Ara hydraulgrävare
Maskinen tillverkades av "Auran Rautateollisus" i Åbo. Prototypen tillverkades ca: 1967 och var utrustad med Valmet 311 motor, Wickers hydraulik, Staffa svängmotor, Valmet
växellåda och bakaxel med torra lamellbromsar. År 1968 byttes motorn till Valmet 411 då trean ansågs för liten. Bakaxelns drivaxlar byggdes om till Sisu-håldelning och 10.00-20 tvillingmonterade
hjul bak och enkelmont. fram. Genom att plocka bort en distansplatta kunde tvillingmontage även göras fram. Framhjulstrumbromsen från Sisu byttes senare och håldelningen blev Scania men hjuldimensionen förblev samma. Senare kunde singelmontage med 500-däck s.k. ballongdäck erhållas.
Hydraulsystemet modifierades kontinuerligt från Wickers
vingpump, Wickers dubbelkugghjulspump, Commersel dubbelkugghjulspump, slutligen Hydromatic/Rexroth summaeffektreglerad dubbel
axialkolvpump med två seriekopplade Rexroth
ventilpaket. Dessa kunde parallellköras för att separera körkretsen från grävrörelsen då aggregatet användes för att flytta maskinen. Fyra golvspakar senare mekanisk två-spakssystem och slutligen hydraulservo från 131-serien.
C-modellen är fyrhjulsdriven med NAF-axlar och fördelnings-/växellåda mitt under undervagnen. Skivbromsar på bakaxeln och parkerings-/nödbroms på kardanaxeln. Endast hög/lågväxel då pumpregleringen skötte hastigheten beroende på motståndet.
Svängkransens placering ovanför bakaxeln (för att komma ner med växelmanövreringen på tvåhjulsdrivna maskiner) men utan grävstöd som utgjordes av
schaktblad, gjorde maskinen stabil i sidled även utan framaxellås (
grävbroms) tillkopplad.
Samtida gula maskiner med svängkransen mitt emellan hjulaxlarna hade stora problem i dessa situationer.
Mycket utvecklades/förbättrades under årens lopp utom grävaggregatets geometri som entreprenörerna uppskattade. På 133 modellen förbättrades räckvidden och grävdjupet. Prototypen hade ett traktorgrävaggregat som fabriken tillverkat.
Modeller:
Hjulmaskiner (12-13 ton) AK31, AK31b, AK31d, AK31e, AK31f (större
motvikt), AK131, AK131b, AK131C (fyrhjulsdriven), AK133 (längre huvudbom och större motvikt), Lokomo 131 och 133
(16 ton) AK44, AK144, Lokomo 216
Bältmaskiner (12 - 13 ton) AK32 b, d, e, f
(16 ton) AK42, AK142
Fabriken hade tidigare tillverkat
frontlastare och grävaggregat till traktorer. Före försäljningen till Lokomo började ARA-fabriken tillverka TORO-gruvlastmaskiner.