Sida 2 av 2

Sv: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 21:58:19, 21-06-2010
av JohnOlof
Han också med att hastigast testköra maskinen och titta på några saker igår. Började med att titta på några grundläggande saker: Olja i motorn? Ja, men bör nog bytas ganska snart. Glykol? Ja, men det finns ingen fungerande termostat. Hydraulolja? Tappade av lite från tanken och den var inte vacker. Ganska klar men nästan lika mörk som motorolja när man har den i en glasburk :???: . Hur illa är det? Osäker på vad jag ska göra :klia:. Inte roligt att byta 500 liter hydraulolja. Kanske går att hitta bättre begagnad olja från någon firma som kör nyare maskiner med högre krav och som trots allt är betydligt bättre än den jag har? Återkommer med bild på oljan.

Larvade ut till en sträng jord som tippades för många år sedan för att fylla i ett surhål på en gärdesväg men som sedan blivit liggande. Första skopan jord! Första gången jag kör en grävmaskin i livet för den delen också.

Bild.

Mycket nöjd efter det att jag lyckats sprida ut strängen :grin:.

Bild.

Man blir sannerligen trött i huvudet av att köra grävmaskin om man inte är van. Tar nog några timmar att lära sig. Körde väl i någon timme men med frekventa pauser eftersom jag i brist på temperaturmätare för både motorolja och hydraulolja och oljetrycklampa etc. hela tiden ville försäkra mig om att allt såg ut att fungera.

Jag har givetvis övningkörningsskylt :thumme:,

Bild.

Sv: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 22:49:16, 28-06-2010
av MATS
Detta måste oxå vara en 130: ia!?

http://www.pixbox.se/pic_show_id30484609.html

Det kanske finns något att använda på den? Maskinen tror jag står i Turbo om jag inte missminner mig. Nu finns det ju oxå sex stycken Turbo enligt hitta.se!
Vill du veta mer kan jag kontakta fotografen.

MATS

InläggPostat: 23:01:49, 28-06-2010
av JohnOlof
Intressant! Tack!
Ska undersökas. Jag saknar fortfarande bakluckan och vissa reservdelar vore skönt att ha. Den saknade sidoluckan hittade vi tursamt hos förre ägaren i förra veckan. :thumme:

Re: Sv: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 12:44:26, 29-06-2010
av Peter Persson
JohnOlof skrev:Man blir sannerligen trött i huvudet av att köra grävmaskin om man inte är van. Tar nog några timmar att lära sig. Körde väl i någon timme men med frekventa pauser eftersom jag i brist på temperaturmätare för både motorolja och hydraulolja och oljetrycklampa etc. hela tiden ville försäkra mig om att allt såg ut att fungera.


Känner igen mej sååå mycke där :grin: Men det går rätt fort att lära sig, viktigt från början är att du sitter bra och bekvämt och har bra stöd för fötterna så du kan slappna av och tänka ordentligt :)

Sv: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 18:20:58, 29-06-2010
av Lasse Hsand
Tjena vad väger en sådan klump? Ser vissa likheter med Bofors BG 29 B som jag körde för ett antal årsen. Men det var mycket att ösa med och det gissar jag att den där också är. Hälsn Lars

InläggPostat: 10:03:27, 30-06-2010
av Holger
Mycket välkommen hit Lasse!

Viktinfo hittar du på sida ett i den här tråden:
JohnOlof skrev:... Vikten på maskinen varierade nog mellan 26,5 - 28,2 men med extra motvikter blev det 30-ton. Bilden från annonsen.

Bild

Sv: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 08:50:37, 01-07-2010
av JohnOlof
Tack vara en viss äldre medlem (:vissla: vem kan det vara?) på detta forum har nu övningskörningsskylten bytts ut mot en mycket uppskattad övningsspakningsskylt. :thummar:

Bild

Närbild
Bild

Nu behöver jag bara en skylt som säger typ

90% dödlighet inom 10 meter
Vistas ej inom maskinens arbetsområde


så trode folk hålla sig borta. :djaevul:

Bild

Annars har inte så mycket hänt förutom att jag tömt typ två patroner fett i den. Det gick snabbt. Måste köpa mer fett.

Sv: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 18:30:29, 01-07-2010
av Anders Ason
En ägare med humor och en najs stor gårdsplan att leka på.

        :grin:
Det du gör är det nog många som drömt om.

Jag känner säljaren väl och vi som gör det gläds verkligen åt att maskinen kommit till just dig. Lycka till och det kommer att bli spännande att se utveckling i stället för avveckling av maskinen.

Sv: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 20:29:01, 03-07-2010
av Bessman
Det står en KL-130 på en åker strax norr om Gnesta. Det förefaller som det är ett tag sedan den parkerades. Kanske kan vara ett objekt för reservdelar eller varför inte en komplett reservmaskin!

Re: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 08:36:03, 09-07-2010
av v8rickard
I våras så rensades det i Alingsås på en tomt där en gammal entreprenadfirma legat, Wolmar M som hade firman ägde många KL vad jag vet, Erik som köpte tomten rensade och sålde rätt mycket veteranmaskiner och delar, mycket gick troligen till skrot. KANSKE finns det kvar grejor än som du kan ha nytta av...?

klipp från texten ur annons som låg ute i VÅRAS.

Ett tillfälle för den som samlar på grävmaskiner, delar etc.

3 Fungerande grävmaskiner samt en massa reservdelsmaskiner och tillbehör skall bort. ett unikt tillfälle för dig som behöver reservdelar till gamla linmaskiner samt äldre grävmaskiner

Linmaskiner

Grävaggregat till RB 38


1 St Atila Hjulmaskiner 1602 Fungerande

Mängder av reservdelar och tillbehör till Atila

3 St Kockum Landsverk 132 121
Fungrande

Ej Skambud..
Detta är ett tillfälle om ni söker någon unik del.

MVH

Erik Sundell Alingsås

0708744399

Sv: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 21:21:25, 01-09-2010
av JohnOlof
Här har det inte hänt så mycket. Har förbjudit mig själv att mecka till dess att jag blir klar med upprustningen av verkstan som jag hållit på med under de få semesterdagarna man hade i somras och under så gått som alla helger under hösten. Nu börjar dock se slutet på det projektet så förhoppningsvis kan det hända lite framöver. Lite smått har jag dock hunnit med. Har hunnit få liv i nästan alla smörjnipplar i undervagnen vilket gav väsentligt mindre gnissel vid larvning.

Sedan han jag också hunnit med att kränga av ena larven

Bild

Orsaken framgår av bilden. Som ni ser så saknar spännskruven stopp och har följaktligen gängat in sig (mörka ytan på spännskruven). Detta i kombination med för snävt svängande under larvning resulterade i att larven klättrade över.
Fram med spännband och spett

Bild


Bild

Iochmed att spännskruven så enkelt kunde skruvas tillbaka och maskinen lyftas med aggregatet så var operationen inte så svår. Tog kanske tre timmar så här första gången i live. Gör jag det igen så ska det nog gå snabbare.

Har också hunnit med att glo på maskinen som stod på en gärdesö norr om Gnesta. Delar från den var tyvärr inte till salu. Betvivlar dock att den någonsin kommer att gå igen. Får väl vänta ett par år och fråga ägaren igen.

Re: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 12:29:26, 12-11-2017
av JohnOlof
Lite livsteckan här i höstrusket :smile:

Skulle "bara" vinterställa maskinen förra helgen ...
Varmköra, pumpa runt olja och så. Hoppade igång på en gång och var pigg och glad som vanligt.

Bild

Ända tills "pssss" och hytten täcktes av en oljedimma. Faaaaaaan!

Bild

Sånt som händer. Problemet var bara att gängorna till bultarna för att få loss slangen nog stått med vatten i sig från och till de senaste 40 åren. Satt som berget och jag var rädd att dra av dem. Fyllde hålen med krypande olja och väntade till i helgen.

Bild

Kom då loss med inte alltför mycket våld. Hydroscand i veckan och hoppas på att de kan fixa fram någon lämplig slang.

Bild

Re: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 13:14:46, 12-11-2017
av JohnOlof
Smådelstvätten :hurra:
Klart för frakt i personbil.
Bild

Re: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 19:01:01, 12-11-2017
av Anders Ason
Synd att garantitiden gått ut :-)

Skrotgården som du besökte hos oss är helt rensad, inte en maskindel finns kvar på tomten (ny ägare). Vi räddade undan en del KL-130 delar då vi köpte loss den maskin vi använde på gården.

Lycka till med reparationen.

Jo bilen på avataren är också såld och fått ge plats för en R112H.

Re: Inhandlat KL-130

InläggPostat: 00:56:25, 28-11-2017
av JohnOlof
Tillslut en ny slang på plats :smile: och maskinen vinterställd

Bild