Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Terex TW 110

1970 inlägg • Sida 74 av 132
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1096 » 20:19:25, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...för övrigt var det oljetrycksgivaren som givit upp!
Det hade läckt in olja i kontakten från motorn och då slutar givaren och fungera som den skall!
...och hela instrumentpanelen ser ut som ett tivoli! :uupps: :uupps: :lmao: :lmao:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!



Sollstorpsentreprenad

#1097 » 23:22:29, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi får hoppas jag kan komma med några bra inlägg,

På tal om bakljusen så är mina inte helt fasta utan hänger i de två stagen som ni ser på bilden med 2 m8 med nylockbult så man inte behöver dra åt så hårt så de sitter fast, och de följer med släpet så de är väldigt nära däcken när man har ändläge på tippkolven :)

Jag satte istället för en rak plåt mellan botten och framstammen en rundad plåt på 3 mm tjock
Bild

Sen vet jag att Micke kommer o dumförklara mig men jag vill ha en centrummonterad trissa och det har jag nu :hurra:
Bild

Och sen hade jag lite tid över så råka kladda lite färg på rostiga ställen på bagen typ draget och
Igår så montera jag solceller för första gången :off_topic:
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Sollstorpsentreprenad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:07, 10-03-2018
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1098 » 22:49:49, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Farbror har bloggat....om det som rör mig och lite om min maskin! :grin: :grin: :thummar:
blog.php?u=233041&b=493
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1099 » 21:42:07, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Nu kommer goda råd till er med centralsmörjning....och då företrädelsevis Lincoln, men jag tror det rör andra system också !
Se för fan till att pumpen ABSOLUT INTE ÄR MONTERAD I MOTORN!
:aaargh: :aaargh: :aaargh: :aaargh:

Det som hänt med min pump är att vibrationerna från motorn har skakat sönder hela innanmätet.... :snow: :snow: :snow:
Kretskortet var det bara skit av, alla kablar var avnötta ner till kopparn och pumpmotorn hade trillat isär! Det skramlade som en maracas om den!
Det var alltså ingen idé att ens laga den, utan bara beställda en ny för c:a 9 000:- + M och sedan tillkommer nytt fäste och givetvis arbete! :svettas:

Allt detta för att dom där "tyskjävlarna" som fabriksmonterade systemet inte har en j*vla susning om vilka följder deras satans slarv medför!
Det var så j*vla uppenbart varför den satt monterad på motorn...det var det lättaste stället att sätta den på! :cencored: :cencored: :cencored:
Ämnar ringa Sundals i ärendet...inte för jag tror det hjälper, men dom kanske kan få "hidolfarna" att åtminstone sätta pumpenheten på något annat ställe än på motorn för framtida kunders skull!
Man får väl ändå utgå ifrån att de vet vad de pysslar med när de monterar dit grejerna...jag reflekterade aldrig överhuvudtaget på att pumpen satt monterad där den gjorde och vad för följder det skulle få!

Jag blev så j*vla irriterad när man fick se vad detta fick för följder och fick verkligen stålsätta mig för ge fan i och ringa Sundals i vredesmod!
Historiskt sätt så har det aldrig lett till någonting bra när jag är riktigt "pissed off"....måndag är nog en bättre dag för detta, då har nog kroppstemperaturen sjunkit avsevärt och blodtrycket återgått till det normala! :grin: :grin: ...såg nog lika "lack" ut som jycken på bilden idag på dan! :vissla:
Bild
En tröst vore om "det svekfulla svinet" från Svenska Spel ringde och underrättade mig om mitt framtida ekonomiska oberoende! :razz: :razz: :razz:
Senast redigerad av Roger Bälinge 21:52:42, 13-04-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#1100 » 21:47:54, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn roger kan ta en bild där dom satt min linkon burk på förra maskinen
Och på denna maskin sitter den framför kylaren där batteriet sitter på din maskin
:skriva:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Sollstorpsentreprenad

#1101 » 23:04:21, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farbror är arger :uupps:

Min sitter monterad i motorutrymmet dock inte på motorn
Utan i hållaren för motorlucka , tank luckan mm där satt den på 85an jag körde innan och de funka bra

Dock var min ställd super högt med fett, den spydde ur sig mer än en 18 åring på krogen :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
Sollstorpsentreprenad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:07, 10-03-2018
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1102 » 01:59:12, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...fast inte lika arg längre, då denne farbror har en lugnande effekt på farbrorn från Älta! :thummar: :vissla: :grin:
blog.php?u=233041&b=496
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1103 » 18:26:01, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Börjar med en bild på det mest tyska jag vet, nämligen en Schnauzer, modell "dvärg"!! :vissla:

Bild

Ungefär den uppsynen som hunden har, har jag inför det tyska folket denna dag! :snow: :snow: :snow:
Ber härmed ödmjuk om ursäkt för mina barbariska nid-namn i ett tidigare inlägg...
Det brann av och jag kallade den tyska befolkningen felaktigt och ogenomtänkt för "hidolfare och tyskjävlar"! :???: :???: :???:
Ej heller skall jag anklaga det germanska släktet för deras inkompetens att montera centralsmörjningssystem...eller snarare placeringen av Lincolns fettpump, då detta övertramp skedde på svenskt territorium och till råga på allt av svenska mekaniker... :uupps: :uupps: :uupps:
...dock inte Traktor Nords mekaniker!

Hursomhelst, så blev det ett samtal till min verkstad om dels torkarmotorn och Lincolns fettpump!

Vi börjar med torkarmotor, som man (Sundals) inte vill stå för...anledningen är att min maskin börjar närma sig 3 år!
Fortfarande kvarstår det faktum att torkarmotors totala livlängd i min maskin blev i runda slängar ungefär 2-3 veckor, om jag kört den kontinuerligt från första start! :uupps: :uupps: :uupps: :djaevul:
Så bästa entreprenörer!
Om ni mot förmodan skulle skaffa er en grävmaskin av samma typ som jag äger....se till att leverantören skickar med 4-5 stycken torkarmotorer som givetvis skall ingå i nypriset, då bör ni vara på "grön kvist" med torkarmotorer tills maskinen är avskriven och betald! :djaevul: :djaevul: :djaevul:

Att orda vidare om torkarmotorn känns överflödigt, då jag tror att forumets deltagare har en klar uppfattning om kvalitén på denna miserabla skapelse!

IT´S A PIECE OF SHIT!

Läget är betydligt ljusare vad det gäller fettpumpen!
Efter dagens samtal med verkstadschefen på Traktor Nord, så ringde han till de som felaktigt monterat fettpumpen och konfronterade dem med vad som hänt och varför pumpen hamnat där den gjorde...
Kontentan av detta blir så att de tar på sig "fadäsen" och "pular" in en ny fettpump och flyttar fästet från motorn till en rambalk...där den borde suttit från början!

I'M SO HAPPY I COULD CRY! :skratta3: :skratta3: :skratta3:

...återkommer när Bajen åter tagit över serieledningen av Allsvenskan!....runt 21.00! :grin: :grin:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

mathiast

#1104 » 18:35:12, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skämtar du eller????hade dom skruvat fast lincolnpumpen på dieselmotorn!!! På riktigt????

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

micke holmberg

#1105 » 19:44:56, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ram balk vid höger infästning till motorluckan ska den sitta på din maskin Roger det är alldeles riktigt om man tittar bakifrån på maskinen...
Det är en del som bor i älta som har flyt :vissla:
Som får en del grejor på garantin även på ennnnnn så gammal maskin :lmao: :mrgreen:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1106 » 17:17:36, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Serieledning...CHECK! :thummar: :thummar: :thummar:

1 Hammarby 3 3 0 0 9-2 9
...övriga "skitlag" håller till längre ner i tabellen och är totalt ointressanta! :grin: :grin: :grin:

*******

Flyt i Älta, skriver bäste Herr Holmberg?
Detta har ingenting med varken Älta eller flyt att göra.... :razz: :razz:
Farbrorn från Älta "tryckte" hårt på att pumpen är felmonterad och att det INTE är entreprenörens sak att hålla reda på en massa pajasar som är och "fingrar" i maskinerna, utan att man som kund utgår ifrån att anlitade firmor har klart för sig vad de sysslar med! :djaevul: :djaevul: :djaevul:
...dessutom krävs ett visst mått av auktoritet, d v s lite mer än det svenska genomsnittet och då får man som man vill, nästan! :vissla: :vissla:

...å andra sidan sitter inte "pumpjäveln" på plats ännu, så man kanske borde hålla sig lite mer ödmjuk, än att bansonera ut en massa självgoda påståenden som här ovan!! :screwy: :vissla: :skratta3:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Sollstorpsentreprenad

#1107 » 22:14:46, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta skrev:Vi börjar med torkarmotor, som man (Sundals) inte vill stå för...anledningen är att min maskin börjar närma sig 3 år!
Fortfarande kvarstår det faktum att torkarmotors totala livlängd i min maskin blev i runda slängar ungefär 2-3 veckor, om jag kört den kontinuerligt från första start! :uupps: :uupps: :uupps: :djaevul:
Så bästa entreprenörer!
Om ni mot förmodan skulle skaffa er en grävmaskin av samma typ som jag äger....se till att leverantören skickar med 4-5 stycken torkarmotorer som givetvis skall ingå i nypriset, då bör ni vara på "grön kvist" med torkarmotorer tills maskinen är avskriven och betald! :djaevul: :djaevul: :djaevul:



Hum vad händer med denne torkarmotor ? min funkar men tryckte den gick nästan på samma fart på båda lägena :uupps:

Sen har jag en sak som jag märkte från första gången jag körde min maskin och fortfarande tycker är jobbig.

på denna har jag utag för fräs så då ska man koppla om rotorns hydralik el kopplingar bla bla bla :mrgreen: MEN som den är inställd nu så går rotorns hydralik på svängmotorns pump/ventilpaket och svänger jag samtidig som jag kör rotorn så får jag en väldig seg svängrörelse och när jag sedan släpper rotor funktionen/funktionerna så slår de till i svängmotorn och den går som vanligt igen.

Har ni tänkt på hur era är kopplade ? tänkte koppla om imorgon och se hur den beter sig då men skönt o höra om ni upplever någon funktion seg när ni kör rotorn eller om de kopplat in den på slänthydraliken men inte kunnat det på denna pga fräsen :idee:
Sollstorpsentreprenad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:07, 10-03-2018
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1108 » 21:52:13, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Kan inte låta bli... serieledning? CHECK! :buga: :buga: :buga: :cool:
1 Hammarby 4 4 0 0 11-3 12

För övrigt måste jag nog läsa ovanstående inlägg lite till...har läst, men ej förstått....ännu! :grin: :grin:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1109 » 21:56:39, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...rotorn går sakta när jag endast kör den funktionen, men kör du både tilt och rotor samtidigt så går det fortare...eller fungerar som det skall!
Vet inte om du blir klokare på mina "flummerier"! :vissla: :vissla:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Sollstorpsentreprenad

#1110 » 22:27:29, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta skrev:...rotorn går sakta när jag endast kör den funktionen, men kör du både tilt och rotor samtidigt så går det fortare...eller fungerar som det skall!
Vet inte om du blir klokare på mina "flummerier"! :vissla: :vissla:


Ursäkta !
Dom har kopplat så rotorn går på samma ventilpaketet till svängmotorn (den som sitter bak mellan hudraultanken och pumparna)

Så när jag kör rotorn med en eller flera funktioner och samtidigt svänger runt maskinen sångår speciellt svängen super sakta tills jag släpper funktionerna på rotorn och får då ett slag i svängmotorn och den går som vanligt igen :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
Sollstorpsentreprenad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:07, 10-03-2018
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se