på väg till mig för enligt den tabellen så bör det vara en evge 10 eller? Det enda måttet jag har är detta:

Bild

Behövs annat för att vara säker så hojta! På maskinen är det ju svårare att mäta om jag inte kan skicka ut Micke att mäta.
Om inte alla hängt med på det så står Brøyten änu så länge 10 mil hemifrån så det är ingen risk att vi tröttnar på varandras närvaro! En ren distansrelation... men visst planeras det för att flytta ihop! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

nixs

#74 » 17:51:08, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen gängtolk att mäta gängan med? Eller annars ett skjutmått och grovt mäta om det passar in på stigningen på en metrisk gänga?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lars B (trådstartaren)

#75 » 18:14:31, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Har du ingen gängtolk att mäta gängan med? Eller annars ett skjutmått och grovt mäta om det passar in på stigningen på en metrisk gänga?


Jo, en gängtolk har jag nog i verkstan... Men skjutmåttet ligger nog tillsammans med de flesta andra vardagsverktyg i Ö-vik just nu. Tillfälligt utlokaliserade i Brøytens närhet!
Men hur var det nu... Visst kan det vara samma stigning på tum och metriska gängor eller är jag på klassisk cykeltur då? Skovlar i mig lite krubb och tar en sväng till verkstan av nyfikenhet, annars är det en hel påse med kopplingar på G postledes till mig! :mrgreen: Dock kanske med lite modifieringar av trevägskopplingen under med för att passa :klia:
Vilka mått behövs?
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dahlberg och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se