Sida 1 av 1

ARA LOKOMO

InläggPostat: 17:01:38, 20-10-2006
av Ruff
Jag har nu grottat lite för att försöka finna någon info om Ara Lokomo, finns inte så mycket. Gräver enträget vidare i arkivhögarna.

Jag tror att min maskin är en AK 31 E

Den här maskinen är byggd i Åbo av en smidesfirma som byggde grävmaskiner under vintern och hade smidesverksamhet under den varmare delen av året.
Någon gång 1975 eller 1976 köpte Lokomo upp tillverkningen, sedan sålde dom hela sin grävmaskinstillverkning till Lännen i början av 80 talet.

Det var lite om bakgrunden till Ara grävmaskiner.

Bifogar lite bilder på reglage mm från ARA´n för att se om någon på maskinisten vet vad de kan vara till.

sv: ARA LOKOMO

InläggPostat: 21:04:14, 20-10-2006
av Kurt Olof
nopea=snabb
hidas=långsam

sv: ARA LOKOMO

InläggPostat: 19:33:23, 22-10-2006
av Holger
Hej Ruff och tack för all information!

Max Kvickström, VD hos Lännen Tractors AB, skriver:
Lännen köpte upp Lokomo och Ara:s entreprenadmaskin produktion år
1984. Det var Lokomo som hade köpt upp Ara:s produktion ett år tidigare.

sv: ARA LOKOMO

InläggPostat: 18:37:38, 26-11-2006
av MickeW
Hejsan!

"Hydraulkolven" på framaxeln är en typ av låsning, istället för stödben. På min maskin som är en 131 c från år -77 så finns det en luftventil på höger sida nere vid golvet som sköter om just dessa "kolvar". Kan det vara till det som spaken på golvet är till? Angående spakarna med "nopea" och "hidas" så finns det på på min maskin tre växlar på den översta spaken eller rättare sagt så är det en ratt. Om man vrider ratten framåt eller bakåt så har man två växlar plus att om man dessutom trycker ner hela ratten och vrider den tillika framåt så har man ytterligare en tredje växel. Spaken under är till för hög och låg växel. Men det kan ju vara en annan typ av "växlar" på din maskin..

MVH

Mikael Wiklund

Re: sv: ARA LOKOMO

InläggPostat: 10:56:17, 19-02-2007
av Raoul Ferm
Hej!
var det någon som hittade någon mer info om ara hittade en dold skylt ovanför batteriet där står det bla Valmet ak31d 1967 så det är väl betäckningen på min maskin. skrev ett antal gånger till lennen för att kolla om dom hade någon doc. för maskinen men dom orkade inte att bemöda sig att svara vore tacksam för all tänkbar info som möjligt ska försöka fixa maskinen lite skulle underlätta med lite fakta
raoul Ferm

Sv: ARA LOKOMO

InläggPostat: 12:43:15, 08-09-2007
av Hasse K
Nu gör vi ett nytt försök

Bild1: Reglaget på bilden är Grävbroms av/på. Detta låser samtidigt framaxelstabiliseringscylindrarna på bild 2. Cylindrarna har ett eget passivt hydraulsystem som tillåter framaxelpendling då grävbromsen är frånslagen. Det fattas olja i systemet eftersom cylindrarna inte ligger an mot framaxeln.
Bild3: Växlar till Valmetväxellådan i undervagnen 1,2,3 och en bakåt (används inte) samt hög och låg växel.
Bild4: Maskinen har byggts om till tvåspaksstyrning av någon men lilla spaken nere vid golvet ????????

Sv: ARA LOKOMO

InläggPostat: 14:46:17, 08-09-2007
av Hasse K
Ara hydraulgrävare
Maskinen tillverkades av "Auran Rautateollisus" i Åbo. Prototypen tillverkades ca: 1967 och var utrustad med Valmet 311 motor, Wickers hydraulik, Staffa svängmotor, Valmet växellåda och bakaxel med torra lamellbromsar. År 1968 byttes motorn till Valmet 411 då trean ansågs för liten. Bakaxelns drivaxlar byggdes om till Sisu-håldelning och 10.00-20 tvillingmonterade hjul bak och enkelmont. fram. Genom att plocka bort en distansplatta kunde tvillingmontage även göras fram. Framhjulstrumbromsen från Sisu byttes senare och håldelningen blev Scania men hjuldimensionen förblev samma. Senare kunde singelmontage med 500-däck s.k. ballongdäck erhållas.
Hydraulsystemet modifierades kontinuerligt från Wickers vingpump, Wickers dubbelkugghjulspump, Commersel dubbelkugghjulspump, slutligen Hydromatic/Rexroth summaeffektreglerad dubbel axialkolvpump med två seriekopplade Rexroth ventilpaket. Dessa kunde parallellköras för att separera körkretsen från grävrörelsen då aggregatet användes för att flytta maskinen. Fyra golvspakar senare mekanisk två-spakssystem och slutligen hydraulservo från 131-serien.
C-modellen är fyrhjulsdriven med NAF-axlar och fördelnings-/växellåda mitt under undervagnen. Skivbromsar på bakaxeln och parkerings-/nödbroms på kardanaxeln. Endast hög/lågväxel då pumpregleringen skötte hastigheten beroende på motståndet.
Svängkransens placering ovanför bakaxeln (för att komma ner med växelmanövreringen på tvåhjulsdrivna maskiner) men utan grävstöd som utgjordes av schaktblad, gjorde maskinen stabil i sidled även utan framaxellås (grävbroms) tillkopplad.
Samtida gula maskiner med svängkransen mitt emellan hjulaxlarna hade stora problem i dessa situationer.
Mycket utvecklades/förbättrades under årens lopp utom grävaggregatets geometri som entreprenörerna uppskattade. På 133 modellen förbättrades räckvidden och grävdjupet. Prototypen hade ett traktorgrävaggregat som fabriken tillverkat.

Modeller:
Hjulmaskiner (12-13 ton) AK31, AK31b, AK31d, AK31e, AK31f (större motvikt), AK131, AK131b, AK131C (fyrhjulsdriven), AK133 (längre huvudbom och större motvikt), Lokomo 131 och 133
(16 ton) AK44, AK144, Lokomo 216
Bältmaskiner (12 - 13 ton) AK32 b, d, e, f
(16 ton) AK42, AK142

Fabriken hade tidigare tillverkat frontlastare och grävaggregat till traktorer. Före försäljningen till Lokomo började ARA-fabriken tillverka TORO-gruvlastmaskiner.

InläggPostat: 19:18:32, 08-09-2007
av Robban_C
Till att börja med får man väl hälsa Hasse K välkommen!
Och sen får man väl konstatera att vi har fått en till kännare här. :thumme:
Fullt i klass med Anton! :mrgreen:

Finns det bilder på hela maskinerna?

InläggPostat: 11:02:11, 09-09-2007
av Holger
Hej Hasse,

mycket välkommen hit och tack för all information!

Har du jobbat hos Ara/Lokomo/Lännen?

Hälsningar
Holger