Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Terex TW 110

1987 inlägg • Sida 45 av 133
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

jonnordvall

#661 » 07:10:02, 16-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch. Ta hand om dig
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



Roger Bälinge (trådstartaren)

#662 » 09:25:46, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Angående mitt inlägg häromdagen om att det "häxar" med smörjningen på min rototilt!

Engcon's rototilter kräver mer smörjning, än vad maskinen kräver och det är lite av problemet...
Jag hade Lincoln ute för en tid sedan och ställde om lite smörjtider m.m. Man tog lite "smörjning" från några leder som var mindre aktiva och lade ner dessa på rototilten, på så sätt slapp jag att det dröp av fett på hela maskinen, då man kunde "krympa" mer tiderna och intervallerna!
...men riktigt heta och dammiga dagar verkar tilten vilja ha mer fett och då känns det bra att kunna "vattna" i lite med en spruta! Har visserligen en knapp för "extra" smörjning, men då får hela maskinen extra och det vill jag undvika!


...i fredags inhandlades därför ett litet smidigt T-rör, en lika smidig liten backventil och några tätningsbrickor på Hydroscand!
...i går skruvade farbror dit hela skiten och det blev till belåtenhet! :thummar: :thummar:
Hade i a f inga problem med att få in fettet och nu är det bara hoppas att det funkar så bra som jag tänkt... :klia: :klia:

Jag satte grejerna närmast smörjblocket på stickan...det är där man kopplar ifrån när man ställer ifrån sig rototilten!
Det såg jävligt marigt ut att skruva dit detta ute på rototilten bland övriga kablar och slangar, så jag tror det sitter lika bra däruppe!
Kruxet var också att jag inte vet om fettet går bakvägen om man bara kompletterar med ett T-rör och en smörjnippel ute på tilten!
...så känslan var att det "måste" sitta något typ av ventil på "rätt sida", så man säkerställer att det inte går "fel väg" och ett sådant arrangemang får definitivt inte plats därute på rototilten!!

Ringde även Lincoln support med några frågor om detta...
Detta gäller för Lincoln...
Lincoln C-systemspump tål att man handpumpar i extra fett och ett "trögare" fett än NLGI 1 i systemet, vilket INTE alla andra märken gör!
OBS Kolla detta först innan ni gör något liknande med ett annat märke!
För min egen del passar det perfekt, då jag skall byta från NLGI 1 till NLGI 2... när tunnan är slut!
Vanligtvis är smörfettet i patronerna av NLGI 2 och det var också vad som rekommenderades av Lincoln när de var ute!

Borde tagit några bilder, men min underbara telefon är inte av det slaget att man kan några bilder eller att man kan söka bekräftelse i andra medier! :vissla: :vissla:

...men om jag får låna frugans lur framledes skall det tas några bilder! :skratta3: :skratta3:

Är det någonting ni undrar över, är det bara naturligt! :skratta3: :skratta3:

Passade på att blogga lite... :vissla:

blog.php?u=233041&b=120
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#663 » 20:42:31, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Glädjande för min del är att dieseltjuven inte "slangade" min maskin. :thummar:
..men kollegans "flång" nya Volvo 160:a bröt dom upp tanklocket på och tömde till sista droppen! :snow: :snow:

Några reflektioner på detta!
Min Terex har tanklocket under huven och "tjuvjävlarna" måste bryta upp luckan för att ta sig in!
....eller skaffa en nyckel som halva Sverige redan använder i sina maskiner!
Det mest förvånande är att "svinen" inte redan har en sådan nyckel, trots att samtliga maskinleverantörer gödslar marknaden med dessa!

"De allsmäktiga på Volvo" däremot lämnar tanklocket fullt synligt och verkar inte ta till sig av ett allt större problem för oss maskinägare
...och som vore ett relativt lättlöst problem om man bara vill!

Vart vill jag komma med detta?

...ingen aning, men man måste som maskintillverkare börja dra upp skallen ur sanden och lyssna och se vad som händer i samhället!
Det "slangas soppa" för miljoner i våra maskiner varje år och ingen jävel verkar ta detta till sig!
Jag tror inte för en sekund att Terex's "maskinbyggare" ens hade tänkt tanken att bygga in tanken i maskinen för att hjälpa oss utsatta maskinägare, utan de hade lite mer tur än andra när tanken hamnade där den gjorde! Hittills har dom inte bländat mig med några större innovationer och genomtänkta lösningar! :vissla: :vissla: :vissla:
Tycker att "samtliga" maskinägare skall ständigt lyfta frågan... om man tänkt bygga in tanken ini maskinen och sätta tanklocket under någon av huvarna?
Trots att många (inte minst här inne) tycker det är skitbra med samma nyckel, så borde man kunna erbjuda bättre låslösningar till dom som vill ha det!

För övrigt...

Det jag däremot märkt på de nya Volvomaskinerna är att man satsar helhjärtat på att höja motvikten vid varje "uppgradering" och korta ner "bakarslet" och ständigt försämra sikten runt maskinen! Jag trodde vi var på väg mot en "trend" där man gör tvärtom... :vissla: :vissla: :vissla:
Jag tycker personligen Volvo är överreklamerade och inget jag skulle vilja äga/ha!
...Ehhh, just det...Volvos servicebil varit på plats 2 gånger redan...han fick maskinen för en vecka sedan! :vissla: :vissla:

...over and out!
Senast redigerad av Roger Bälinge 20:49:40, 25-09-2016, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#664 » 20:41:48, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dieseltjuvar .Läste om ett fint lås för ett par år sedan om en kille som hade konstruerat ett smidigt lås som man skruvade fast på tankröret och satte på en huv över med ett mycket fint dolt lås . Kommer inte på vad det var för tillverkare på det :thummar: jag hittade en tillverkare som verkan enkelt att montera sök på tanksafe
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Mikkel

#665 » 23:53:45, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde kunna uppfinnas en avbitare inbyggd en bit ner i tankröret, fast då blev väl tanken full med avklippta trädgårdsslangar :ohnej:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

igelkottar

#666 » 12:06:53, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns det inte "stålull" (i brist på namnet) som bensintankar kunde vara fyllda med förr
som skulle förhindra slangning samt att det var någon annan fördel som jag inte minns nu.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Roger Bälinge (trådstartaren)

#667 » 23:16:49, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Idag kom en för mig helt okänd kollega förbi på jobbet...han äger två TW 110:or!
För tillfället jobbar han bara en liten bit ifrån mig....han är precis som jag själv inte särskilt imponerad av stabiliteten i maskinen!
I nästa vecka skall han fylla vätska i däcken!
Jag frågade om han kunde komma förbi med lite info när han kört lite....han tyckte jag kunde komma till honom istället och testa själv!
...så det tänker jag göra! :thummar: :thummar:

De flesta Terex-ägare verkar i a f vara överens om detta....

...min gamla kollega på Nacka Kommun fick sin nya Terex TW 110:a idag.....han har en till som en anställd kör!
Precis som när jag fick min, så tycker han att det är mycket att hålla reda på och att det är känns onödigt att ständigt gå in i menyn varje gång man skall göra/ändra något!
Han har kört Huddig 1260 innan...så det kan nog bli en stor omställning!

Får se om han hör av sig imorgon....jag själv ringde ständigt en god vän när min kom! :vissla: :vissla: :skratta3:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

5.2 racing

#668 » 14:51:32, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev bra mycket bättre med vätska i däcken på min tw75. Inte helt nöjd med balansen i maskinen, speciellt när man plockar material ur kärran men det skall nog lite betong råda bot på.
JUST
DO
IT

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

Roger Bälinge (trådstartaren)

#669 » 13:40:42, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

God middag!

Har varit och tittat till maskinen och fyllt på fett, motorolja och kylvatten...
....utlovade tidigare bilder på min lösning av smörjproblemet! :photograph: :photograph:
Ganska enkel lösning med ett T-rör med smörjnippel och en backventil mot blocket, så att inte fettet går bakvägen! :thummar:
Börjar det gnälla i tilten är det bara "vattna" i med sprutan...utan att plocka isär något! :thummar: :thummar:
Bild

...åh sen då, till alla som putsar och filar på sina maskiner och sätter en stor ära i det! :vissla: :djaevul: :vissla: :djaevul:

Förra fredagen var min maskin nytvättad och skinande ren... :cencored: :cencored: :cencored:
20 polletter användes vid tvätten och det borgar för att den var riktigt j*vla ren t.o.m.!
...så ser min vardag ut på jobbet och av förklarliga skäl är det också orsaken till att man inte orkar hålla på att putsa och fila på grejorna ständigt och jämt. Noterbart är att jag kör enbart på asfalt, även om man skulle kunna tro att jag höll till i ett Mangrove-träsk! :skratta3: :skratta3: :skratta3:
..det känns jävligt meningslös, kort sagt! :snow: :snow: :snow:

Bild
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#670 » 13:55:36, 02-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller med dej Roger mycket tid det skulle ta om man skulle ha en nytvättad maskin hela tiden . det blir ca 3-4 gånger varje år man kommer till en tvätthall . det får räcka för att det snart blir skitigt igen tvättade själv maskinen igår då man ska på en liten tillställning nästa lördag här i Oskarshamn som utställare och göra lite reklam för firman :vissla: och man får se vad det kan ge för inkomster framöver i nya kundkontakter :vissla:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

2 personer gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#671 » 22:08:23, 05-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farbror har bloggat....om små irriterande saker som får man av ordning att bryta ihop! :skratta3: :skratta3: :skratta3:

blog.php?u=233041&b=122
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

paulgräv

#672 » 19:37:32, 07-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gokväll har en liten fråga till er andra Terex förare . När jag kör med min terex110 i arbetesväxel är det nästan som den dör i motorvarv när man trampa pedalen i botten . De har varit och provat skruva på den men då tar de kraft från transport växlen då rullar den inte så fort på vägen . Hur har ni andra det ?
paulgräv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:55, 11-01-2016
Sverige

Roger Bälinge (trådstartaren)

#673 » 23:32:39, 07-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det är inget som jag märkt något av! Tycker att min maskin "drar iväg" som den skall!
...dom gånger maskinen verkligen "svimmar" är när man skall öppna skoplåset!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#674 » 10:43:41, 08-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sket sej med traktorracet.... :ohnej: fick lite broblem på vägen dit :ohnej:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

paulgräv

#675 » 15:16:07, 08-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger hur fort rullar den på vägen i transport växel ?
paulgräv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:55, 11-01-2016
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se