Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Val av grävmaskin

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Ola Temnéus (trådstartaren)

#1 » 19:36:05, 27-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Jag heter Ola Temnéus och är ny på detta forum.
Jag egen snickarfirma och en jord o skogsbruks fastighet.
Nu är det så att jag funderar på att skaffa mig en grävmaskin i 5-7 tons klassen för att ha på gården i olika syften t,ex rensing av skogsdiken m,m
Jag skulle bli glad om någon har något bra förslag om vilken maskin man ska välja och vad man ska tänka på när man väl hittar ngt att titt på.
Ola Temnéus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:52, 20-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra



Enkel

#2 » 19:47:24, 27-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen!
Du måste nog precisera lite mer för att få bättre hjälp, har du funderat på ett ungefärligt pris / takpris?
Användarvisningsbild
Enkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:51, 06-10-2007
Ort: Gotland/Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A916
Tidigare Volvo EW160E Blackedition
Instagram: @hjulmaskinisten
Merlo Multifarmer 30.9
JD 6420s, Metsjö metaflex 11
EW160

Ola Temnéus (trådstartaren)

#3 » 20:11:04, 27-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tänkte mig en maskin i prisklassen mellan 160000-250000 + moms
ungefär. Har även tänkt mig stållarver på
Ola Temnéus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:52, 20-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra

Mats i Myrhult

#4 » 20:20:00, 27-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte läst den här tråden
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19202
så gör det först.
Återkom sedan med beskrivning av dina specifika problem-behov-önskemål och naturligtvis frågor.

Hur van chaufför är du på grävmaskin eller annan jordförflyttare? Jag tänker bland annat på vana att se lutningar, uppskatta volymer, arbetsstrategi?
Om du saknar vana rekommenderar jag att köpa en maskin som är billig att köra och serva. Många övningstimmar jämfört med en van chaufför blir det. :grin:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ola Temnéus (trådstartaren)

#5 » 18:41:39, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Mats för länken
Hann inte skriva ngt mer igår.
Är inte så van att gräva, kört lite traktorgrävare o hjullastare
jag har tittat på en bobcat 337 för 160 000 dock med gummilarver, en välskött maskin enligt säljaren.
Har ni någon erfarenhet med dessa maskiner.
Ola Temnéus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:52, 20-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra

Mats i Myrhult

#6 » 22:14:24, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen då har du lite erfarenhet och vet förmodligen vad du ska ha grävaren till, även om du inte förklarat så noga för oss.
Jag tolkar ditt första inlägg som att du mest kommer att köra på mark och inte på innergårdar och gräsmattor?
Då är nog en 337 i minsta laget (3ton?), känner inte till bobcat så bra. Har själv en maskin på 2,5 och liten jord/skogsbruksfastighet. Den är bra till finlir på tomten, men helt klart för liten ute i skogen. Önskar mig en maskin 7ton+.

Ska du bara köra hemmavid eller ska du ralla pjäsen? Om du inte ska gräva alls på tomten och inte flytta den skulle jag rekommendera en maskin på över 10 ton.
Hoppas jag bidrar till konstruktiv förvirring. :grin:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

nabe

#7 » 23:05:09, 28-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen riktig maskinist men kört lite 1,5 ton, 3,5 ton innan jag köpte en ec 55 b som jag nu kört 7-800 timmar (tror jag :klia: vet att jag gjort tre oljebyten :mrgreen: )
Jag tror jag använder maskinen ungefär som du tänkt?
Jag är skitnöjd med maskintypen/storleken.
Visst kunde den vara större på ett hygge men är trevligare i en plantering om man skall slamma lite.
Jag har gummilarver och det funkar tycker jag. Är det brötigt i skogen så "flyttar" man ju maskinen mer än regelrätt larvning och då har man ju lite koll. Men jag vet inte, kanske varit bättre med stållarver? Borde ju ge lite bättre bärighet?
Går att ösa på med skapligt tempo vid dikesrensning mm då jag oftast använder en lite modifierad engelsk planerskopa på 1,5m samt kör parallellt med diket.
Drar även lite soppa och jag tror det är stor skillnad mot en 10+?
Som sagt jag är ingen van förare men upplever att maskinen är en bra kompromiss för mina behov.
ha det
nabe
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Mats i Myrhult

#8 » 08:52:06, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att du är nöjd med storleken ec55, nabe. Den är säkert billigare att köra än en 10+ tonnare.
Då kanske jag kan begränsa mina önskningar till en maskin på 7-8 ton. Mycket enklare att ralla. Men jag skulle nog satsa på stållarver och fast bom, inte bomsväng.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

nabe

#9 » 20:44:39, 29-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju tyvärr inte jämföra med en större, kanske varit ändå nöjdare då :grin:
Jag körde visserligen några timmar i en new holland ca 8 ton. Den upplevdes som en kraftig stabil maskin men den hade ju ingen räckvidd för det?
Man trodde att man skulle kunna repa en bra bit iväg men icke. Detta gjorde att den bara kändes klumpig?
Men som sagt, jag är amatör.
ha det
nabe
nabe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:12, 05-01-2010
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fendt 516
Volvo EC 55B
Polaris x2 500
MF 35x
Kedjegrävare AFT 100

Ola Temnéus (trådstartaren)

#10 » 18:43:21, 30-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tanken är att ha maskinen på gården i första hand.
Är det så att större maskin behövs så har min svåger köpt en 16 tons maskin som jag kan låna. och han kan låna den jag tänkt skaffa.

Apropå bobcaten så kan jag skrivit fel den var på 5 ton i alla fall. och står i stockholm och har använts till att gräva kabel på en elfirma.
Hade tänkt mig att hitta en maskin på lite närme håll om det går. För ni bor väl inte i närheten av stockholm. :smile:
Ola Temnéus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:52, 20-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se