Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Volvo EC15B, bultar, manual samt rekommenderad hydralolja

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Drakfot (trådstartaren)

#1 » 19:27:38, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens!

Då jag nyligen medkommit i detta forum har jag givetvis en del frågor om den maskin som idag föll i min ägo :)

Det är en Volvo EC15 (om jag inte har helt fel), liten 1.5tonnare.
Det följde dessvärre inte med någon manual till denna varav jag undrar vart man kan få tag på dessa. Den har säkert många intressanta saker man bör känna till om maskinen.

Vad gäller bomfäste, bom, sticka och skopa har jag planerat att byta ut de bultarna mot nya, färska sådana för att bli av med eventuella glapp och för att undvika framtida problem. Vad jag förstår finns det någon form av expanderbult, eller liknande, som rekommenderas för detta? Om så, var kan man lägga sina vantar på dessa? Tips och tankar mottages tacksamt :)

Bilder på vidundret finner ni här: http://gallery.me.com/jonas.andersson#1 ... lack&sel=3

(Jag undrar även vad för, och om det är möjligt, att sätta roto-tilt alt hydraliskt snabbfäste på denna, det finns extra hydralik samt hammarhydralik framdraget. Denna fråga kanske hör hemma i en annan del av forumet dock).
Edit: Tack till moderator som flyttade tråden rätt :)
Senast redigerad av Drakfot 11:14:34, 28-09-2010, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Drakfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:14, 16-09-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW200



nixs

#2 » 20:18:59, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan sätta både hydrauliskt snabbfäste och Rototilt på den. RT som lämpar sig för det är Engcons EC02, går även fint att sätta proportionalstyrning Så kallade rullspakar och SVAB.

Kolla upp så att det glappar i godset på öronen på lederna du tänker beställa delar till. Är det glapp där så är det motiverat med expander. Annars så är det dyra pengar man kan lägga på andra saker som kanske behöver åtgärdas. Det sitter bussningar ihop med tappen och det är oftast dem som är slitna, eller helt enkelt inte uppshimsat aggregat med en massa rackel som resultat. Manual finns att köpa i Mölndal på Swecon där.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#3 » 20:26:04, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:... Det sitter bussningar ihop med tappen och det är oftast dem som är slitna, ...

Och min ringa erfarenhet av Volvo är att dom inte ens slits något att tala om ifall man bara sköter smörjningen.
Drakis, hur långt har maskinen gått?
Och hej o välkommen hit!

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Hydrauloljan kan ex vis vara Agrol SHS 46 om den har gått med mineralolja tidigare. Är du osäker på detta så går det att lukta på oljan. En bra säljare känner på lukten om det är mineralolja i maskinen ifall du inte själv vet hur oljan luktar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Andersson Pontus

#4 » 20:48:00, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att smälla på en RT på en EC15 hade jag nog funderat över både en och två gånger. Vi har en EC15 på jobbet med tillthuvud på, att ens fundera på att göra en manöver med full skopa på tvären över bandvagnen får maskinen att stå på ett band. Vikten fram på stickan skulle nog inte bli av för hacke med, kanske mest är avsaknadet av en riktig motvikt som gör det. Den motvikten som sitter på en EC15 ( vet inte om det skiljer på en B serie ) sitter fast i ett par gångjärn. Så den släpper man ner när man ska skruva, så den är inte speciellt mycket till motvikt.



Undertecknad har även provat att köra en sådan här rabattgrävare i vält, En ganska speciellt upplevelse. Den har nu fått gå detta öde till mötes två gånger till efter min premiär. Första och andra gången har det varigt i samband med transport, alltså när den ska upp på lastbil/kärra. tredje gången var nog bara ett general fel på föraren.
Svab sekten " Goooa gubbar "

Fall ned på knä inför Sveriges Elit
Som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit.
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

Drakfot (trådstartaren)

#5 » 20:58:01, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Du kan sätta både hydrauliskt snabbfäste och Rototilt på den. RT som lämpar sig för det är Engcons EC02, går även fint att sätta proportionalstyrning Så kallade rullspakar och SVAB.

Kolla upp så att det glappar i godset på öronen på lederna du tänker beställa delar till. Är det glapp där så är det motiverat med expander. Annars så är det dyra pengar man kan lägga på andra saker som kanske behöver åtgärdas. Det sitter bussningar ihop med tappen och det är oftast dem som är slitna, eller helt enkelt inte uppshimsat aggregat med en massa rackel som resultat. Manual finns att köpa i Mölndal på Swecon där.


Tackar för infon, skall kolla deras sida. Skall även se om jag får tillfälle att ta isär en bustning för att se om felet finns där (jag tyckte mig se ett litet glapp i bomfästet (vad kallar man den delen där bomen sitter fast som har svängmöjlighet?) idag, kan vara ögat som spelar ett spratt. Dessvärre har jag inte maskinen hos mig, bor i lägenhet, utan den är parkerad hemma hos damens far (till hans stora nöje med ;) ).

Robban_C skrev:Och min ringa erfarenhet av Volvo är att dom inte ens slits något att tala om ifall man bara sköter smörjningen.
Drakis, hur långt har maskinen gått?
Och hej o välkommen hit!

Tillägg efter 2 minut(er):

Hydrauloljan kan ex vis vara Agrol SHS 46 om den har gått med mineralolja tidigare. Är du osäker på detta så går det att lukta på oljan. En bra säljare känner på lukten om det är mineralolja i maskinen ifall du inte själv vet hur oljan luktar.


Tackar för informationen och välkomnandet :).
Den skall ha gått c:a 2700 timmar om inte minnet sviker, kan tyvärr inte kontrollera det i afton. Smörjning skall vara skött mig veterligen. Jag skall även ge den en övergång så fort jag haft möjlighet att införskaffa mig en tub.
Vad gäller oljan har jag inte haft nöjet att lukta på den ännu, mer än den härliga mix av disesel och hydralolja som omger arbetsmaskiner ;), men skall kolla upp hur den är, och om den behöver bytas.

Andersson Pontus skrev:Att smälla på en RT på en EC15 hade jag nog funderat över både en och två gånger. Vi har en EC15 på jobbet med tillthuvud på, att ens fundera på att göra en manöver med full skopa på tvären över bandvagnen får maskinen att stå på ett band. Vikten fram på stickan skulle nog inte bli av för hacke med, kanske mest är avsaknadet av en riktig motvikt som gör det. Den motvikten som sitter på en EC15 ( vet inte om det skiljer på en B serie ) sitter fast i ett par gångjärn. Så den släpper man ner när man ska skruva, så den är inte speciellt mycket till motvikt.

Det följde med en skopa, bägge är direktinfästa, med en liten hemmasnickrad tilt på som fungerar ganska ok. Då det saknas snabbfäste var tanken att montera ett sådant så småningom, tanken var då om man skulle gå hela vägen och slänga på en RT. Men det lutar nog mer åt att det blir ett manuellt alt hydraliskt redskapsfäste istället. Jag gissar på att det inte är några större problem att montera ett sådant?
Det är som du säger gällande motvikten, 2 bultar sedan fäller man ner den för lättare åtkomst. Så det är inga stora vikter vi pratar om, det är dock en liten smidig maskin som fungerar bra :)
Användarvisningsbild
Drakfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:14, 16-09-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW200

nixs

#6 » 21:04:22, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har smala undervagnen ser det ut som, ingen xtv. Dessa är jävligt vingliga om man skall ut över stock och sten, jag har provat! Satte den jäkeln ordentligt ner i blåleran innan jag fick ut traktorn och dra upp skiten med. :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Drakfot (trådstartaren)

#7 » 21:10:46, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, ja det är sant. Det är väl det som är det negativa med den, att det inte var breddbart underrede. Skall man behöva ha stödhjul? ;D
Höll på att kika på backen på nära håll idag med när jag grävde lite diken, det är så förbannat blött att även fast man stod en bit från kanten så vann tyngdkraften sakta men säkert. Så det var skopa ner och genast larva sig därifrån. Det får färdigställas lite senare när det torkat upp lite mer :)

Gällande "glapp" så skall jag försöka ge han lite smörj imorgon eller Söndag och se om det blir någon skillnad, innan jag ger mig på andra alternativ :)

nixs skrev:Du har smala undervagnen ser det ut som, ingen xtv. Dessa är jävligt vingliga om man skall ut över stock och sten, jag har provat! Satte den jäkeln ordentligt ner i blåleran innan jag fick ut traktorn och dra upp skiten med. :grin:
Senast redigerad av Drakfot 21:11:58, 17-09-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Drakfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:14, 16-09-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW200

bangt

#8 » 21:11:41, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

har haft en ec15, men som A,P skriver så blir det nog inge bra med rt på en så pass liten maskin.
sattsa på ett mekaniskt snabbfäste så klarar du dig långt.
kan du bredda undervagnen på den?

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

fick svar på frågan,Nix är snabb med pekfingret :mrgreen:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Drakfot (trådstartaren)

#9 » 21:13:59, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:har haft en ec15, men som A,P skriver så blir det nog inge bra med rt på en så pass liten maskin.
sattsa på ett mekaniskt snabbfäste så klarar du dig långt.
kan du bredda undervagnen på den?


Det blir troligtvis ett mekaniskt, eller hydraliskt beroende på förutsättningarna för att koppla in ett sådant, fäste framöver. Någon som har tips på vart man kan finna billiga sådana? Gör inget om det är begagnat heller :)
Vad gäller breddning av underrede så går det endast medelst svets och tålamod ;)
Användarvisningsbild
Drakfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:14, 16-09-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW200

nixs

#10 » 21:15:50, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drakfot skrev:Gällande "glapp" så skall jag försöka ge han lite smörj imorgon eller Söndag och se om det blir någon skillnad, innan jag ger mig på andra alternativ :)


Shimsning är alltid första kontroll och alternativ.

Bild Tillägg efter 40 sekund(er):

bangt skrev:fick svar på frågan,Nix är snabb med pekfingret :mrgreen:


Har i så fall 8 "pekfingrar" :mrgreen:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

bangt

#11 » 21:26:52, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i så fall 8 "pekfingrar" :mrgreen:



bättre det än en tumme mitt i handen :mrgreen: :thumme:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Andersson Pontus

#12 » 21:29:33, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen aning om hur smidigt det är att få tag på ett hydraliskt redskaps fäste till en sådan här. Det löste ju sig med tilthuvudet för oss.

Våran går ju bara på kabel jobb, och då är det väldigt trevligt att kunna tillta alla skoporna.


Vi var och skulle byta en slingbrunn för några år sedan och det stog vatten överallt men den lilla sorken klarade av det iaf. såg inte banden så jädra geggit var det. Så visst går det ha dom till mycket! Maskinen har en boggi kärra som transport medel med, så smidigt att bara koppla för bilen och åka!



Det är inte dessa som det saknas smörjkoppar på i vissa leder? Kan blanda ihop detta fullständigt nu med en tidigare Airman vi hade. Enda 800kg maskin jag sett med tilthuvud.. :grin:
Svab sekten " Goooa gubbar "

Fall ned på knä inför Sveriges Elit
Som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit.
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

Robban_C

#13 » 21:40:45, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gissning är att det nog är smörjnipplar överallt på en sån där.
Min erfarenhet av Volvo (lite större) minigrävare är att dom i alla fall inte är tokglappa på 2700 timmar och det borde gälla även för en EC15.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Drakfot (trådstartaren)

#14 » 21:44:32, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:En gissning är att det nog är smörjnipplar överallt på en sån där.
Min erfarenhet av Volvo (lite större) minigrävare är att dom i alla fall inte är tokglappa på 2700 timmar och det borde gälla även för en EC15.


Det skall, mig veterligen, finnas nipplar för varje led. De har varit så snälla att de satt nippeln för svängkransen på ovandelen av maskinen så den är lättåtkomlig framifrån :)
Jag tror inte att det är några direkta glapp heller, troligen bara ögat som spelar ett spratt :)
Användarvisningsbild
Drakfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:14, 16-09-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW200

Robban_C

#15 » 22:00:19, 17-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina maskiner har smorts regelbundet. Båda har en anings glapp i svängpelaren, det är synligt men det är inget som stör och det är inget som ökar i omfattning med tiden heller.
På EC35:an (5500 timmar) har jag satt expander i skoplederna vid 3500? timmar men det var för att det började bli glapp mot redskapsfästet. Maskinens delar var då i utmärkt skick och dom är det nu också.
Så dom "större" minigrävarna från Volvo har mycket bra material i bussningarna och går mycket länge och det gör säkert en EC15 också.

Kontrollera men med stor säkerhet så kan du hålla dig till att köra istället. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se