Mitt första inlägg blir en fråga.
Men först...
Under mitt nybörjarskummande här i forumsektionen har jag förstått att det hör till god sed att presentera sig innan man börjar klämma de lärde på information. Så:
Jag är nybakad grävmaskinsägare (Aug 2010) som aldrig suttit i en grävmaskin tidigare. 1967 tillverkades jag själv på Hasslö utanför Karlskrona men konverterade till Tingsrydsbo när vi köpte en liten gård, tjejen och jag. Det var för två år sedan. Här uppstod gävmaskinsbehovet. De få trädpinnarna som klarade Gudrun går inte att komma åt utan att göra 600 m väg och två broar, kul, kul !!! Tyvärr gick alla pengarna åt till gårdsköpet, därav maskinvalet. Det verkar bli billigare ju större och äldre de är. Grävaggregatet är hyfsat, inget är direkt underdimensionerat men det har Kockum aldrig varit kända för (viktmässigt i alla fall). Kolvarna läcker lite men inte mer än att det håller rosten borta Bandvagnen däremot är helt utsliten. Ena sidans drivkrans ser ut som dyningar på havet. Förre ägaren kuggade över tills även kedjan var utom all räddning. Sista året verkar kransen ha drivit mot bultarna i stället för hylsorna som är helt bortnötta... Nu har jag som tur väl är Älmeboda runt knuten och de hjälpte mig få tag i en hyfsad beg kedja och de lyckades även hitta två drivkransar. Nu närmar vi oss min fråga. Larvmattan fick jag bort, likaså bultförbandet som håller kranstrumman men den centreras med tre spännhylsor i bultcirkeln. De bottnar mot planetväxelhuset så de går inte att knacka ut. Dessutom är de säkrade med ytterligare en spännhylsa (rörsprint) i de storas centrum. Jag hoppades på att de i mitten inte var av fjäderstål så att jag kunde borra ut dem men tji fick jag. Hur fasen får jag ut dem???
Tyvärr kan jag inte skicka bilder än, bara skriva text i rutan.
Men är ni intresserade så kan man se sprintarna (#6 och 7) på sidan 401-J 2x1 i reservdelskatalogen under downloads för KL121.
Tacksam för tips.
Mvh
Keep on digging