Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Brøyt X20 - Dunderklumpens fortsatta äventyr!

190 inlägg • Sida 6 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

nixs

#76 » 18:16:35, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängfil brukar vara effektivt att mäta med om man inte har gängtolk.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Anton

#77 » 18:46:55, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängan på den avbildade kopplingen är 3/8" (gas?) ,röret är 10m/m, och nyckelgrepp 19m/m på muttern och godsdelen. En typisk Ermetokoppling som finns i alla Åkerman och likaså i Bröyt. Alla godsgängor är i tum. Det kan finnas skillnad i L och S kopplingar (Lågtryck och högtryck) I Åkermannen använder man L kopplingar.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Fredrik_

#78 » 18:49:48, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en gängtabell i Hydroscands prisbok. Med den kan man utesluta sig fram till vilken gänga en nippel edyl har.
Har för dålig uppkoppling för att ladda hem och leta bland deras kataloger, men har papperskatalogen i knät :thumme:
Mät ytterdiameter och gängstigning så kan jag läsa ut annars.

edit.
R3/8" har en ytterdiameter på 16,3-16,6mm enligt tabellen...
Senast redigerad av Fredrik_ 19:00:30, 17-04-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

TomasUhlin

#79 » 18:58:43, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har vägarna förbi skog så kan du ju svänga in till Staffan på hydraultjänst och kolla om inte han har kopplingen.
Rätt utrustad kan man paja allt // Tomas.
Volvo BM H10
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... baklastare
Användarvisningsbild
TomasUhlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:34, 14-02-2009
Ort: Ullånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo l50/Volvo BM-t24/David Brown 990/Volvo BM H-10

dimorep

#80 » 20:34:57, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 1/4" som är "rak övergång" från 10L och därmed klart vanligaste gängstorleken på de adaptrarna.
1/4" R-gänga är 12.9-13.1 mm utv och muttern till 10L kopplingarna är M16x1.5 som är 14.2-14.6 mm inv.

Om nyckelfästet är 19 mm så kan det stämma bra att där (enligt bilden) är (19-13/2=) 3mm ner till gängan. Tror att 3/8" gängan hade blivit för stor i förh. till nyckelfästet.
Senast redigerad av dimorep 20:37:37, 17-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#81 » 20:52:04, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med om det redan i mitt första inlägg Dimo!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lars B (trådstartaren)

#82 » 20:53:44, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får expertisen några fler mått att gå på:

Bild

De är ungefärliga mätt med stålskala :sad:
Men de verkar ju stödja dimoreps gissning. Vad heter en sådan koppling i handeln? Gängan utvändigt är inte mm men nära 1.25 i m-gäng (hade bara tolk för det upptäckte jag :ohnej: ).
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Anton

#83 » 20:55:19, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

1/4" godsgänge är 8m/m rör-slang. och 17m/m nyckelvid.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

nixs

#84 » 21:13:21, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängtabell:

http://www.mekefalk.se/bilder/threads.pdf

14.2-14.6 = M16x1.5
12.9-13.2 = 1/4"-19

Alltså som vi skrev med en gång, artikelnummer på Hydroscand för kopplingen: 6083-10-04 EVGE 10L rörstorlek 10 mm G 1/4"

Sidan 266 i

Hydroscandkatalogen:

http://hydroscand.se/MediaBinaryLoader. ... nload=true

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Jag har bestämt för mig på BSP kopplingar att det är:

19 mm 1/4"
22 mm 3/8"
27 mm 1/2"
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#85 » 21:15:42, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Vad heter en sådan koppling i handeln? Gängan utvändigt är inte mm men nära 1.25 i m-gäng (hade bara tolk för det upptäckte jag :ohnej: ).


Jag har ju "lagt min röst" på viken typbeteckning samt storlek jag tror det är på den adaptern i ett tidigare inlägg i tråden... :wave:

Ska bli kul att få reda på svaret då Lars B skruvat ihopa rördelarna på sin maskin. :mrgreen:
-Tänk att en hyd.adapter för några tior kan hålla flera personer aktiva under en Lördag e.m och kväll (vad kallas denna sjukdomen...)! :screwy:
Senast redigerad av dimorep 21:17:53, 17-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#86 » 21:28:00, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kallas maskinsjuka! :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lars B (trådstartaren)

#87 » 21:48:41, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Lars B skrev:Vad heter en sådan koppling i handeln? Gängan utvändigt är inte mm men nära 1.25 i m-gäng (hade bara tolk för det upptäckte jag :ohnej: ).


Jag har ju "lagt min röst" på viken typbeteckning samt storlek jag tror det är på den adaptern i ett tidigare inlägg i tråden... :wave:

Ska bli kul att få reda på svaret då Lars B skruvat ihopa rördelarna på sin maskin. :mrgreen:
-Tänk att en hyd.adapter för några tior kan hålla flera personer aktiva under en Lördag e.m och kväll (vad kallas denna sjukdomen...)! :screwy:


Tack till alla för hjälpen!!!
Sjukan? Men detta blir väl Maskinistens version av "Rita gissa, spring" :mrgreen:

Anledningen till min fråga var att det blev så många vändor att jag var osäker om de beteckningarna du inledde med fortfarande var aktuella med alla mått som tillstött :klia:
Men då kan vi väl enas om att ditt ögonmått var väl inshimsat trots att det var lördag och allt! :thummar:

Tänk om Klumpen där ute i regnet och haglet visste hur många skarpa hjärnor det går åt för att han inte ska lämna pinsamma visitkort på backen! :grin:

Nästa fakta-letar-lek är väl bästa beteckning på svetselektrod för att laga sprickan i kolvtoppen på skopcylindern :grin: Den kommer ju aldrig att gå att få helt oljefri men det sägs ju finnas elektroder som är bra på sådant? Själv är jag totalt okunnig när det gäller pinnsvetsning, allt mitt jobb har gjorts i MAG så nu blir det nya erfarenheter igen!

Vill nämna för att fortsätta på generösa Maskinister linjen att Micke vid lunchpausen i fredags GAV mig en pinnsvets som han hade hemma i sitt eget garage när han hörde om mina köpplaner av stor gammal klump till svets (även om jag funderar på att fullfölja det då de stora grisarna sägs vara bra om man fixar vikten). :buga: :buga: :buga:
Bara att buga huvudet djupt... igen!

Under onödigt vetande kan jag dock meddela att efter att ha klättrat runt större delen av Brøyten så har jag inte hittat en enda spricka eller svetsning i någon del av maskin, bom eller sticka! 8000-timmar och inga reparationer tyder väl på en välbygd maskin! Alla andra grävare av ålder brukar ju se ut som Frankensteins monster med lappar lite överallt! Bara det nu läckande cylinderhuvudet har svetsats tidigare av allt jag lyckats hitta! :uupps:

Trevlig lördagskväll på er alla Maskinisttokar! :bira:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

nixs

#88 » 21:52:40, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Tack till alla för hjälpen!!!
Sjukan? Men detta blir väl Maskinistens version av "Rita gissa, spring" :mrgreen:

Anledningen till min fråga var att det blev så många vändor att jag var osäker om de beteckningarna du inledde med fortfarande var aktuella med alla mått som tillstött :klia:
Men då kan vi väl enas om att ditt ögonmått var väl inshimsat trots att det var lördag och allt! :thummar:

Nästa fakta-letar-lek är väl bästa beteckning på svetselektrod för att laga sprickan i kolvtoppen på skopcylindern :grin: Den kommer ju aldrig att gå att få helt oljefri men det sägs ju finnas elektroder som är bra på sådant? Själv är jag totalt okunnig när det gäller pinnsvetsning, allt mitt jobb har gjorts i MAG så nu blir det nya erfarenheter igen!


Vad var det jag skrev som första svar på den? :mrgreen: Men man vill inte säkerställa utan mer fakta.

Svetsa kolvhuvudet, OK 48.00.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lars B (trådstartaren)

#89 » 22:00:55, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Vad var det jag skrev som första svar på den? :mrgreen: Men man vill inte säkerställa utan mer fakta.

Svetsa kolvhuvudet, OK 48.00.


Oj, förlåt Nicklas!
Nu när jag läser om så ser jag att ni var på samma linje men jag trodde ni gissade olika då! Det ser man ju i mitt svar då!
Men då utnämner vi nixs och dimorep till dagens segrare! Nixs var först och dimorep satte handelsbeteckningarna :grin:

Priset? Fri lek med "Lars lilla låtsasåkeri" om ni passerar någon semester?
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

nixs

#90 » 22:34:38, 17-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

NP :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hydrolift, Iznogoud, Patrik C F Eriksson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se