Även Scania 110:a kommer att få eget tillhåll om några dagar då den ska resa hemåt
ekstam skrev:
Solsken, Brøyt, Scania och Volvo, vad mer kan man begära? (Förutom enstaka ladugårdar som skall rivas då).
-ekstam
Inte mycket alls faktiskt! Tackar för solskenet Ekstam! För jag trodde jag skulle få skriva något surt om det faktum att det föll snö natten innan och flingorna dansade i luften när vi kom fram för hämtning men det blev kanonväder och färd i strålande sol!
dimorep skrev:Så det är de norrland är till för, har länge undrat.. -Uppställningsyta för alla utrangerade lastbilar och ent.maskiner!
Dock väldigt kul att se att några kommer till användning och fortfarande fyller en funktion.
De fordon som byter ägare och rustas upp i norr är sedan länge t.o.m borta från skrotarna här. För här nere i söder är ent. och transp. brancherna så "upptrissade" att det nästan bara är fabriksnytt som gäller... Vilket kan tyckas vara lite onödigt ibland, speciellt för de fordon som bara anv. till interntransporter.
Ja det är inte illa att bo mitt i fordonsnostalgikernas motsvarighet till Skansen!
Det ÄR jobbigt när man ska köra genom byarna och huvudet roterar 400° för att hinna se vad som står bakom alla ladugårdarna! Hittade f.ö en "ny" Brøyt X20/21:a igår!
BlackLuck skrev:Klart att du skall behålla järnhandlarhytten på Volvo'n!
Perfekt när du skall släpa hem skaparglädje senare
Jag tror inte det blir så men läs i Järnhandlartråden så klarnar det nog... Men ett C-kort ska skaffas ASAP!
vinkel skrev:Såg att Scania 110:an hade klassisk 80-talsmålning med färglada stripes. Dom tillverkades väl visserligen till 1980 men det kan inte vara orginalmålning väl?
Nä, stripsen lär väl tillkommit på 80-talet men jag tror inte bilen är omlackad utan det är nog originalkulören. Ska undersöka mer om den när jag får historien till bilen som föddes som Z4116, papper på väg från SVAR-riksarkivet