Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Case 1188, Cummins - oroligt varvtal

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Jonrad89 (trådstartaren)

#1 » 01:26:49, 11-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Jag och farsan äger sedan 3 år tillbaks en Case 1188 med 9000 timmar.
För kanske 1-1.5 år sedan fick vi lite problem med att den suckade till och började bluddra.

Vi hade fått tag på dålig diesel med skit och vatten i så vi dränerade tanken genom bottenpluggarna och bytte dieselfilter.

Original sitter ett förfilter (med elkontakt) som förra ägaren moterade bort och körde endast med vanliga dieselfiltret.
När vi köpte maskinen så köpte och monterade vi dit ett förfilter, men det funkade inge bra.
Verkade som om det blev för "trögt" för matarpumpen att suga genom förfiltret så det monterades bort (maskinen gick trotsallt bra med endast vanliga filtret).

Helt plötsligt så började maskinen dumma sig riktigt.
Vi dränerade tankarna och bytte filter (tror vi är uppe i 10-15 dieselfilter på 3 år) men inget hjälpte, maskinen bara hostade och suckade.
Vi hittade att luftade man upp dieselsystemet och körde tills den gick dåligt, så var dieselfiltret bara halvfullt.
Med matarpumpen bytt så funkar det nu PERFEKT, så vi monterade tillbaks förfiltret och maskinen gick nästintill helt perfekt.

Jag satt och körde lite halvhårt på eco-gasen (finns Tomgång, fine, eco och max) när maskinen gjorde en liten "dipp" i gasen när man gör något som belastar eller hastigt.
Så har den gjort i 1.5-2 år vilket är störande men man kunnat leva med då den hämtar sig direkt igen.


MEN... Nu har den börjat att när jag kör på eco-läget och kör i hyffsad fart och belastar så kan den nån gång ibland börja och "vibrera" i motorn.
Den gasar som eco, men just under belastningen eller när "belastningen släppt" ändra varvtal ca +- 100 varv med en uppskattad frekvens på ett par gånger i sekunden.

Det är detta som gör mig lite orolig.

- Vad kan detta vara? kom helt plötsligt för någon dag sedan.
Farsan satt och funderade och ska finnas "separat olja" i pumpen för att motverka och lugna ner orolig gång. (jag är inte helt 100 på dieselmotorer som farsan men..)

- Denna "sucken" som motorn gör, vad f*n kan det vara? Skulle vara skönt att slippa sucken. För inte ska jag väl vara tvungen att ligga på max-gasen då detta oftast inte händer på max.

Maskinen är somsagt en Case 1188
Motorn är en Cummins 6T-590.

EDIT:
Farsan snackade med mecken idag som har meckat med maskinen ända sen den var ny.

Under garanti tiden så var det något problem med någon fjäder i pumpen som hade pajjat/gått av eller något som då gjorde att motorn "svajjade" i varvtal.
Men han sa även att vi skulle testa kalibrera databoxen (han skulle berätta hur man gjorde sen) så får se om det hjälper med någon slags kalibrering om det nu går att göra, eller om det är dendär fjädern.

MVH Johnny
Senast redigerad av Jonrad89 15:00:13, 11-05-2010, redigerad totalt 4 gånger.
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50



Bengt Erik Eriksson

#2 » 18:30:42, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inget om case grävmaskiner men vet att dålig diesel kan innehålla flagor och grövre skit som kan sätta sig i banjo kopplingar och andra märkliga ställen innan filtrena,men det har ni förståss kollat redan.....
sdean kan stålomspunna bränsle slangar murkna i gummit innanför utan att man då kan se det. och är det en sugledning är det inte säkert att det läcker heller. provtryck. Men allt detddär är ju utanför motorn men måste funka. kolla du upp datorn med.

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

vad är det för regulator ? är det en insugstrycksberoende kan det vara täppt eller tjuvluft i den kretsen eller varför inte tjuvluft i insuget? spruta startgas runtikring så märker du om den tar in tjuvluft.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jonrad89 (trådstartaren)

#3 » 19:47:29, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig diesel har vi haft i, men tror faktiskt inte att det ska vara något skit i tanken/ledningarna. Har bytt så pass många filter att det borde vara väck.

Och ledningen med diesel från tanken till filtret är ganska simpel. Enkel gummislang med bara banjo i varje ände.

Det här känns mer som datorproblem/motorproblem.
Returen till tanken började läcka precis vid tanken så den slangen är bytt.
Den slangen hade någon innan oss bytt också då det såg ut som en gasol? slang eller liknande. Svart med röd rand.

Matarledningen från tank till filter såg däremot mycket bättre ut än returen så den är inte bytt.

Vad det är för regulator kan jag dock inte svara på, men jag TROR att det kan vara en insugstryckberoende (om man nu kan se det på den bifogade bilden?).

Ingen cummins-ägare som haft problem liknande detta tro?

Vet inte om man ser på bilderna men har för mig att denna slangen går mellan insuget och pumpen.
Bild

Bild




MVH Johnny
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

Magnus Norgren

#4 » 20:20:49, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommmer inte ihåg den korrekta benämningen för den funktion som den slangen levererar tryck till (svartröksbegränsare?) men funktionen är att när trycket stiger i inloppet så skjuts begränsningen för reglerstången i insprutningspumpen fram så att motorn får mer bränsle.

Skulle jag tro......
.....................................................................
TEA20 -48, BM 430, LM 840, Kockum 836, FMG
470, Snow Trac, Ransomes Triple X-18, Atlas Copco VTD4
Användarvisningsbild
Magnus Norgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:59, 19-11-2009
Ort: Sveriges mitt
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
LM 841
FMG 0470
Kockum 836
Ferguson TEA-20
Yanmar 1610D
Snow Trac

Bengt Erik Eriksson

#5 » 22:03:59, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok men min poäng var att flagor fastnar i banjon och kommer alldrig fram till filtret, har varit för det själ, kostar så lite att kolla, bara att lufta . tja om det är en regulator eller svartröksbegränsare vetefåglarna men tätt och fritt lopp bör det vara..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jonrad89 (trådstartaren)

#6 » 22:08:59, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

om nu meck-killen hör av sig och han vet hur man kalibrerar datorn och det inte hjälper så ska ja ta och kolla till dom 2 banjo som sitter mellan matarpumpen och tanken.

Då matarpumpen redan är bytt så har vi haft hyffsad koll på banjona mellan matarpump och filter.

Självklart står maskinen just nu fulltankad med 330 liter diesel så får bli lite senare att ta en koll på detta.

Kanske är så "enkelt" att dendär fjädern har pajjat i insprutningspumpen igen (vilket den hade gjort under garanti-tiden).

Tar för svaren iaf :) ska försöka undersöka.

MVH Johnny
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

Robban_C

#7 » 23:21:04, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det bränslebrist pga igensatt banjo eller liknande så skulle väl det märkas mest när puffran går för fullt och belastas allra hårdast eftersom förbrukningen är störst då?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jonrad89 (trådstartaren)

#8 » 23:32:07, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dethär med "suckandet" som den kan göra..
Har inte märkt något större av det när man kör på MAX-gasläget då vi rätt sällan kör med det och när vi väl gör det så går den inte så himla hårt.

När matarpumpen var dålig så slutade det med att den gick riktigt dåligt.
Suckade mer på ett annat sätt och orkade inte varva.
Då gick man ner på tomgång och lät den stå på tomgången ett kort litet tag. Efter det kunde man köra på eco-gasen ett tag.
Då när den la av så var filtret bara halvfullt.

Det är alltså iprincip 2 fel.

- Den suckar/hänger inte med när man gör något snabbt, men hämtar sig direkt efter den snabba sucken.
Exempel: jag har kastat ut en skopa material ganska långt ut.
Tar tag i spakarna och lyfter/tar skopan mot mig/hytten. Då suckar den till ibland i motorn.

- Mer sällan än sucken, så har den börjat med pendlande i varvtal.
Säg att jag ligger på Eco-gasen, så pressar jag material utåt med skopan.
Just när jag har belastningen och pressar materialet utåt eller "slinter till" och "tappar materialet" så börjar den pendla/vibrera.

Vet inte vad eco-läger har för varvtal. men säger bara ett exempel: 1.800.
När den då får detdär "juckandet" så går det kanske mellan 16-1700 till 19-2000 i varv. med en "frekvens" av ett par gånger per sekund. Pågår kanske 2-4 sekunder, sen går den normalt igen.

Kanske är svårt att förstå över internet men tänkte mest bara om någon vart med om liknande.
Ska ta en extrakik så motorn verkligen får bränsle som den ska.

MVH Johnny
Senast redigerad av Jonrad89 23:35:59, 15-05-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

1540

#9 » 20:06:55, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet att tråden är gammal men fick ni nån ordning på maskinen? för jag har en som har samma symtom typ också en case 1188
1540
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:45, 25-12-2008
Ort: orust
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188 Mustang 940


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se